Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Elmo Eklund

Koronapandemian ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena sisämarkkinoiden toiminta häiriintyi. Komission ehdotuksen avulla pyritään estämään vastaavat tilanteet, joita tapahtui koronapandemian alkupuolella, kun jäsenmaat sulkivat sisärajoja estäen ihmisten vapaan liikkuvuuden sekä esimerkiksi lääkinnällisten laitteiden siirtymisen jäsenvaltiosta toiseen.

“Käytännössä ehdotus tarkoittaa, että komissio ja jäsenmaat rakentavat järjestelmän, joka varmistaa sen, että kriisin sattuessa EU:n sisällä voidaan reagoida ja toimia nopeasti. Komissio tekee arvion siitä, mitkä alat, tavarat ja palvelut ovat strategisesti tärkeitä ja vaarassa häiriöille, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Tarvittavat toimenpiteet riippuvat Woodin mukaan siitä, ollaanko ehdotuksessa määritellyissä valmius-, valppaus- vai hätätilavaiheessa. Hätätilavaiheessa komissio voi ottaa käyttöön keinoja, jotka edellyttävät jäsenmaiden suostumusta.

”Komissio myös ehdottaa itselleen oikeutta vaatia yrityksiä priorisoimaan tiettyjä tilauksia muiden edelle. Tätä voitaisiin vaatia kaikilta niiltä aloilta, jotka ovat merkityksellisiä kyseessä olevan kriisin tai tilanteen kannalta. Vaikka komission ehdotuksen päämäärät ovat kannatettavia, priorisoinnin osalta on oltava tarkkana, etteivät jäsenmaat jää statistin rooliin komission ottaen vallan itselleen”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamarin mukaan päämäärä vahvistaa sisämarkkinoidentoimintaa uusien välineiden avulla on tärkeää. Rajat on saatava pysymään avoinna EU:n sisällä, toimitusketjujen sujuvuus varmistettava ja työvoiman vapaa liikkuvuus turvattava.

“Piru kuitenkin piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajaa toimivaltaa. Kun toimivalta on kerran siirtynyt Brysseliin, se myös pysyy siellä. Ehdotuksen mukaan yrityksien on annettava tietoja tiettyjen tuotteiden ja palveluiden saatavuudesta. Sanktiot jättämättä annetusta tai väärästä tiedosta voivat olla korkeimmillaan jopa 200 000 euroa”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Väärinkäytöksiä ehkäisevät ilmoituskanavat lakisääteisiksi - suurilla yrityksillä kolmen kuukauden siirtymäaika20.9.2022 09:48:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari suhtautuu pääosin positiivisesti hallituksen eiliseen esitykseen ilmoittajansuojelua koskevaksi lainsäädännöksi (ns. whistleblowing-sääntely). Ilmoittajien suojelua koskeva sääntely velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja julkisyhteisöt perustamaan työntekijöilleen sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen. Yritysten kannattaa aloittaa valmistautuminen lainsäädännön vaatimuksiin viimeistään nyt, sillä siirtymäaika on suhteellisen lyhyt, suurilla yrityksillä vain kolme kuukautta lain voimaantulosta.

Kauppakamarikysely: Jopa 39 prosenttia yrityksistä kertoo kannattavuutensa heikkenevän – kasvavat korkomenot ja sähkön hinnannousu hirvittävät16.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset kamppailevat nopeasti kohonneiden energiakustannusten kanssa ja synkkenevät näkymät taloudessa vaikuttavat laajasti suomalaisiin yrityksiin. Kauppakamarien tuoreesta kyselystä selviää, että kohonneet sähkön hinnat vaikuttavat heikentävästi noin 72 prosenttiin yrityksistä ja korkojen nousu huolettaa noin 64 prosenttia yrityksistä. Kyselyyn vastanneista yrityksistä jopa 76 prosenttia odottaa yrityksensä tuotantokustannusten kohoavan loppuvuoden aikana.