Keskuskauppakamari: Hallituksen arvioitava uudelleen kansallisen koronatodistuksen tarve

Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen pitäisi alkaa välittömästi valmistella kansallisen, digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa. Koronatodistus olisi tarpeellinen palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti sekä välttämättömään työmatkailun. Toistaiseksi hallitus on katsonut tarpeelliseksi vain EU:n yhteisen digitaalisen koronatodistuksen käyttöönoton.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

”EU:n digitaalisen vihreän todistuksen tarkka käyttöönotto on vielä hämärän peitossa. Omalla vastaavalla järjestelmällä saisimme luotettavan todistuksen väliaikaisiin kahdenvälisiin sopimuksiin perustuvassa matkustamisessa ja erityisesti kolmansiin maihin vientimarkkinoille”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan kansallinen koronatodistus vaikuttaisi keskeisesti myös siihen, miten nopeasti Suomesta on mahdollista palauttaa lento- ja meriliikennereittejä muihin maihin.

”Tällä on merkitystä siihen, kuinka etunojassa voimme hyötyä koronan jälkeen kasvavasta globaalista kysynnästä ja Suomen menestyksestä maailman markkinoilla. Tällä on suora yhteys työpaikkoihin, talouskasvuumme ja verotuloihin”, Romakkaniemi sanoo.

Todistus oleellinen pahiten kärsineiden matkailun ja palveluiden elpymiseksi

Koronatodistuksen käyttöönotto on oleellista myös koronaepidemiasta pahiten kärsineiden kotimaisten palveluiden elpymiseksi sekä matkailun kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi.

”Koronatodistus on jo otettu tai sen käyttöönottoa suunnitellaan Suomen naapurimaissa. Mikäli Suomi jättäisi vastaavan mahdollisuuden toteuttamatta, voisi se tarkoittaa, että kansainväliset suurtapahtumat ja tapahtumaturismi suuntaisivat niihin maihin, joissa tapahtumia voidaan varmuudella toteuttaa turvallisesti alkavan kesän sekä myös ensi syksyn ja talven aikana”, Romakkaniemi sanoo.

Perusoikeuksien toteutumista on punnittava monelta kannalta

Koronatodistuksen käyttöönotossa on sanottu olevan ongelmia perustuslain turvaaman yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Romakkaniemen mukaan perusoikeudet toteutuisivat jopa paremmin, kun koronatodistus olisi käytössä.

”Pandemian oloissa on perusteltua tehdä yhteiskunnassa laajoja rajoitus- ja sulkutoimia. Yhtä aikaa on kuitenkin yhtä perusteltua yksilöiden perusoikeuksien maksimaaliseksi toteutumiseksi sekä sääntelyn tarkkarajaisuuden ja välttämättömyyden näkökulmasta tehdä niihin poikkeuksia. Poikkeukset edellyttäisivät, että voidaan riittävän luotettavasti osoittaa, että ne eivät yksilöiden kohdalla päde. Tämä voidaan varmentaa esimerkiksi koronatodistuksella”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi myös muistuttaa, että rokottamattoman olisi mahdollisuus saada vihreä todistus negatiivisella testituloksella, se ei olisi ketään poissulkeva.

”Lisäksi on punnittava perusoikeuksien toteutumista suhteessa oikeuteen työhön, elinkeinon harjoittamiseen sekä omaisuuden suojaan. Jos ja kun koronatodistuksen avulla pystytään palveluja avaamaan aikaisemmassa vaiheessa, turvataan oikeutta työhön ja elinkeinotoimintaan sekä estetään yritysten ja työpaikkojen pysyviä menetyksiä”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari ehdottaa, että lopullisessa muistiossaan valtioneuvosto:

1)      Arvioi pikaisesti uudelleen päätöksensä koronatodistuksen kansallisesta käytöstä ja hyödyntää sitä palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti

2)      Ohjeistaa viranomaisia seuraamaan verrokkimaidemme mukaisia käytäntöjä muualla laajalti käytössä olevien pikatestien käyttöönottamiseksi nopeasti

3)      Mahdollistaa covid19 -testauksen julkisella sektorilla myös matkustamista ja koronatodistusta varten kohtuullista maksua vastaan.

Keskuskauppakamarin lausunto kokonaisuudessaan.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia17.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.