Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan Keskuskauppakamarin esitys kahden prosenttiyksikön tuloveron alennuksesta kaikille tuloluokille vähentäisi palkansaajaperheiden kustannuspaineita ja hillitsisi palkankorotuspaineita syksyn neuvotteluissa. Riskinä on, että palkankorotukset kroonistaisivat inflaation johtamalla kierteeseen, jossa sekä palkat että kuluttajahinnat nousisivat samanaikaisesti.

Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kautta linjan olisi järkevä rakenteellinen toimi suhdanteista tai tilanteesta riippumatta työntekoon kannustamiseksi. Ankara työn verotus on työnteon este ja kun työtä jää tekemättä, jäävät myös verotulot saamatta. Se aiheuttaa suuria hyvinvointitappioita koko yhteiskunnallemme. Tuloveron alennus kaikille tuloluokille rauhoittaisi hintojen noususta huolestuneita”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan puhe tuloveron alennuksen kohdentamisesta vain pieni- ja keskituloisille voi kuulostaa oikeudenmukaiselta, mutta kyseessä on hänen mukaansa ansa, joka johtaa verotuksen progression profiilin vielä surkeampaan jamaan.

”Vaikka kohdentaminen pieni- ja keskituloisille kuulostaa kauniilta ja oikeudenmukaiselta, emme halua kiristää maailman kireimpiin kuuluvaa progressiota entisestään. Tasa-alennuksella se pysyisi yhtä kireänä kuin nytkin. Pikemminkin sitä pitäisi keventää yli ajan. Kenenkään ei tulisi joutua maksamaan lisätuloistaan uralla edetessään tai lisätöitä tehdessään koskaan yli puolta veroina. Se ei ole kohtuullista”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi ei pidä järkevänä valtiovarainministeriön virkakunnan näkemystä siitä, että tuloveroalennukset sidottaisiin palkankorotuksiin.

”Tuloveroalennusten sitominen palkankorotuksiin vie helposti valtion työmarkkinapöytiin neuvotteluosapuoleksi. Tupo-maailmaan paluun haitat olisivat paljon hyötyjä suuremmat. On paljon parempi ennakollisesti päättää, paljonko verotusta ensi vuonna kevennetään. Työmarkkinaosapuolet osaavat kyllä sitten laskea paljonko se vaikuttaa ostovoimaan ja näin ottaa sen huomioon. Lisäksi tuloveroalennukset osuisivat todennäköisesti ensi vuonna toteutuessaan suhdannepoliittisestikin oikeaan aikaan”, Romakkaniemi päättää.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatio ei päästä pihdeistään, mutta helpotusta on luvassa15.8.2022 11:09:05 EEST | Tiedote

Inflaatio on kiristänyt kotitalouksien ja yritysten taloudellista tilannetta, eikä bensiinin hinnan alentuminen heinäkuussa tuonut helpotusta hintojen nousupaineisiin. Sähkön ja elintarvikkeiden hintojen rajun nousun myötä inflaatiota on lähes mahdotonta paeta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan helpotusta pidemmän päälle on kuitenkin luvassa ja inflaation huippu on jo lähellä.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.