Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Taustalla on EU-tasolla sovittu päästövähennystavoite, jonka mukaan liikennesektorin päästöjä tulisi leikata 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Globaalilla tasolla merenkulun päästöjen vähentäminen ei ole toteutunut toivotussa aikataulussa.

Keskuskauppakamarin ja Metsäteollisuuden mielestä komission esityksessä hiertää erityisesti se, että komissio ei esitä helpotuksia talvimerenkululle, vaikka jäävahvistettujen alusten polttoaineiden kulutus ja päästöt ovat korkeammalla tasolla. Vuodesta 2026 alkaen alusten on palautettava päästöjään vastaavat päästöoikeudet täysimääräisinä.

”Merenkulun päästökauppaehdotuksen valmistelu alkoi yli vuosi sitten komissiossa. Tehokkaita päästövähennyskeinoja tarvitaan, mutta jäsenmaiden erilaiset olosuhteet on pystyttävä huomioimaan tasapuolisen sisämarkkinan takaamiseksi. On hyvin valitettavaa, että valmisteluun käytetty aika ei riittänyt Suomen olosuhteiden esille tuomiseen hyvän ratkaisun saamiseksi Suomen kannalta”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood.

Päästökaupasta muodostumassa iso lasku maksettavaksi Suomen viennille

Wood muistuttaa, että EU:n alueellinen ratkaisu on päätetty toteuttaa, joten pelkkä globaalien pelisääntöjen peräänkuuluttaminen ei enää riitä. Merenkulun päästökauppa tarjoaa myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka on hyödynnettävä täysimääräisesti.

”Nyt on tärkeää rakentaa mahdollisimman toimiva ratkaisu pohjaksi kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n työlle, kun markkinapohjaisia päästövähennyskeinoja käsitellään vuosien 2023–2030 aikana”, Wood sanoo.

Merenkulun päästökaupasta on muodostumassa iso lasku maksettavaksi Suomen viennille ja tuonnille ja sitä kautta myös Suomen suhteellinen kilpailukyky heikentyy. Yli 80 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta on merikuljetusten varassa.

”Pelkästään metsäteollisuuden vientituotteista yli 90 prosenttia viedään meriteitse. Talvimerenkulku ja pitkät etäisyydet markkinoille nostavat päästömääriä. Tarvitaan selkeää tahtotilaa lieventää kilpailukykyhaittoja”, muistuttaa logistiikkapäällikkö Alina Koskela Metsäteollisuus ry:stä.

Keskuskauppakamarin ja Metsäteollisuuden mielestä nyt on tärkeää panostaa vahvasti siihen, että EU:n päästökauppa merenkulun osalta tulee olemaan Suomelle mahdollisimman hyvä.

”Suomalaisten toimijoiden viestit on oltava yhdenmukaisia, kun merenkulun päästövähennyksistä neuvotellaan. Neuvottelupöydässä tarvitaan selkeitä ratkaisuja”, Wood sanoo.

Lisätiedot:

Päivi Wood, johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija, Keskuskauppakamari, 050 478 3990, paivi.wood@chamber.fi

Alina Koskela,Logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry, 046 921 9460
alina.koskela@forestindustries.fi

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.