Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Elvytys huippusuhdanteessa virhevalinta hallitukselta

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi moittii hallitusta elvyttävästä finanssipolitiikasta keskellä huippusuhdannetta.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Elvyttävä politiikka viime vuonna koronakuopassa oli järkevä valinta, mutta jo kuluvana vuonna näin mittava velkaelvytys on kyseenalaista. Elvyttävän politiikan jatkaminen ensi vuoden budjetissa on jo selkeä virhe, joka tulee kostautumaan tulevaisuudessa”, Romakkaniemi varoittaa.

Hallitus päätti budjettiriihessään esittää vuodelle 2022 budjettia, joka on 6,9 miljardia euroa alijäämäinen. Voimakas velkaantuminen jatkuisi siis yli talouskasvun huippusuhdanteen. Suomen velkasuhteen kasvu tasaantuu hetkellisesti johtuen väliaikaisesta voimakkaasta talouskasvusta, mutta jatkaa kasvuaan yli 70 prosentin suhteessa bruttokansantuotteeseen kasvun tasaantuessa tulevina vuosina.

”Suomen velkaantuessa Ruotsi on painamassa velkasuhdettaan jo alle 30 prosenttiin. Suomen julkisten menojen rakenteelliset haasteet ovat vasta kasvamassa väestön ikääntyessä ja hoitokulujen kasvaessa. Olisin todella toivonut, että hallituspuolueet olisivat suhtautuneet alijäämän ja velkaantumisen supistumiseen samalla intohimolla kuin sinänsä tarpeellisiin päästövähennyksiin”, sanoo Romakkaniemi.

Velkaantuminen jatkuu tulevinakin vuosina, koska hallitus päätti kevään kehysriihessään historiallisesti rikkoa menokehyksensä. Tämä on entistä huonommin perusteltua, kun ottaa huomioon EU:n elpymisrahastosta Suomeen tulevat julkisten menojen lisäykset, joita alajäämä- ja velkalaskelmissa ei ole edes otettu huomioon.

Positiivisina asioina budjettiriihestä Keskuskauppakari näkee panostukset tutkimukseen ja innovaatioihin.

”Suomen Akatemian määrärahoihin kohdentuvien säästöjen peruminen sekä yritysten TKI-vähennyksen parantaminen olivat positiivisia asioita talousarvioesityksessä”, kiittää Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Kutsu medialle 28.9: Keskuskauppakamarin Suuri Liikennepäivä23.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Liikennepäivään, joka järjestetään 28.9.2021 Clarion Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhumassa mm. ministeri Ville Skinnari, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen, OECD:n kansainvälisen liikennefoorumin pääsihteeri Young Tae Kim ja Euroopan komission pääjohtaja Jean-Eric Paquet. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Yritykset maksavat ja tilittävät veroja kymmeniä miljardeja euroja – yritysten merkitys Suomen hyvinvoinnin takaajana merkittävä22.9.2021 11:02:39 EEST | Tiedote

Yritykset maksavat ja tilittävät vuosittain veroja ja veronluoteisia maksuja kymmenien miljardien eurojen edestä. Keskuskauppakamarin Suuresta Veroselvityksestä selviää, että vuonna 2019 yritykset maksoivat ja tilittivät veroja ja veronluonteisia maksuja noin 69 miljardia euroa. Tämä on viisi miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2017.

Keskuskauppakamari: Ansiotuloverotusta kevennettävä kahdella miljardilla eurolla ensi vaalikaudella22.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää, että seuraavan vaalikauden aluksi ansiotuloverotusta kevennetään kahdella prosenttiyksiköllä kautta linjan. Tämä tarkoittaisi noin kahden miljardin euron kevennyksiä. Uudistus vaikuttaisi noin 2,6 miljoonan henkilön tulotasoon, keskimäärin noin 800 euroa vuodessa. Tuloveron alennuksen pitää olla osa niin sanottua vihreää verouudistusta.

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.

Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä20.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.