Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Viimeisen vuoden aikana koronaviruspandemia on kohdellut yrityksiä ja työpaikkoja kaltoin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen pitää poikkeusolojen asettamista äärimmäisenä keinona koronavirustilanteen hillitsemiseksi. Sulkutilaa ei tulisi pitää yllä yhtään pidempään kuin on pakko.

”Yrityksiltä, organisaatioilta ja kansalaisilta on jo vaadittu paljon viimeisen vuoden aikana. Poikkeusolot ovat äärimmäinen ratkaisu. Kun sellainen ratkaisu ollaan tekemässä on varmistettava, että esimerkiksi pakkotestaus rajoilla sekä rokotusten järjestäminen saadaan kuntoon, jotta koko epidemian hoito saataisiin samanaikaisesti kontrolliin”, sanoo Horttanainen.

Horttanainen vaatii tukea pandemiasta eniten kärsineille yrityksille.

”Monet ravintolat ja tapahtuma-ala ovat todellisessa ahdingossa. Rajoitukset ovat kohdistuneet ravintoloihin poikkeuksellisen vahvasti suhteessa todettuihin tartuntatapauksiin ja on ymmärrettävää, että ala kokee rajoitustoimenpiteet liiallisina muihin toimialoihin verrattuna. Ravintola-ala on suuri työllistäjä ja rajoitukset vaikuttavatkin suoraan monen suomalaisen hyvinvointiin”, toteaa Horttanainen.

Horttanainen kehottaa yrityksiä ja työpaikkoja päivittämään käytäntönsä vastaamaan hallituksen uusia linjauksia. Ihmisten terveys ja taudin leviämisen estäminen ovat luonnollisesti tärkein tavoite, mutta samalla on varmistettava, että yritykset pystyvät toimimaan myös poikkeusoloissa.

Viimeisen vuoden aikana monet työpaikat ovat jo pohtineet perinpohjaisesti toimia, joita haasteellisissa oloissa voidaan soveltaa.

”Meidän on kaikkien ponnisteltava sen eteen, ettei terveydenhoidon kantokyky romahda. Yhtä aikaa on suunniteltava ja toimittava niin, että mahdollisimman moni yritys voisi toimia poikkeusoloissa mahdollisimman normaalisti. Tätä ovat monet työpaikat jo harjoitelleet ja luoneet käytäntöjä, joissa työnteko on mahdollisimman turvallista ja toimivaa näinä poikkeuksellisina aikoina”, Horttanainen sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi21.4.2021 09:30:30 EEST | Tiedote

Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.

Keskuskauppakamari: Osaamisperusteisen maahanmuuton tavoitteeksi välittömästi 30 000 vuosittaista tulijaa19.4.2021 13:09:51 EEST | Tiedote

Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto tarvitsee konkreettisen määrällisen tavoitteen. Tavoite voisi jo ensi vuonna olla 30 000:n työn tai opiskelun perusteella Suomeen muuttavan vastaanottaminen. Tavoitetta tulee kuitenkin nostaa jo lähivuosina ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoite pitäisi tuplata, vaatii Keskuskauppakamari. Päätösten aika on puoliväliriihessä.

Keskuskauppakamari: Hallituksen arvioitava uudelleen kansallisen koronatodistuksen tarve16.4.2021 15:54:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen pitäisi alkaa välittömästi valmistella kansallisen, digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa. Koronatodistus olisi tarpeellinen palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti sekä välttämättömään työmatkailun. Toistaiseksi hallitus on katsonut tarpeelliseksi vain EU:n yhteisen digitaalisen koronatodistuksen käyttöönoton.