Keskuskauppakamari: Matkustusrajoituksissa luovuttava tuplatestauksesta

Keskuskauppakamari vaatii, että Suomessa luovutaan riskimaista matkustavien tuplatestauksesta ja otetaan kokonaisuudessaan käyttöön komission esittämä malli matkustusrajoituksista. Tuplatestaukselle ei Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tänään julkisuuteen tulleen muistion perusteella ei ole tarvetta.

Hallituksen esittämät matkustusrajoitukset ovat merkittävästi tiukemmat kuin komission esitys yhteiseksi eurooppalaiseksi lähestymistavaksi. Erityisesti matkailutoimiala kärsii tarpeettoman tiukoista matkustusrajoituksista. Eniten ongelmia tuottaa riskimaista saapuvien tuplatestausmalli ja pakollinen karanteeni.

“Suomeen pitää olla mahdollista saapua ilman karanteenia ja yhdellä testauksella. THL:n muistion mukaan tuplatestausmalli riskimaista tuleville matkailijoille ei ole tarpeen. Yksi koronatesti rajalla mahdollistaa esimerkiksi viikon matkan ilman karanteenia ja toista testiä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood.

Yhden testin malliin siirtymisellä on suuri merkitys koko Suomen matkailutoimialalle. Poukkoilevan ja epäselvän linjan jatkuessa matkailualalla tullaan näkemään konkursseja ja lisääntyvää työttömyyttä. Pelkän kotimaanmatkailun avulla ei ahdingossa olevaa matkailutoimialaa pystytä pelastamaan.

“Jos Suomessa otettaisiin käyttöön komission esittämät linjaukset matkustusrajoituksiksi, ne selkeyttäisivät Suomen linjaa ja antaisivat ennustettavuutta alan toimijoille. Komission esittämän liikennevalomallin avulla muiden rajoittavien toimenpiteiden merkitys vähenee”, sanoo Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

Vihreiden maiden rinnalle tulee komission esityksen mukaisesti ottaa keltaisten maiden ryhmä. Keltaisista maista tuleviin ei lähtökohtaisesti kohdistettaisi matkustusrajoituksia. Suomen matkustusrajoituksista tekee merkittävästi tiukemman juuri se, että maita lajitellaan vain vihreään ja punaiseen ryhmään.

“Komission ehdotus oli myös lausunnolla, mutta eduskunnalle toimitetussa kannassa sidosryhmien ehdotukset oli sivuutettu täysin”, Wood sanoo.

Suomen koronalukujen kasvaessa tilanne muuttuu suhteessa muihin maihin. Wood muistuttaa, että muuttuva tilanne tulee huomioida myös Suomen matkustusrajoituksissa.

"Kun liikkumisen vapautta rajoitetaan, toimien on oltava tarkoituksenmukaisia ja oikeasuhtaisia tavoiteltuun hyötyyn nähden. Suomen linja verrattuna muiden EU-maiden käytänteisin estää matkailuelinkeinon selviämisen koronakriisin yli”, Wood sanoo.

Työttömyys kasvaa, työllisyystavoite karkaa – ”Vähintä, mitä hallitukselta on syytä odottaa, olisi reilu, läpinäkyvä ja kokonaisvaltainen vaikutusarviointi”20.10.2020 09:01:51 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työttömien määrän kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Nyt kaivattaisiin selkeää viestintää työllisyystoimista epävarmuuden hälventämiseksi. Toistaiseksi sekä hallituksen alkuperäinen työllisyystavoite että päätösperäisten työllisyystoimien päätökset näyttävät karkaavan hallituksen ulottumattomiin.