Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

”Euroopan unionissa on omat heikkoutensa ja se on kehittynyt kriisien kautta juuri niin vahvaksi, kuin se on tänään. EU on onnistunut puolustamaan sääntöihin perustuvaa maailmanjärjestystä ja monenkeskistä maailmankauppaa. Suomelle se on tuonut mahdollisuudet toimia yli 500 miljoonan kuluttajan sisämarkkinoilla. Sisämarkkinoiden on kehityttävä ja vastattava myös tulevaisuuden tarpeisiin”, Wood sanoo.

Woodin mukaan Suomessa tarvitaan näkemystä, aktiivista keskustelua EU:n tulevaisuudesta ja vahvempaa otetta oikea-aikaiseen EU-vaikuttamiseen. Unioni sellaisena kuin Suomi siihen liittyi vuonna 1995 ei koskaan palaa. Wood sanoo, että osana vaikutusvallan kasvattamista on näkemyksen lisäksi aktiivinen ote edistää asioita.

”Suomella tulisi olla vahvempi näkemys omasta roolistaan osana unionia ja siitä, mihin suuntaan unionia halutaan kehitettävän, erityisesti nyt kun Euroopan turvallisuus on murroksessa. Moninapaisessa maailmanpolitiikassa, USA:n ja Kiinan kaltaisten suurvaltojen rinnalla EU:lla ei ole varaa olla heikko ja ponneton. Vain yhdessä olemme enemmän, myös sen seuraavan kriisin kohdatessa”, sanoo Wood.

Vuonna 2019 aloittanut Ursula von der Layenin johtama komissio on nyt edennyt kautensa puoliväliin. Tämän komission kaudella on eletty keskellä pandemiaa ja Eurooppaa on kohdannut aggressiivinen sota. Sota on yhdistänyt EU:ta ja päätöksiä on pystytty tekemään isoissa asioissa nopeasti. Wood toivoo, että yhtenäisyys ja reagointinopeus vahvistuisivat tulevaisuudessa myös pienemmissä asioissa.

Hiilen ja teräksen yhteistuotannosta alkanut unioni kamppailee Eurooppa-päivänä 2022 korkeiden energianhintojen kanssa ja samalla yrittää löytää keinoja ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Riippuvuudet Venäjästä on Keskuskauppakamarin mukaan katkaistava.

”Vahva unioni on Suomen kaltaisen pienen jäsenmaan etu. Vahvaan unioniin kuuluu, että yhteisiä sääntöjä kunnioitetaan talouden ja turvallisuuden mutta myös arvojen osalta. Unionin yksi suurimmista saavutuksista on ollut rauha, joka on nyt järkkynyt Euroopassa Venäjän toimien seurauksena”, Wood sanoo.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Keskuskauppakamari: Yritysten tarpeen varautua kaasun jakeluhäiriöihin2.5.2022 12:09:29 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari kehottaa maakaasua käyttäviä yrityksiä varautumaan kaasun jakeluhäiriöihin, koska riski sille, että maakaasun tuonti Venäjältä katkeaisi äkillisesti Moskovan päätöksin on kasvanut. Kaikkien maakaasua käyttävien yritysten on tarpeen varautua häiriöihin ja arvioida maakaasua korvaavia vaihtoehtoja, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.