Keskuskauppakamari: Hallituksen sote-esitys on susi

Hallituksen esitysluonnos sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseksi ei mahdollista uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tuottavuus ja laatu eivät parane, jos palvelut tuotetaan julkisena monopolina. Yritykset ja järjestöt on otettava vahvemmin mukaan tuottamaan sote-palveluja, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Sote-esitys tulee palauttaa valmisteluun. Uudistuksen tavoitteena on hillitä kustannusten kasvua sekä parantaa palveluiden saatavuutta, yhdenvertaisuutta ja laatua. Esitysluonnos ei luo edellytyksiä tavoitteiden saavuttamiselle ”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola.

Keskuskauppakamarin mukaan sote-uudistuksella on suuri merkitys julkisen talouden tasapainottamisessa, eikä nopeasti velkaantuvalla ja ikääntyvällä Suomella ole varaa jättää tilaisuutta käyttämättä. Euroopan komissio on arvioinut, että Suomi voisi vakauttaa talouttaan sote-uudistuksen avulla 4-5 miljardia euroa. Budjettiriihessä esillä olleiden tietojen mukaan hallitus kuitenkin tavoittelee uudistuksellaan vain 0,5 miljardin euron säästöjä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Keskuskauppakamari kyseenalaistaa puolenkin miljardin euron säästöpotentiaalin.

”Jos esitetty uudistus viedään eteenpäin ja maakunnat perustetaan ilman, että palvelujen tuottavuus paranee, aiheuttaa se kustannusten kiihtyvää kasvua, ei säästöjä. Lisäksi maakuntahallinnon perustaminen ajaa kuntatalouden yhä syvempään kriisiin, joka heijastuu laajasti julkiseen talouteen ja luo paineita veronkorotuksille. Maakuntavero nostaa kokonaisveroastetta entisestään”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan esityksen yksi suurista ongelmista on julkisen palvelutuotannon liian vahva rooli. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden parantaminen, laadun kehittäminen sekä kustannusten kasvun hillintä vaativat, että yksityistä sektoria hyödynnetään sote-palvelujen tuottamisessa nykyistä enemmän, ei vähemmän.

”Julkisen sektorin ei ole järkevää tuottaa kaikkia sote-palveluita itse. Tuottavuus ja tehokkuus eivät kasva, jos julkista tuotantoa suojellaan perusteettomasti kilpailulta. Tuottavuuden ja laadun parantaminen vaatisivat kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta”, Sipola sanoo.

Keskuskauppakamarin arvion mukaan esitysluonnos ei anna mahdollisille maakunnille riittävästi valtaa päättää järjestämisvastuullaan olevien sote-palvelujen tuotantotavasta.

”Esitysluonnoksen pykälät viittaavat siihen, että sosiaali- ja terveysministeriö päättäisi maakuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tuotantorakenteesta, vähäistä suurempien palveluhankintojen hyväksyttävyydestä sekä vuokratyövoiman käytöstä”, Sipola sanoo.

Sipolan mukaan on demokratian kannalta kestämätön tilanne, jos itsehallinnolliset maakunnat käyttävät tulevaisuudessa verotusoikeuttaan, mutta vaaleilla valitut maakuntien luottamushenkilöt eivät saa täysivaltaisesti päättää, miten kerätyillä verotuotoilla on parasta järjestää maakuntien järjestämisvastuulle kuuluva palvelutuotanto.

Keskuskauppakamarin sote-lausunto on luettavissa täältä.

Keskuskauppakamarin oma malli uudistuksen toteuttamiseksiTuottavuutta parantava soteon luettavissa täältä.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Liisa Takala

Tullilta tunnustus kauppakamarille työstä viennin hyväksi23.10.2020 13:53:59 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin johtajalle, Kansainvälisen kauppakamarin maajohtajalle Timo Vuorelle on myönnetty Tullin ansiomitali tunnustuksena vuosien työstä Suomen ulkomaakaupan sujuvuuden eteen ja yhteistyöstä tulliasioissa. Tullin pääjohtajan Hannu Mäkisen mukaan Vuori ymmärtää laajasti Tullin merkityksen ulkomaankaupan sujuvuuden edistäjänä ja on ansiokkaasti viestinyt näistä asioista niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Vuori toimii tällä hetkellä Tullin neuvottelukunnan jäsenenä.

Työttömyys kasvaa, työllisyystavoite karkaa – ”Vähintä, mitä hallitukselta on syytä odottaa, olisi reilu, läpinäkyvä ja kokonaisvaltainen vaikutusarviointi”20.10.2020 09:01:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Nyt kaivattaisiin selkeää viestintää työllisyystoimista epävarmuuden hälventämiseksi. Toistaiseksi sekä hallituksen alkuperäinen työllisyystavoite että päätösperäisten työllisyystoimien päätökset näyttävät karkaavan hallituksen ulottumattomiin.