Keskuskauppakamari: Etäosallistumisesta yhtiökokoukseen tulossa pysyvä käytäntö – sähköisessä tunnistautumisessa yhä haasteita

Noin 85 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi kevään varsinaisissa yhtiökokouksissaan yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Keskuskauppakamarin mukaan ensi kevään yhtiökokouksissa tullaan näkemään uusia käytäntöjä niin kokousmenettelyissä kuin hallituksen jäsenten valintamenettelyssä.

Keskuskauppakamarin johtava yhtiöoikeudesta ja arvopaperimarkkinaoikeudesta vastaava asiantuntija Ville Kajala Kuva: Liisa Takala.

Valtaosa pörssiyhtiöistä edellytti osakkeenomistajiaan äänestämään tämän kevään varsinaisissa yhtiökokouksissa päätösehdotuksista ennakkoon ilman mahdollisuutta osallistua kokoukseen paikan päällä. Edellisvuotta selvästi useampi pörssiyhtiö halusi kuitenkin lisätä vuorovaikutusta osakkeenomistajiensa kanssa järjestämällä osakkeenomistajilleen virtuaalisen tilaisuuden yhtiökokouksen ulkopuolella. Myös osakkeenomistajat esittivät kirjallisia kysymyksiä yhtiön johdolle edellisvuotta enemmän.

Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin tänään julkaisemasta Corporate Governance -selvityksestä. Yhtiökokouskäytäntöjen lisäksi selvityksessä käytiin läpi hallinnointikoodin noudattamista sekä hallitusten työskentelyä Helsingin pörssin päälistalla noteeratuissa yhtiöissä.

”Pörssiyhtiöiden yhtiökokousten valmistelu alkaa yleensä jo kuukausia ennen yhtiökokousta. Loppuvuoden huonon koronatilanteen takia valtaosa yhtiöistä päätyi välttämään fyysiseen yhtiökokoukseen liittyvät terveysturvallisuusriskit hyödyntämällä kesäkuun loppuun asti voimassa olleen väliaikaisen lainsäädännön mahdollistamia helpotuksia”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala.

Heinäkuussa tulivat voimaan pysyvät osakeyhtiölain muutokset, joilla mahdollistetaan etäyhteyden välityksellä ilman kokouspaikkaa pidettävät yhtiökokoukset ja edistetään sellaisten hybridikokousten järjestämistä, joissa myös etäyhteyden välityksellä osallistuvilla osakkeenomistajilla on täydet osallistumisoikeudet.

”Moni pörssiyhtiö harkitsee parhaillaan ensi vuoden yhtiökokouksen järjestämistapaa. Väliaikaisen lain aikana toimivaksi havaittua ennakkoäänestysmahdollisuutta tullaan todennäköisesti tarjoamaan ensi keväänäkin laajasti. Uuden lainsäädännön mukaisia hybridikokouksia, joissa etänä osallistuvat osakkeenomistajat käyttävät puheoikeuttaan suullisesti, ei ole tähän mennessä pidetty vielä yhdessäkään yhtiössä”, sanoo Kajala.

Ulkomaisten osakkeenomistajien tunnistamisessa haasteita

Kajalan mukaan etänä osallistuvien ulkomaisten osakkeenomistajien tunnistamiseen ei toistaiseksi ole tarjolla kotimaisten osakkeenomistajien vahvaa tunnistautumista vastaavaa automatisoitua menetelmää.

”Ulkomaisten osakkeenomistajien tunnistamiseen liittyvät käytännön vaikeudet voivat aiheuttaa ongelmia osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta. Näitä ongelmia pyritään kaikin keinoin ratkaisemaan, mutta yhdenvertaisuusnäkökohdat saattavat hidastaa uuden lainsäädännön mukaisten hybridikokousten käyttöönottoa”, sanoo Kajala.

Uusi vaihtoehto hallituksen jäsenten valintamenettelyyn

Suomessa hallituksen kokoonpanosta on päätetty perinteisesti yhtenä kokonaisuutena. Kajalan mukaan ensi keväänä yhtiökokouskäytännöissä nähtäneen myös menettely, jossa osakkeenomistajien kannatus kullekin hallitukseen ehdolla olevalle henkilölle mitataan erikseen.

”Henkilötason valintamenettely on yleistynyt monessa muussa maassa. Ulkomaiset sijoittajat ja äänestyssuosituksia laativat valtakirjaneuvonantajat ovat siksi alkaneet kiinnittää huomiota hallituksen jäsenten valintamenettelyyn myös suomalaisissa pörssiyhtiöissä. Suomessa Arvopaperimarkkinayhdistys on julkaissut kannanoton, jonka mukaan myös henkilötasolla tapahtuva valintamenettely on mahdollista ja hyvän arvopaperimarkkinatavan mukaista. Päätös valintamenettelystä jää kannanoton mukaan pörssiyhtiölle”, sanoo Kajala.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole27.9.2022 09:52:50 EEST | Tiedote

Kuluttajien näkemykset ovat juuri nyt erittäin kehnoja sekä Suomen makrotalouden kehityksestä että oman henkilökohtaisen talouden kehityksestä. Molempien suhteen odotus vuoden päähän on heikompi kuin koskaan. Vain 12 prosenttia vastaajista arvioi Suomen talouden tilan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että vaikka omien säästöjen ja palkkojen ostovoima selkeästi hupenee, ei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmästä taantumasta. Vallitseva hyvä työllisyys kannattelee Suomea, kunhan tilanne ei pitkity.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.