Keskuskauppakamari: Kurssi piti Egyptin ilmastokokouksessa, mutta toimet jäivät ohuiksi

YK:n ilmastokokous COP27 päättyi sunnuntaina Egyptin Sharm el-Sheikhissä. Keskuskauppakamari on tyytyväinen, että valtiot pitivät kokouksessa kiinni ilmastotavoitteista, mutta on pettynyt laihoihin tuloksiin ilmastonmuutoksen hillintätoimien osalta. Kokouksessa päärooliin nousi kehittyvien maiden ajama kysymys ilmastonmuutoksen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

"Ilmastotavoitteissa kurssi piti, mutta hillintätoimista uudet linjaukset jäivät ohuiksi. On kuitenkin saavutus itsessään, että inflaatio ja energiakriisi ei työntänyt ilmastokeskusteluja raiteiltaan", arvioi Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Keskuskauppakamari odotti kokoukselta vahvaa sitoutumista tavoitteeseen pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen sekä uskottavuutta hillintätoimiin.

"Valtiot toistivat Egyptissä ponnistelevansa 1,5 asteen tavoitteen puolesta, mikä oli vähimmäisvaatimus kokoukselle. Neuvotteluissa oli täysi työ taka-askeleiden estämisessä. Suuri joukko valtioita vauraista teollisuusmaista kehittyviin maihin olisi kuitenkin ollut valmiita vielä vahvempiin kirjauksiin fossiilisten polttoaineiden alasajosta", sanoo Säkkinen

Ennakkoon Egyptin ilmastokokousta pidettiin välikokouksena, jolta ei odotettu suuria. Kokouksessa päärooliin nousi kehittyvien maiden voimakkaasti ajama kysymys ilmastonmuutoksen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta.

"Päätös ilmastovahinkojen korvaamiseen keskittyvästä rahastosta on historiallinen, sillä erityisesti pienet saarivaltiot ovat ajaneet asiaa vuosikymmeniä. Kehittyvien maiden huoliin vastaaminen voi avata kaistaa vahvemmalle huomiolle käytännön ilmastotoimiin jatkossa. On kuitenkin auki, mistä rahoitus lopulta tulee", sanoo Säkkinen.

Kokouksen valopilkkuja on Säkkisen mukaan Kiinan ja Yhdysvaltojen kahdenvälisten ilmastokeskusteluiden käynnistyminen uudelleen. Kokouksen yhteydessä kuultiin myös erilaisia maa- ja yritysryhmien aloitteita esimerkiksi meriliikenteen päästöjen vähentämisestä. Keskuskauppakamari huomauttaa, että ilmastokokous on tärkeä alusta maiden ja yritysten kehittämien ilmastoratkaisujen esittelylle.

"YK:n ilmastokokouksesta on tullut yksi maailman merkittävimpiä tapahtumia, joka kokoaa valtiojohtajia, yrityksiä, rahoittajia ja kansalaisyhteiskuntaa yhteen. Suomi ja suomalaiset yritykset eivät näy kokouksessa nyt sillä painoarvolla, jonka voisimme ottaa näyttöjen perusteella. Hihat kannattaa kääriä nyt, jotta suomalaisten yritysten osaaminen saadaan jatkossa esille", Säkkinen toteaa.

Ilmastokokouksen tuloksia on punnittava kokonaisuutena.

"Vaikka Egyptin ilmastokokouksessa ei syntynyt suuria läpimurtoja, viime vuosina on otettu valtava harppaus eteenpäin kansainvälisessä ilmastotyössä. 95 prosenttia maailman päästöistä on erilaisten päästövähennyssitoumusten piirissä, ja fossiilisten polttoaineiden kulutuksen arvioidaan kääntyvän laskuun vuonna 2025. Myös kokouspaikalla näkyi, että ympäri maailmaa haetaan käytännön ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi. Toivoa on, mutta toimeenpano ratkaisee", sanoo Säkkinen

Säkkinen osallistui Keskuskauppakamarin edustajana ilmastokokouksen ensimmäiseen viikkoon Sharm el-Sheikhissä 6.-13. marraskuuta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin30.11.2022 09:59:42 EET | Tiedote

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan30.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset isoin viennin jarru – jopa 50 prosenttia vientiyrityksistä kertoo kustannusten nousun heikentävän vientinäkymiä24.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Korkeat kustannukset piinaavat suomalaisia vientiyrityksiä. Jopa puolet vientiyrityksistä kertoo kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä, selviää Kauppakamarien vientijohtajakyselystä. Taantuva maailmantalous ja heikentynyt kysyntä ovat nousseet jopa Venäjän sodasta johtuvien pakotteiden vaikutuksia korkeammalla vientinäkymiä heikentävinä tekijöinä. Geopoliittinen epävarmuus koettelee vientiyrityksiä edelleen ja vastanneista peräti 95 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tapaa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi22.11.2022 09:14:07 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta antoi suosituksen sähköisen huutokaupan toimintatavoista22.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt elintarvikeketjussa käytettyä menettelyä, jossa yritys hankkii elintarvikkeita tai niiden raaka-aineita sähköistä huutokauppaa hyödyntäen. Kauppatapalautakunta on antanut noudatettavista toimintatavoista suosituksen, jonka tarkoituksena on lisätä sähköisen huutokaupan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.