Keskuskauppakamari kehysriihestä: Tarvitaan uskottava suunnitelma kohti kestävää julkista taloutta – pysyvien menojen kasvattamiseen kriisin varjolla ei ole enää varaa

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta menokuria ja uskottavan suunnitelman kohti kestävää julkista taloutta. Huoltovarmuuteen, puolustukseen ja varautumiseen liittyvät väliaikaiset menolisäykset ovat kuitenkin Keskuskauppakamarin mukaan kannatettavia, mutta pysyviä menoja ei ole varaa kasvattaa kriisin varjolla.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

”Julkisen talouden suuri kuva ei saa hämärtyä.Isossa kuvassa julkinen taloutemme on saatava kestävälle pohjalle, eikä pysyviin menolisäyksiin ole varaa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan hallitus ei saa käyttää koronakriisiä enää keppihevosena julkisten menojen paisuttamiseksi tai väliaikaiseksi tarkoitettujen menojen muuttamisesta pysyviksi.

”Julkisen talouden menot ovat tällä hallituskaudella paisuneet merkittävästi, vaikka koronan aiheuttamat kulut jätettäisiin huomioimatta. Sama ei saa jatkua. Vaikka puolustukseen ja huoltovarmuuteen lisättäisiin väliaikaisesti menoja, löperöiden menolisäysten sinne tänne aika on ohi”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamari huomauttaa, että valtion velkaantuminen on kestämättömällä tasolla varsinkin, kun otetaan huomioon tulevaisuuden näkymät.

”Venäjän hyökkäyssodasta johtuen talouden näkymät ovat erittäin epävarmat. Sota nostaa entisestään energian hintoja, yritysten ja kotitalouksien kustannukset ovat nousseet ja inflaatio luo paineita korkojen nostamiselle. Valtionvelan korkoriski on kasvanut. Samaan aikaan talouskasvun ennustetaan hidastuvan”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan julkisen talouden suunnitelman uskottavuutta on parannettava.

”Kestävyysvajetta on kurottava umpeen. Julkisen talouden resilienssiä on parannettava tulevia kriisejäkin silmällä pitäen. Samalla on muistettava, että rakenteelliset ongelmamme, kuten väestön ikääntyminen, eivät ole hävinneet mihinkään. Hyvinvointivaltion rahoitus on turvattava”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että hallitus priorisoi kehysten puitteissa toimia, jotka luovat edellytyksiä kasvun ja tuottavuuden parantamiselle.

”Panostukset yritysten TKI-toimintaan ovat tärkeitä, sillä innovaatiot ja tuottavuuden parantaminen ovat kasvun kannalta olennaisia asioita. Erityistä huomiota tulisi myös kiinnittää investointien luvituksen nopeuttamiseen, ettei kasvu jää ainakaan omasta byrokratiasta kiinni”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.