Keskuskauppakamari: Entäs muut hallituksen sulkemat alat?

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää ravintoloille päätettyä tukea liian pienenä. Lisäksi hän kysyy, mitä hallitus aikoo tehdä muille aloille, jotka menettivät liiketoimintansa hallituksen päätöksistä johtuen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Romakkaniemen mukaan hallitus on unohtanut päätöksessään muut hallituksen päätösten seurauksena liiketoimintansa menettäneiden alojen, kuten hotelli- ja matkailualan, matkustajaliikenteen sekä tapahtuma- ja messujärjestäjät. Ravintola-ala saa viimein tarvitsemaansa tukea, mutta sekin jää Romakkaniemen mukaan liian pieneksi.

”Hallitus meni sieltä mistä aita on matalin. Sen sijaan että se olisi kantanut vastuun päätöstensä seurauksista, se täytti juuri nimellisesti perustuslakivaliokunnan edellyttämän erityistuen ravintoloille. Tuki ei kuitenkaan riitä mihinkään.”

Romakkaniemi ennustaa ravintoloille konkurssiaaltoa ja jopa kymmenien tuhansien työpaikkojen menetystä jos tukisummaa ei saada kasvatettua kattamaan edes puolia hallituksen toimien aiheuttamista tappioista. Muiden päätösten kaltoin kohtelemien alojen tilanne on vielä vakavampi.

”Näiden työttömyydestä kärsivien perheiden tuska tulee olemaan suoraan hallituksen syytä”, Romakkaniemi toteaa, ”90-luvun alun laman virheet haluttiin tällä kertaa välttää, mutta silti työttömyyden annetaan revähtää käsiin.”

Yleistuen aikalisä käytettävä tukivälineen vaihtamiseen.

Keskuskauppakamari on tyytyväinen hallituksen kaavailemalle yleistuelle otettuun aikalisään. Byrokraattisen ja kriteereiltään joka tapauksessa joitakin yrityksiä epäreilusti kohtelevan tuen sijaan suomalaisia yrityksiä ja työpaikkoja olisi parempi tukea ottamalla työllistämisen sivukulut väliaikaisesti pois. Keskuskauppakamari on ehdottanut, että valtio ottaisi kannettavakseen Tyel, YEL sekä sairas- ja työttömyysvakuusmaksut. Myös verojen ja maksujen koroton lykkäys sekä nopeutettuja lomautus- ja yt-menettelyitä tulee jatkaa kuluvan vuoden loppuun saakka.

”Näillä toimilla byrokratia vältettäisiin ja tuntuva maksurasitteen kevennys kohdentuisi niille yrityksille, jotka vielä voivat ja haluavat työllistää”, Romakkaniemi sanoo, ”Tämä sekä auttaisi yrityksiä yli koronakuilun, myös vähentäisi lomautuksia ja irtisanomisia.”

Kauppakamarien tällä viikolla tekemä yritystutkimus paljastaa, että nykyiset toimet eivät ole riittäviä yritysten ja työpaikkojen kantamiseksi kriisin yli. Valtaosa suomalaisista yrityksistä näkee hallituksen onnistuneen huonosti koronaepidemiaan liittyvän talouskriisin hoidossa ja lähes 60 prosenttia yrityksistä suunnittelee irtisanovansa tai lomauttavansa työntekijöitä kahden seuraavan kuukauden aikana.

”Haluan myös antaa hallitukselle kehuja kun paikka siihen on”, Romakkaniemi kertoo, ”Hallituksen päätös antoi työttömille helpotusta nostamalla työttömyystuen suojaosaa 300:sta eurosta 500 euroon tuo helpotusta monen perheen arkeen.”

Lisätiedot:

Kauppakamarikyselyn tulokset koronaepidemian vaikutuksesta yrityksille

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Hallituksen lisätalousarvio on kaksiteräinen miekka3.6.2020 12:33:38 EESTTiedote

Hallitus päätti vuoden neljännestä lisätalousarvioesityksestä 2.6.2020. Hallituksen lisätalousarvio on poikkeuksellisen suuri. Lisätalousarvioesityksellä käynnistetään 5,5 miljardin euron toimenpidekokonaisuus, jolla pyritään tukemaan talouden elpymistä. Lisätalousarviossa esitetään sekä akuutteja kriisinhoidollisia, että taloutta elvyttäviä toimia. Esimerkiksi akuuttia tilannetta helpottamaan tarkoitettua kustannustukea koskevaan lakiesitykseen varataan 300 miljoonaa euroa.

Kauppakamarikysely: Paikallisen sopimisen lisääminen ja työvoimakustannusten alentaminen parasta lääkettä Suomen kilpailukyvylle3.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen laajempi mahdollistaminen sekä työvoimakustannusten alentaminen nousivat selkeästi parhaiksi keinoiksi, kun yritykset arvioivat, mitkä vaikuttaisivat myönteisesti Suomen kilpailukykyyn ja elinvoimaisuuteen. Kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemässä kyselyssä paikallista sopimista piti myönteisenä tai erittäin myönteisenä 92 prosenttia yrityksistä.