Keskuskauppakamari kehysriihestä: Suomalaisten turvallisuus menee kaiken muun edelle – julkisen talouden iso kuva kuitenkin unohdettiin

Keskuskauppakamari antaa hallitukselle kiitosta välttämättömistä lisäpanostuksista maanpuolustukseen, rajaturvallisuuteen, kyberturvallisuuteen sekä ukrainalaisten auttamiseksi sodan jaloissa. Lisäksi tiederahoituksen turvaaminen ja TKI-panostukset toivotetaan tervetulleeksi. Keskuskauppakamari kuitenkin muistuttaa, että pysyvä menotaso on edelleen huolestuttavalla tasolla, eikä talouden rakenteita uudistettu vieläkään.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

”Nämä lisäpanostukset Venäjän aloittaman sodan myötä ovat välttämättömiä ja ymmärrämme, että ne jätetään poikkeuksellisesti laskematta kehykseen. Suomalaisten turvallisuus menee kaiken muun edelle”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan tutkimus- ja kehitystoimintaa vauhdittava T&K-verokannustin ja tiederahoituksen turvaaminen ovat kasvun kannalta tärkeitä päätöksiä.

”Panostukset yritysten TKI-toimintaan ja tiederahoituksen turvaaminen ovat viisaita päätöksiä, sillä innovaatiot ja tuottavuuden parantaminen ovat kasvun kannalta olennaisia asioita. On hyvä, että TKI-verokannustin on mukana työkalupakissa yritysten TKI-panostuksia tukemassa. Verokannustin tulisi säätää yksityiskohdiltaan sellaiseksi, että sen soveltaminen on yrityksille hallinnollisesti mahdollisimman helppoa”, sanoo Romakkaniemi.

Isot säästöt liikennehankkeista ja rakenneuudistusten siirtäminen saavat Keskuskauppakamarilta moitteita

”Liikenne- ja viestintäministeriön leikkaukset eivät tee hyvää muutenkin rapautuvalle infralle. Liikenneinvestoinneista säästämisen sijaan hallituksen tulisi toteuttaa säästöjä tuovia rakenneuudistuksia, jotka kannustavat työntekoon. Positiivista on kuitenkin, että investointien luvituksia nopeutettiin. Vihreää siirtymää on perusteltua vauhdittaa”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari muistuttaa, että pysyvä menotaso on kuitenkin yhä edelleen huolestuttavalla tasolla, eikä julkisen talouden suurta kuvaa tulisi unohtaa.

”Velkaantuminen jatkuu sietämättömän korkealla tasolla yli kehyskauden. Sovitut säästöt eivät juuri velkaantumista hillitse. Tämä johtuu siitä, että kasvua ja säästöjä tuovat rakenneuudistukset ovat jääneet tekemättä. Sota nostaa entisestään energian hintoja, yritysten ja kotitalouksien kustannukset ovat nousseet ja inflaatio luo paineita korkojen nostamiselle. Valtionvelan korkoriski on kasvanut ja samaan aikaan talouskasvun ennustetaan hidastuvan. Velkaantuminen ei ole vastuullista”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työttömyyden trendi alitti koronaa edeltäneen tason – työmarkkinoiden paras vire kuitenkin taittumassa24.5.2022 10:22:13 EEST | Tiedote

Työmarkkinoilla on edelleen hyvä vire, vaikka työllisyyden paraneminen eteneekin ymmärrettävästi aiempaa hitaammin jo valmiiksi korkeasta lähtötasosta johtuen. Työttömyystilanne jatkaa sekin paranemista, mutta pitkäaikaistyöttömyyden hidas aleneminen säilyy edelleen kipupisteenä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist huomauttaa, että työmarkkinoiden paras vire alkaa jatkossa kuitenkin taittua, ja suhdanne-ennusteet ennakoivat Suomen talouden kasvun merkittävää hidastumista.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.