Keskuskauppakamari käynnistää ihmisoikeuskoulutukset

Keskuskauppakamari käynnistää loka-marraskuussa ihmisoikeuksia ja sosiaalista vastuuta edistävän uuden järjestelmän koulutukset. Järjestelmän tarkoituksena on osoittaa, että organisaatio kantaa sosiaalisen vastuunsa, on luotettava tavaroiden ja palveluiden tarjoaja sekä arvostettu työnantaja.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Ihmisoikeussitoumus on Keskuskauppakamarin rakentama, ihmisoikeusvastuun toteuttamiseen ja parantamiseen tarkoitettu järjestelmä, joka on suunnattu Suomessa toimiville yrityksille ja yhteisöille. Järjestelmä perustuu YK:n ohjaaville periaatteille, ja siinä tarkastellaan seuraavia teemoja:

1) Hengen ja terveyden suoja
2) Epäasiallinen kohtelu (häirintä, ahdistelu, kiusaaminen)
3) Tasavertaisuus ja syrjimättömyys
4) Työn ja perhe-elämän sekä muun elämän yhdistäminen
5) Tietosuoja ja henkilötietojen turvallinen käsittely
6) Työn teettäminen kielletyissä olosuhteissa (orja- ja pakkotyö sekä ihmiskauppa)
7) Lapsityön kielto
8) Ammattiyhdistystoiminnan mahdollistaminen

Yli 80 prosenttia kauppakamarien kyselyyn vastanneista suomalaisyrityksistä pitää ihmisoikeusvastuuta tärkeänä liiketoiminnalleen. Paineita sosiaaliseen vastuuseen panostamiseen on tullut ennen kaikkea asiakkailta.

”Järjestelmään sitoutuvat organisaatiot laativat selvitykset omasta toiminnastaan, jota pyritään kehittämään vuosittain tapahtuvan seurannan ja raportoinnin avulla. Tällä on suora vaikutus organisaation suorituskykyyn ja taloudelliseen kehitykseen. Ihmisoikeussitoumus tarjoaa kuvan yrityksen vaikutuksista ihmisoikeuksiin ja sosiaaliseen vastuuseen”, sanoo vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen Keskuskauppakamarista.

Ihmisoikeussitoumuksessa tarkastellaan myös toimitusketjuihin liittyviä ihmisoikeusvaikutuksia ja riskejä, kuten hengen ja terveyden suojaa, työn teettämistä kielletyissä olosuhteissa (orjatyö, pakkotyö, ihmiskauppa), lapsityön kieltoa sekä ammattiyhdistystoiminnan mahdollistamista.

Lisätietoja ihmisoikeussitoumuksesta ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta www.ihmisoikeussitoumus.fi

Työttömyys kasvaa, työllisyystavoite karkaa – ”Vähintä, mitä hallitukselta on syytä odottaa, olisi reilu, läpinäkyvä ja kokonaisvaltainen vaikutusarviointi”20.10.2020 09:01:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Nyt kaivattaisiin selkeää viestintää työllisyystoimista epävarmuuden hälventämiseksi. Toistaiseksi sekä hallituksen alkuperäinen työllisyystavoite että päätösperäisten työllisyystoimien päätökset näyttävät karkaavan hallituksen ulottumattomiin.

Kauppakamarikysely: Matkustusrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ja koulujen sulkeminen yritysten pahimmat pelot hallituksen rajoitustoimista14.10.2020 06:00:00 EESTTiedote

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen, nykyisten matkustusrajoitusten tiukentaminen sekä ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista.