Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Global Compact

Kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita ovat tällä hetkellä uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen. Nämä molemmat vaativat kasvokkaisia kohtaamisia. Toivakan mukaan etulyöntiasemassa ovat ne maat, jotka lähtevät nopeammin liikkeelle.

”Uusia kauppoja on mahdotonta solmia etänä. Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kovaa, eikä Suomi saa pudota vauhdista. Muualla maailmassa on jo lähdetty matkaan rakentamaan luottamusta pitkän koronaeristäytymisen jälkeen”, Toivakka sanoo.

Vaikka koronapandemia käänsi EU:n ulkomaankaupan laskuun, on valoa jälleen tunnelin päässä. EU:n tavaraviennin arvo kasvoi vajaat 8 prosenttia vuoden 2021 tammi-huhtikuussa. Myös tavaratuonti kasvoi reilut 6 prosenttia.

“Positiivista on, että pk-yrityskentän odotukset viennin vahvistumisesta ovat voimistuneet. On tärkeää, että yritysten odotukset muuttuvat toimiksi ja kansainvälistymiseen päästään panostamaan”, sanoo Toivakka.

Toivakan mukaan pandemian vaikutukset palvelukauppaan ovat olleet selvästi tavarakauppaa voimakkaammat. Palveluala eikä varsinkaan matkailu ole vielä toipunut ja odotukset talvikauden 2022 suhteen ovat korkealla.

“Suomalaiselle osaamiselle ja teknologialle on maailmalla nyt kysyntää. Talous kasvaa monessa maassa  kohisten elvytystoimien ja patoutuneiden kulutustarpeiden seurauksena. Suomalaisten yritysten on välttämätöntä päästä nopeasti tähän positiiviseen talouden kehitykseen mukaan”, sanoo Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.

Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan9.9.2021 17:02:26 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.