Keskuskauppakamari: Kurssi piti Egyptin ilmastokokouksessa, mutta toimet jäivät ohuiksi

YK:n ilmastokokous COP27 päättyi sunnuntaina Egyptin Sharm el-Sheikhissä. Keskuskauppakamari on tyytyväinen, että valtiot pitivät kokouksessa kiinni ilmastotavoitteista, mutta on pettynyt laihoihin tuloksiin ilmastonmuutoksen hillintätoimien osalta. Kokouksessa päärooliin nousi kehittyvien maiden ajama kysymys ilmastonmuutoksen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

"Ilmastotavoitteissa kurssi piti, mutta hillintätoimista uudet linjaukset jäivät ohuiksi. On kuitenkin saavutus itsessään, että inflaatio ja energiakriisi ei työntänyt ilmastokeskusteluja raiteiltaan", arvioi Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Keskuskauppakamari odotti kokoukselta vahvaa sitoutumista tavoitteeseen pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen sekä uskottavuutta hillintätoimiin.

"Valtiot toistivat Egyptissä ponnistelevansa 1,5 asteen tavoitteen puolesta, mikä oli vähimmäisvaatimus kokoukselle. Neuvotteluissa oli täysi työ taka-askeleiden estämisessä. Suuri joukko valtioita vauraista teollisuusmaista kehittyviin maihin olisi kuitenkin ollut valmiita vielä vahvempiin kirjauksiin fossiilisten polttoaineiden alasajosta", sanoo Säkkinen

Ennakkoon Egyptin ilmastokokousta pidettiin välikokouksena, jolta ei odotettu suuria. Kokouksessa päärooliin nousi kehittyvien maiden voimakkaasti ajama kysymys ilmastonmuutoksen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.

"Päätös ilmastovahinkojen korvaamiseen keskittyvästä rahastosta on historiallinen, sillä erityisesti pienet saarivaltiot ovat ajaneet asiaa vuosikymmeniä. Kehittyvien maiden huoliin vastaaminen voi avata kaistaa vahvemmalle huomiolle käytännön ilmastotoimiin jatkossa. On kuitenkin auki, mistä rahoitus lopulta tulee", sanoo Säkkinen.

Kokouksen valopilkkuja on Säkkisen mukaan Kiinan ja Yhdysvaltojen kahdenvälisten ilmastokeskusteluiden käynnistyminen uudelleen. Kokouksen yhteydessä kuultiin myös erilaisia maa- ja yritysryhmien aloitteita esimerkiksi meriliikenteen päästöjen vähentämisestä. Keskuskauppakamari huomauttaa, että ilmastokokous on tärkeä alusta maiden ja yritysten kehittämien ilmastoratkaisujen esittelylle.

"YK:n ilmastokokouksesta on tullut yksi maailman merkittävimpiä tapahtumia, joka kokoaa valtiojohtajia, yrityksiä, rahoittajia ja kansalaisyhteiskuntaa yhteen. Suomi ja suomalaiset yritykset eivät näy kokouksessa nyt sillä painoarvolla, jonka voisimme ottaa näyttöjen perusteella. Hihat kannattaa kääriä nyt, jotta suomalaisten yritysten osaaminen saadaan jatkossa esille", Säkkinen toteaa.

Ilmastokokouksen tuloksia on punnittava kokonaisuutena.

"Vaikka Egyptin ilmastokokouksessa ei syntynyt suuria läpimurtoja, viime vuosina on otettu valtava harppaus eteenpäin kansainvälisessä ilmastotyössä. 95 prosenttia maailman päästöistä on erilaisten päästövähennyssitoumusten piirissä, ja fossiilisten polttoaineiden kulutuksen arvioidaan kääntyvän laskuun vuonna 2025. Myös kokouspaikalla näkyi, että ympäri maailmaa haetaan käytännön ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi. Toivoa on, mutta toimeenpano ratkaisee", sanoo Säkkinen

Säkkinen osallistui Keskuskauppakamarin edustajana ilmastokokouksen ensimmäiseen viikkoon Sharm el-Sheikhissä 6.-13. marraskuuta.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Kauppapolitiikka Yhdysvaltojen kanssa Ruotsin puheenjohtajuuskauden keskiössä31.1.2023 06:42:00 EET | Tiedote

Ruotsilta odotetaan sen EU-puheenjohtajuuskaudella aktiivista kauppapolitiikkaa. Keskuskauppakamarin tänään julkaistussa EU-katsauksessa kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka korostaa, että translanttisten kauppasuhteiden tiivistäminen ja EU:n ja Yhdysvaltojen hiertäneelle kauppakiistalle ratkaisun hakeminen ovat tärkeitä, sillä kauppasopimukset alueellistuvat ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vahvistaa jännitteitä.

Keskuskauppakamari: Osaajien maahanmuuton vauhdittaminen seuraavan hallitusohjelman ytimeen – tuoreen maahanmuuttotilaston kasvulukuihin ei voi tuudittautua30.1.2023 12:13:09 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii lisää toimia osaajien maahanmuuton vauhdittamiseksi. Maahanmuuttoviraston tänään julkaisemien tilastojen mukaan työperäinen maahanmuutto kasvoi merkittävästi vuonna 2022, mutta edelleenkään ei olla riittävällä tasolla. Tarvitaan selkeä tavoite osaajien maahanmuuton lisäämiseksi seuraavaan hallitusohjelmaan sekä TalentBoost 2.0 -ohjelma, jossa konkretisoidaan ne keinot, joilla tavoitteeseen päästään.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.