Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kesätyöntekijät kannattaa perehdyttää huijausyritysten varalle – tietojen kalastelu lisääntyy kesällä

Jaa
Saitko englanninkielisen soiton “Microsoftilta”? Ei ihme, niin moni muukin juuri nyt. Yrityksiin ja organisaatioihin kohdistuvat huijausyritykset lisääntyvät kesällä. Keskuskauppakamari muistuttaa, että vastuullisen yrityksen kannattaa perehdyttää kesätyöntekijät tietoturva-asioihin.
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Huijarit tietävät, että organisaatioissa työskentelee vakihenkilöstön lisäksi kesätuuraajia, jotka eivät voi tietää kaikkia organisaatioiden tapoja toimia ja jotka ovat otollista kohderyhmää huijausyrityksille. 

“Tärkeää on, että organisaatioissa on kulttuuri, jossa niin kesä- kuin muutkin työntekijät voivat matalalla kynnyksellä tarkistaa tietoturvaan- ja suojaan liittyviä asioita. Kesätyöntekijöille on myös tärkeää, että tietoturva-asioista on mahdollista kysyä kesän ja etätyön aikana kokeneemmalta henkilöltä”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.   

Erilaiset salasanojen kalasteluyritykset esimerkiksi sähköpostitse ja huijaussivujen avulla sekä puhelimitse ja haittaohjelmien levittämisyritykset sähköpostien liitteiden tai linkkien avulla ovat lähes arkipäivää. Korona-aika on lisännyt erilaisia kalastelu- ja huijausyrityksiä entisestään. 

“Näiden takana on rikollinen toiminta, jolla pyritään saamaan taloudellista hyötyä tai haittamaan yrityksen toimintaa. Myös teollisuusvakoilu tietomurtojen avulla on mahdollista”, Horttanainen muistuttaa.  

Horttanaisen mukaan yritykset ovat jo aika hyvin valveutuneita, mutta rikollisten mielikuvitus ja röyhkeys tuntuu lisääntyvän koko ajan. 

“Kun huijaus- ja kalasteluyrityksiä kohdennetaan suurelle määrälle organisaatioita ja henkilöitä niin valitettavasti aina joku lankeaa ansaan”, Horttanainen sanoo.  

Tyypillisimpiä huijauksia ovat sähköpostitse tapahtuvat kalasteluyritykset, joissa yrityksen johdon nimissä pyritään kalastelemaan henkilökohtaisia tunnuksia, henkilökohtaisia tietoja tai tili- tai maksutietoja. Samantyyppistä tapahtuu myös puhelimitse. Juuri nyt englanninkielisiä puheluita tulee esimerkiksi Microsoftin nimissä, ja niissä on pyrkimyksenä päästä käsiksi käyttäjätietoihin. 

Myös valelaskuja liikkuu jonkin verran. Viimeisin vitsaus on varsinkin anroid-puhelimiin kohdennettu FluBot-kampanja, joka lähettää suomenkielisiä viestejä paketin saapumisesta tai seuraamisesta. Viestin sisältämä linkki, johtaa huijaussivustolle, jossa käyttäjä yritetään saada asentamaan haittaohjelma puhelimelleen.  

Horttanainen muistuttaa, että jokaisen yrityksen tulisi seurata asiaa tarkasti ja tehdä edes vähimmäistoimenpiteet. Varmista, että: 

  1. Yrityksessä on hyvät käytännöt tietosuojan ja tietoturvan suhteen. 
  2. Vakihenkilökunta on valveutunut tietoturva- ja tietosuoja-asioissa – koulutus ja testaaminen auttavat asiaa. 
  3. Uudet työntekijät ja kesätyöntekijät perehdytetään myös tietoturva- ja tietosuoja-asioihin ja että tukea on saatavissa myös lomien aikana. 
  4. Yrityksissä on hyvät käytännöt, joilla tarkistetaan, kuka pyytää maksamaan, kenelle ja millä perustein. 
  5. Yrityksessä on järkevät salasanakäytännöt ja että henkilökunta on sitoutunut niihin. 
  6. Ohjelmistopäivitykset ovat ajan tasalla. 
  7. Yrityksellä on toimintasuunnitelma, mikäli se joutuu esimerkiksi tietomurron kohteeksi.  
  8. Yrityksessä on riittävästi resursseja huijausten ja tietomurtojen tekniseen torjuntaan, havainnointiin ja henkilöstön valistamiseen tietojenkalastelun uhasta. 

Keskuskauppakamari on julkaissut oppaat niin tietosuojasta- kuin tietoturvastakin:

Tietosuoja pähkinänkuoressa

Tietoturvaopas yrityksille

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye