Keskuskauppakamari: Hybridivaikuttaminen voi romahduttaa yrityksen toimintakyvyn - näillä keinoilla yritykset voivat ehkäistä hybridivaikuttamista

Maailmalla on eletty jo pitkään yrityksiin kohdistuvan tietojen kalasteluyritysten kulta-aikaa ja vallitseva maailmantilanne voi pahentaa jo ennestään vaikeaa tilannetta. Esimerkiksi Suomen ja Ruotsin Nato-hakemusten käsittelyajan pitkittyminen voi altistaa erityisesti Venäjän vastatoimille hybridivaikuttamisen muodossa. Pahimmillaan hybridivaikuttaminen voi romahduttaa yrityksen toimintakyvyn. Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille kymmenen keinoa hybridivaikuttamisen ehkäisemiseksi.

Keskuskauppakamarin hankejohtaja Panu Vesterinen. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamarin ja Huoltovarmuuskeskuksen tekemä selvitys paljasti, että suuriin yrityksiin kohdistunut hybridivaikuttaminen on lisääntynyt ja jopa kolmasosa suurista vastaajayrityksistä (32 %) on havainnut hybridivaikuttamiseksi epäilemäänsä toimintaa. Venäjä ja Kiina mainittiin tuoreessa selvityksessä useimmiten vaikuttamisen takana olevana maana.

”Hybridivaikuttajalla on käytettävissään kolme toimintatapaa. Ne ovat informaatiovaikuttaminen, kybertoiminta ja fyysinen vaikuttaminen. Usein yrityksiin kohdistuu vakoilua, vaikutusvallan tavoittelua tai pyrkimys päästä kontaktiin jonkun tietyn tahon kanssa”, sanoo Vesterinen.

Selvitys paljastaa, että suomalaisyritysten merkittävimmät heikkoudet, joita ulkomaiset tahot hyödyntävät, ovat liika avoimuus ja sinisilmäisyys (67 %), kyky tunnistaa liiketoiminnaksi peitelty vaikuttamisyritys tai hanke yrityksen hyödyntämiseksi tarkoituksena vaikuttaa varsinaiseen kohteeseen (56 %).

”Yritysjohtajilla ja yritysten hallituksilla on tärkeä rooli sen varmistamisessa, että yrityksen työntekijät ymmärtävät kyberturvallisuuden merkityksen ja omaksuvat oikeat toimintatavat. Vallitsevina aikoina jokaisella työntekijällä siinä on tärkeä rooli”, sanoo Keskuskauppakamarin hankejohtaja Panu Vesterinen.

Peräti 96 prosenttia yrityksistä kaipaa hybridiuhista lisää tietoa ja koulutusta viranomaisilta. Keskuskauppakamarin mukaan tärkeintä on yrityksen henkilökunnan kouluttaminen ja tiedon jakaminen työyhteisössä, jotta hybridivaikuttaminen osataan tunnistaa ja siihen osataan varautua asianmukaisesti. Pahimmillaan hybridivaikuttaminen voi romahduttaa yrityksen toimintakyvyn.

”Suuret yritykset ovat näkyviä, niillä on usein laaja asiakaskunta, valtiollisia asiakkaita, suhteita poliitikkoihin, yhteiskunnan infraan liittyviä toimeksiantoja ja muita vastavia tekijöitä, joiden kautta ne voivat valikoitua vaikuttamisen kohteiksi tai reiteiksi lopullisiin kohteisiin. Sinisilmäisyys ja liika avoimuus on nyt unohdettava. Pienilläkin toimenpiteillä yritys voi estää vakavimmat seuraukset ja varmistaa toiminnan jatkuvuuden”, sanoo Vesterinen.

Keskuskauppakamari on koonnut alle keinoja, joilla jokainen yritys voi parantaa omaa kykyään ehkäistä hybridivaikuttamista ja varautua vaikuttamisen kohteeksi joutumista.

1. Huolehdi tietoturvasta sekä teknisestä että henkilöstön osaamisesta.
  2. Kouluta henkilökuntaa tunnistamaan erilaiset tiedon urkintayritykset. Kerro samalla, että yrityksesi voi olla vaikuttamisen kohteena esimerkiksi asiakassuhteiden, toimialan, omistajapohjan tai viranomaisyhteyksien vuoksi. Yrityksen tietoa voivat urkkia myös rikolliset.
  3. Varmista, että yrityksen normaali rikosturvallisuus on ajan tasalla. Tarkista ohjeiden ajantasaisuus ja ennen kaikkea se, että henkilökunta osaa toimia niiden mukaan.
  4. Kerro työntekijöille, että heidän tekemänsä havainnot ovat tärkeä osa yrityksen turvallisuutta. Kynnys havaintojen kertomiseen tulee olla matala.
  5. Ota väärinkäytösten ilmoituskanava käyttöön ja kouluta työntekijät käyttämään sitä. Työntekijät havaitsevat paljon asioita, mutta eivät aina tiedä, pitäisikö heidän ilmoittaa havainnoistaan ja kenelle he ilmoittaisivat. Mahdollisuus ilmoittaa anonyymisti havainnoista nostaa yrityksen valmiutta ja alentaa huomattavasti kynnystä ilmoittaa epäilyistä.
  6. Pyri aina selvittämän uusien yhteistyötahojen ja henkilöiden taustat.
  7. Selvitä, mitkä tiedot ovat kriittisiä yrityksen kannalta ja varmuuskopioi ne. Testaa myös varmuuskopioiden turvallisuus.
  8. Selvitä liiketoiminnan jatkuvuus, miten toimitte ilman tietolaitteita ja pääsyä verkkoon.
  9. Varmista, että henkilökunta osaa tunnistaa informaatiovaikuttamisen. On tärkeää, että työntekijät osaavat olla jakamatta ja samalla vahvistamatta tällaista vaikuttamista. Yleensä informaatiovaikuttaminen kohdistuu kaikkiin kansalaisiin ja siksi yrityksen on hyvä varmistaa työntekijöiden kyky tunnistaa sitä.
  10. Kouluta ja ohjeista henkilökuntaa. Johdon vastuulla on liiketoiminnan suojaaminen ja toiminnan jatkuvuuden varmistaminen.

Selvitys on toteutettu osana LUJAT-hanketta, joka on Keskuskauppakamarin ja Huoltovarmuuskeskuksen yhteishanke. Hankkeessa kehitetään pk-yritysten toiminnan jatkuvuutta ja kestävyyttä. Selvityksen toteutti Taloustutkimus ja se tehtiin maalis-huhtikuussa 2022. Selvitykseen vastasi 277 suomalaisyritystä.

Keskuskauppakamarin hankejohtaja Panu Vesterinen. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamari: Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava-palvelu käyttöön myös Belgiassa27.6.2022 13:24:37 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on aloittanut belgialaisten kauppakamareiden kanssa yhteistyön, jonka kautta suomalainen Ilmoituskanava-palvelu saatetaan myös Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön. EU:n whistleblowing-direktiivi tulee velvoittamaan kaikkia yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä kautta Euroopan ottamaan käyttöön ilmoituskanavan. Ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä organisaation toiminnassa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysaste jatkoi nousussa – pitkäaikaistyöttömät vaarassa pudota työmarkkinoilta21.6.2022 11:17:02 EEST | Tiedote

Työllisyysaste on pinnistänyt entistäkin korkeammalle ja työttömyyden trendilukema sivuaa jo 2000-luvun ennätystä. Pitkäaikaistyöttömyyden aleneminen etenee kuitenkin yhä tuskastuttavan hitaasti. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist varoittaa, että Suomen suhdannetilanteen heikkeneminen jarruttaa ennen pitkää myös työmarkkinoita. Vaarana on, että hyvä työllisyyskehitys pysähtyy ennen kuin pitkäaikaistyöttömät ovat ehtineet töihin, mikä pitkittäisi työttömyysjaksoja entisestään ja pahimmillaan pudottaisi pitkäaikaistyöttömiä työmarkkinoilta.

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01 - Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01. Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palvelutoimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.

Muistutuskutsu medialle 21.6.2022: Kauppakamarien talouskatsauksen julkaisu20.6.2022 11:46:54 EEST | Kutsu

Millä aloilla tunnelmat ovat synkistyneet, minkälainen tunnelma eri toimialoilla on? Heikkeneekö yritysten kannattavuus ja miten sota vaikuttaa suomalaisyritysten myyntihintoihin? Minkälaiset ovat yritysten odotukset viennin ja työllisyyden kehityksestä? Tervetuloa kauppakamarien talouskatsauksen ja suhdannekyselyn julkaisutilaisuuteen tiistaina 21.6.2022 klo 9.00-9.45. Tilaisuus järjestetään maksuttomana Teams-verkkotapahtumana. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin koostama talouskatsaus kertoo talouden suhdannetilanteesta ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksesta yrityksiin. Katsaus on koostettu kauppakamarien jäsenyrityksille tehdystä kyselystä ja antaa ajantasaisinta tietoa talouden ja yritysten tilanteesta.

Kauppakamarikysely: Jopa 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja – energiaintensiiviset yritykset heikoimmassa asemassa17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien kyselystä. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti, mutta yrityksissä vallitsevat myös positiiviset tulevaisuudennäkymät - noin 63 prosenttia yrityksistä arvioi, ettei sota vaikuta suunniteltuihin investointeihin lainkaan.