Keskuskauppakamari: Luvituksen ongelmat merkittävä jarru kasvulle ja ilmastotoimille – vihreiden investointien etusija ensiaskel

Hallitus on tänään antanut lakiesityksen vihreiden investointien etusijasta luvituskäsittelyssä. Keskuskauppakamari pitää esitystä perusteltuna, mutta huomauttaa, että investointien luvitus tarvitsee kokonaisuudistuksen. Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija painottaa, että fossiilisista irtautuminen edellyttää mittavia investointeja, joiden keskeinen edellytys on sujuva luvitus.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari pitää vihreiden investointien etusijamenettelyä luvituskäsittelyssä hyvänä ensiaskeleena.Luvituksen ongelmat ovat yksi merkittävimmistä esteistä yritysten kasvulle ja niihin liittyvä epävarmuus onmyrkkyä investoinneille.

”Ilmastotavoitteet ja Venäjästä irtautuminen edellyttävät mittavia investointeja puhtaaseen energiaan ja tuotantoon 2020-luvulla. Meidän on investoitava itsemme ulos fossiilisista, ja sujuva luvitus on sen välttämätön edellytys. Investointeja ei ole varaa seisottaa jonossa. Vihreiden investointien etusijamenettely on ensiaskel, seuraavaksi tarvitaan luvituksenkokonaisuudistus”, sanoo Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Lakiesityksessä nimettyjen vihreän siirtymän investointien lupahakemukset käsitellään viranomaisessa ja valitustuomioistuimissa etusijalla määräajan. Tavoitteena on nopeuttaa investointeja muun muassa uusiutuvaan energiaan.

Hallituksen esitys on Keskuskauppakamarin mielestä parantunut valmistelun aikana. Etusijamenettely kattaa esimerkiksi laajasti teollisuuden päästöjä vähentävät investoinnit ja lain menettelyt ovat keventyneet. Lakiesityksessä on kuitenkin viilattavaa eduskuntakäsittelyssä.

Ydinvoimahankkeet sisällytettävä lakiin, luvitustauudistettava kokonaisuutena

Lakiesityksen keskeinen puute on, että se koskee energian osalta ainoastaan uusiutuvan energian hankkeita. Lain voimassaoloaikana voi tulla esimerkiksi tilanteita, joissa olemassa olevien ydinvoimalaitosten jatkoluvat edellyttävät vesilupien tarkistamista.

“Tulevien vuosien sähköntuotannon turvaamiseksi kannattaa varautua siihen, että myös ydinenergiaan liittyvät luvat pääsevät tarvittaessa pikakaistalle. Teknologianeutraalius on tärkeä periaate lainsäädännössä. Kaikkea puhdasta tuotantoa energiantuotannossa uusiutuvista ydinvoimaan on edistettävä”, sanoo Säkkinen.

Etusijamenettelyyn pääsy edellyttää, että hakija täyttää niin kutsutun DNSH- eli ”ei merkittävää haittaa” -kriteerin, joka perustuu EU:n taksonomia-asetukseen. Keskuskauppakamari pitää vaatimusta tarpeettomana ja lupamenettelyä kuormittavana.

”Investointien luvitusta pitää sujuvoittaa, ei tuoda siihen uusia vaatimuksia. DNSH-kriteeri on laadittu rahoitusta varten eikä se sovi osaksi lupamenettelyä. On kuitenkin hyvä, että hallitus on keventänyt menettelyä esityksen jatkovalmistelussa,” Säkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari painottaa, että etusijamenettelyn lisäksi tarvitaan pidemmälle meneviä toimia luvituksen sujuvoittamiseksi. Myös viranomaisten ja tuomioistuinten resurssien turvaaminen on tärkeää, jotta lupakäsittelyt eivät veny. Etusijamenettely ei saa johtaa muiden investointien luvituksen viivästymiseen.

”Käytännössä lakiesityksessä on kyse siitä, ettäjotkin lupahakemukset nostetaan pinon päällimmäiseksi. Se ei vielä itsessään nopeuta lupakäsittelyä.Seuraavan hallituskauden tärkeimpiä toimia ilmaston, energiaomavaraisuuden ja investointien kannalta on luvitusjärjestelmän uudistaminen kokonaisuutena” Säkkinen korostaa.

Keskuskauppakamari: Liikenneverkkojen pahan kierteestä kohti hiilineutraalia ja kilpailukykyistä Suomea7.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 7.10.2022 klo 9.00 Suomen liikenneverkkojen korjaus- ja investointivelka jatkaa kasvuaan. Kauppakamarien mukaan liikenneinfra on ollut helppo kohde leikkauksille ja loppulasku jää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Suomi menettää koko ajan asemiaan kilpailussa verrokkimaihin kuten Ruotsiin nähden ja Suomen houkuttelevuus yritysten sijaintipaikkana vähenee.

Kauppakamarikysely: Osaajapulasta tulossa krooninen ongelma – yritykset kärsivät osaavan työvoiman pulasta heikkenevästä suhdannetilanteesta huolimatta4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Talouden heikkenevästä suhdanteesta huolimatta yrityksiä vaivaa vakava pula osaavasta työvoimasta. Eniten pulaa on ammatillisista osaajista, selviää kauppakamarien tuoreesta kyselystä. Keskuskauppakamarin mukaan osaajapula on edennyt pisteeseen, jossa se ei enää entiseen tapaan seuraa talouden suhdannevaihteluja, vaan osaajapula vaivaa yrityksiä myös silloin, kun ei olla noususuhdanteessa, vaikeuttaen yritysten toimintaa ja tyrehdyttäen kasvua. Keskuskauppakamari varoittaa, että mikäli toimia osaajapulan helpottamiseksi ei tehdä nopeasti, yritykset ajautuvat vakaviin ongelmiin seuraavan nousukauden alkaessa ja se tulee jarruttamaan myös Suomen talouskasvua.

Keskuskauppakamari: Koulutustasoa nostettava – lyhyttutkinnot ja toisen saman tasoisen tutkinnon omavastuuosuus käyttöön3.10.2022 15:14:50 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää hälyttävänä OECD:n uusimmasta koulutustasovertailusta ilmenevää tietoa Suomen nuorten koulutustason laskusta. Keskuskauppakamari esittää korkeakoulujen lyhyttutkintojen käyttöönottoa ja yksilön omavastuuosuutta toiseen saman tasoiseen tutkintoon. Jotta Suomi saavuttaisi kansainvälisen kärkitason 2040 mennessä, on ensi hallituskaudella välttämätöntä tehdä merkittäviä toimia koulutustason nostamiseksi. Keskuskauppakamari painottaa, että korkeakoulujen rahoituksen vahvistamiseksi on löydettävä kokonaan uusia tapoja julkisen talouden ollessa vahvasti alijäämäinen.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.