Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Elmo Eklund

Koronapandemian ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena sisämarkkinoiden toiminta häiriintyi. Komission ehdotuksen avulla pyritään estämään vastaavat tilanteet, joita tapahtui koronapandemian alkupuolella, kun jäsenmaat sulkivat sisärajoja estäen ihmisten vapaan liikkuvuuden sekä esimerkiksi lääkinnällisten laitteiden siirtymisen jäsenvaltiosta toiseen.

“Käytännössä ehdotus tarkoittaa, että komissio ja jäsenmaat rakentavat järjestelmän, joka varmistaa sen, että kriisin sattuessa EU:n sisällä voidaan reagoida ja toimia nopeasti. Komissio tekee arvion siitä, mitkä alat, tavarat ja palvelut ovat strategisesti tärkeitä ja vaarassa häiriöille, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Tarvittavat toimenpiteet riippuvat Woodin mukaan siitä, ollaanko ehdotuksessa määritellyissä valmius-, valppaus- vai hätätilavaiheessa. Hätätilavaiheessa komissio voi ottaa käyttöön keinoja, jotka edellyttävät jäsenmaiden suostumusta.

”Komissio myös ehdottaa itselleen oikeutta vaatia yrityksiä priorisoimaan tiettyjä tilauksia muiden edelle. Tätä voitaisiin vaatia kaikilta niiltä aloilta, jotka ovat merkityksellisiä kyseessä olevan kriisin tai tilanteen kannalta. Vaikka komission ehdotuksen päämäärät ovat kannatettavia, priorisoinnin osalta on oltava tarkkana, etteivät jäsenmaat jää statistin rooliin komission ottaen vallan itselleen”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamarin mukaan päämäärä vahvistaa sisämarkkinoidentoimintaa uusien välineiden avulla on tärkeää. Rajat on saatava pysymään avoinna EU:n sisällä, toimitusketjujen sujuvuus varmistettava ja työvoiman vapaa liikkuvuus turvattava.

“Piru kuitenkin piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajaa toimivaltaa. Kun toimivalta on kerran siirtynyt Brysseliin, se myös pysyy siellä. Ehdotuksen mukaan yrityksien on annettava tietoja tiettyjen tuotteiden ja palveluiden saatavuudesta. Sanktiot jättämättä annetusta tai väärästä tiedosta voivat olla korkeimmillaan jopa 200 000 euroa”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamari: Liikenneverkkojen pahan kierteestä kohti hiilineutraalia ja kilpailukykyistä Suomea7.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 7.10.2022 klo 9.00 Suomen liikenneverkkojen korjaus- ja investointivelka jatkaa kasvuaan. Kauppakamarien mukaan liikenneinfra on ollut helppo kohde leikkauksille ja loppulasku jää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Suomi menettää koko ajan asemiaan kilpailussa verrokkimaihin kuten Ruotsiin nähden ja Suomen houkuttelevuus yritysten sijaintipaikkana vähenee.

Kauppakamarikysely: Osaajapulasta tulossa krooninen ongelma – yritykset kärsivät osaavan työvoiman pulasta heikkenevästä suhdannetilanteesta huolimatta4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Talouden heikkenevästä suhdanteesta huolimatta yrityksiä vaivaa vakava pula osaavasta työvoimasta. Eniten pulaa on ammatillisista osaajista, selviää kauppakamarien tuoreesta kyselystä. Keskuskauppakamarin mukaan osaajapula on edennyt pisteeseen, jossa se ei enää entiseen tapaan seuraa talouden suhdannevaihteluja, vaan osaajapula vaivaa yrityksiä myös silloin, kun ei olla noususuhdanteessa, vaikeuttaen yritysten toimintaa ja tyrehdyttäen kasvua. Keskuskauppakamari varoittaa, että mikäli toimia osaajapulan helpottamiseksi ei tehdä nopeasti, yritykset ajautuvat vakaviin ongelmiin seuraavan nousukauden alkaessa ja se tulee jarruttamaan myös Suomen talouskasvua.

Keskuskauppakamari: Koulutustasoa nostettava – lyhyttutkinnot ja toisen saman tasoisen tutkinnon omavastuuosuus käyttöön3.10.2022 15:14:50 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää hälyttävänä OECD:n uusimmasta koulutustasovertailusta ilmenevää tietoa Suomen nuorten koulutustason laskusta. Keskuskauppakamari esittää korkeakoulujen lyhyttutkintojen käyttöönottoa ja yksilön omavastuuosuutta toiseen saman tasoiseen tutkintoon. Jotta Suomi saavuttaisi kansainvälisen kärkitason 2040 mennessä, on ensi hallituskaudella välttämätöntä tehdä merkittäviä toimia koulutustason nostamiseksi. Keskuskauppakamari painottaa, että korkeakoulujen rahoituksen vahvistamiseksi on löydettävä kokonaan uusia tapoja julkisen talouden ollessa vahvasti alijäämäinen.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.