Keskuskauppakamari: Moralistiset pisteverot heitettiin romukoppaan – kiitokset Saarikolle

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kiittää valtiovarainministeri Saarikkoa siitä, että hallitus ei edistä nk. moralistisia pisteveroja, eli maastapoistumisveron ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönottoa. Verojen yhteisvaikutukset olisivat Keskuskauppakamarin mukaan heikentäneet Suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Myös palkka-avoimuudesta ja työttömyysturvan euroistamisesta luopumiseen Romakkaniemi on tyytyväinen, mutta TKI-verokannustimen kaatumista hän pitää virheenä. Jopa puolet kauppakamarien jäsenyrityksistä olisi ollut valmis lisäämään tutkimus- ja kehittämistoimintaansa uuden verokannustimen myötä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi kiittelee valtiovarainministeri Annika Saarikkoa, joka kuunteli yritysten esittämiä huolia ja päätti, ettei niin sanottuja moralistisia pisteveroja tule tällä hallituskaudella. Hallituspuolueet pääsivät sopuun siitä, ettei hallitus edistä maastapoistumisveron ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönottoa.

”Valtiovarainministeri Saarikko teki ainoan oikean päätöksen ja päätti olla tuomatta näitä moralistisia pisteveroja eduskuntaan. Nämä verot eivät olisi tuottaneet mitään, vaan päinvastoin aiheuttaneet suuria hallinnollisia kustannuksia, epävarmuutta sekä haitanneet kansainvälisten asiantuntijoiden ja startup-yritysten Suomeen tuloa”, Romakkaniemi sanoo.

Maastapoistumisvero olisi laajentanut Suomen verotusoikeutta myyntivoittoihin henkilön muuttaessa pois Suomesta.Taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotossa puolestaan on kyse siitä, että toisesta maasta tuleva työmatkalainen olisi useissa tilanteissa heti verovelvollinen Suomessa. Laki olisi koskenut jo muutaman päivän työskentelyä Suomessa.

Näiden verojen yhteisvaikutukset olisivat Romakkaniemen mukaan heikentäneet Suomen kansainvälistä kilpailukykyä ja olleet täysin vääränlainen viesti kansainvälisesti liikkuville osaajille ja sijoittajille.

Hallitus päätti samassa yhteydessä luopua myös palkka-avoimuudesta, työttömyysturvan euroistamisesta ja yritysten TKI-verovähennyksestä.

”Hyvä, että samassa yhteydessä kaatui myös palkka-avoimuus, joka kansankielellä sanottuna tarkoitti palkkaurkintaa. Se olisi tuonut vain eripuraa ja pahaa mieltä työpaikoille sekä loukannut ihmisten yksityisyyttä”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan myös työttömyysturvan euroistamisesta luopuminen on hyvä asia, koska ansioturvaa pitää kehittää eri pohjalta.

”Euroistaminen olisi kohdistunut kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin eikä olisi ollut reilua. On järkevämpää toteuttaa ansioturvan tason porrastaminen kaikille työttömyyden keston mukaan sekä ansioturvan muuttaminen universaaliksi. Tämän pitää olla heti ensimmäisenä seuraavan hallituksen työlistalla”, Romakkaniemi sanoo.

Sen sijaan yritysten TKI-verovähennyksen kaatumista Romakkaniemi harmittelee. Kesällä tehdyn kauppakamarikyselyn perusteella noin puolet kauppakamarien jäsenyrityksistä katsoi, että uusi tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustin lisäisi merkittävästi tai jonkin verran yrityksen T&K-toimintaa.

”Sitä esitti yksimielisesti pääministeri Sanna Marinin nimittämä parlamentaarinen työryhmä, ja sitä johti Sdp:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen. Voikin kysyä, mitä arvoa tällaisilla parlamentaarisilla työryhmillä on, jos edes yksimielinen ehdotus ei johda tuloksiin”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.