Keskuskauppakamari: Mihin tieliikenteen kansallista päästökauppaa tarvitaan?

Keskuskauppakamari ihmettelee, mihin Suomessa tarvitaan tieliikenteen kansallista päästökauppaa, kun vastaava ehdotus on jo annettu EU-tasolla. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood kuitenkin korostaa, että komission ehdotuksessa on haasteita, joihin Suomen on vaikutettava nopeasti.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala

EU-tason ehdotus tieliikenteen päästökaupasta on kaikkea muuta kuin ongelmaton. Nyt tärkeintä olisi kuitenkin keskittyä siihen, että Suomi vaikuttaa tieliikenteen päästökaupan valmisteluun EU:ssa ja ehdotuksen heikkoudet saadaan taklattua pois, korostaa Wood.

”Iso kysymys on, miksi Suomessa halutaan jatkaa edelleen tieliikenteen kansallisen päästökauppajärjestelmän valmistelua, jonka olisi tarkoitus tulla voimaan vain vuotta aiemmin kuin EU-tason järjestelmän”, sanoo Wood.

Woodin mielestä tärkeämpää olisi, että Suomi miettisi ratkaisuehdotuksia komission ehdotukseen.

”Komissio epäonnistuu mittavasti arvioimaan tieliikenteen päästökaupan vaikutukset yrityksille. Hämärän peittoon jää mahdollisuudet kompensoida vaikutuksia kotitalouksille. Suomen kannalta hyvien ratkaisuehdotusten tarjoaminen näihin kysymyksiin olisi tällä hetkellä tärkeämpää kuin kansallisen tieliikenteen päästökauppajärjestelmän rakentaminen”, Wood sanoo.

Oman suorituksen tekeminen saattaa kääntyä itseään vastaan

EU-komissio antoi lainsäädäntöehdotuksen tieliikenteen ja rakennusten lämmityksen sisällyttämiseksi päästökauppajärjestelmään kuluneen kesän aikana. Ehdotuksen mukaan kaikkia EU-maita koskeva tieliikenteen päästökauppa alkaisi vuonna 2026.

Wood korostaa, että kun päästövähennyksistä päätetään, on seurattava tarkasti, miten asiat kehittyvät Suomen rajojen ulkopuolella.

”Oman suorituksen tekeminen vain Suomen rajojen sisällä saattaa kääntyä nopeasti itseään vastaan, etenkin jos viennin kilpailukyky heikkenee. Hinnoittelumallit kilpailijamaissa ei ole vähäpätöinen asia viennin kilpailukyvyn näkökulmasta”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari lanseeraa Vuoden Vastuullisuusteon ja palkitsee vastuullisuustyössä menestyneen yrityksen21.9.2021 14:53:32 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari haluaa nostaa esille yritysten vastuullisuustyötä ja lanseeraa uuden Vuoden Vastuullisuusteko –kilpailun. Kilpailun tarkoituksena on lisätä tietoisuutta yritysten tekemästä vastuullisuustyöstä ja nostaa esille niin pieniä kuin suuriakin vaikuttavia vastuullisuustekoja. Vuoden vastuullisuusteko valitaan yleisöäänestyksellä ja palkitaan Suuressa Yritysvastuupäivässä 4.11.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 78 000 työllisen päässä tavoitteestaan21.9.2021 12:57:43 EEST | Tiedote

Hallituksen työllisyystavoite on nyt 78 000 työllisen päässä, käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää työllisyysasteen kasvua hyvänä, noususuhdanteen mukanaan tuomana asiana. Hän kuitenkin muistuttaa, että tarvitaan myös rakenteellisia uudistuksia, joilla hallituksen lupaama pysyvä parannus työllisyysasteeseen saadaan lunastettua.

Muistutuskutsu 22.9: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä20.9.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Veropäivään, joka järjestetään 22.9. Pörssitalolla (Fabianinkatu 14). Puhumassa valtiovarainministeri Annika Saarikko, Euroopan komission verotuksen ja tulliasioiden pääosaston pääjohtaja Gerassimos Thomas ja muita verotuksen huippuammattilaisia. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.