Keskuskauppakamari mukaan ICC:n ilmastorintamaan

Keskuskauppakamari on allekirjoittanut sitoumuksen, jossa se sitoutuu Kansainvälisen kauppakamarin ilmastotavoitteisiin. Kauppakamareiden ilmastorintaman nimellä laaditussa julkilausumassa sitoudutaan edistämään toimia, joilla ilmaston lämpeneminen rajoitetaan 1,5 asteeseen tämän vuosisadan loppuun mennessä.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Lisäksi julistuksessa tavoitellaan hiilineutraaliutta, tehdään yhteistyötä julkisten ja yksityisten tahojen kanssa tehokkaiden ilmastoratkaisujen kehittämiseksi sekä sovelletaan ilmaston lämpenemisen torjuntaan liittyvää ohjeistusta kauppakamareiden oman hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Keskuskauppakamari linjasi kesäkuussa tavoittelevansa hiilineutraaliutta vuoteen 2035 tai viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Se käynnistää syksyllä yrityskentälle suunnatut, päästövähennyksiä koskevat koulutukset, joita järjestetään kuudella paikkakunnalla (Helsinki, Turku, Tampere, Oulu, Vaasa ja Kuopio).

Keskuskauppakamarin vastuullisuustyö jatkuu seuraavan vuoden aikana ihmisoikeuksien, sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun kysymyksillä, joiden osalta määritellään tavoitteet vastuullisuuslautakunnan toimesta.

Kauppakamareiden ilmastorintaman julistus suomeksi:

Kauppakamareiden ilmastorintama

Ilmastonmuutos uhkaa ruoka- ja vesivarastojamme, tuhoaa infrastruktuuria ja aiheuttaa merkittäviä haasteita menestykselle ja hyvinvoinnille maapallolla.

Laajasti hyväksytyt tieteelliset arviot vahvistavat, että ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen torjunta on vastuullisin ja viisain keino ehkäistä ongelmia.

Tähän liittyen kannatamme Pariisin ilmastosopimuksen kaiken kattavaa tavoitetta rajoittaa ilmaston lämpeneminen selvästi alle kahden asteen esiteolliseen aikaan verrattuna sekä jatkaa toimia lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen, tunnustaen että se vähentäisi huomattavasti ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja riskejä.

Tämä tavoite voidaan saavuttaa ainoastaan kansainvälisen yhteistyön tuloksena – varmistaen että ilmastoratkaisut on toteutettu tavalla, joka mahdollistaa siirtymisen puhtaampaan ja kestävämpään talouteen.

Ilmastotoimet ovat jokaisen asia, minkä vuoksi Kauppakamareiden ilmastorintama on valmis ryhtymään määrätietoisiin toimiin.

Kauppakamareiden johtajina sitoudumme seuraaviin tavoitteisiin:

• Edistää ilmastotoimia omissa verkostoissamme sekä tukea perusteltuja toimia maapallon lämpötilan nousun rajoittamiseksi 1,5 asteeseen
  • Tukea hiilineutraaliuden saavuttamista kansainvälisesti vuoteen 2050 mennessä
  • Soveltaa läpileikkaavasti ilmaston lämpenemisen ehkäisyyn ja torjuntaan liittyvää ohjeistusta kauppakamareiden toimintaan
  • Työskennellä yhteistyössä julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa ja tukea tehokkaita ilmastoratkaisuja toimivan muutoksen aikaansaamiseksi ihmisille ja koko planeetalle
  • Pienennetään kauppakamareiden toiminnan synnyttämää hiilijalanjälkeä ilman viivytyksiä.

Tietoisuuden puute IPR-oikeuksista on suuri haaste pk-yrityksissä13.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) tekemän selvityksen mukaan suurin este aineettoman omaisuuden oikeuksien (IPR) rekisteröinnille pk-sektorin yrityksissä on tiedon puute siitä, mitä henkinen omaisuus on ja mitä etua siitä voi olla liiketoiminnalle. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri painottaa, että tiedossa oleva ongelma on otettava vakavasti myös Suomen tulevan IPR-strategian valmistelussa. Strategian laadinnassa on tärkeää ottaa huomioon myös olemassa oleva tutkimusdata sekä tilastoaineisto IPR-oikeuksien merkityksestä.

EU:n kauppakamari: Suomen ensi vuoden haasteet kotimaisessa kysynnässä ja työvoimapulassa 5.11.2019 13:00:00 EETTiedote

Eurooppalaisten kauppakamareiden yhteenliittymä Eurochambresin kysely luotaa yritysten odotuksia vuodelle 2020. Suurimpia haasteita suomalaisyrityksissä odotetaan olevan kotimainen kysyntätilanne (56 prosenttia), pula osaavasta työvoimasta (46 prosenttia) ja työvoimakustannusten korkea taso (37 prosenttia). Samassa kyselyssä noin 31 prosenttia suomalaisyrityksistä odottaa liiketoiminnan kehittyvän suotuisasti vuonna 2020, 48 prosentilla odottaa tilanteen pysyvät ennallaan ja 21 prosenttia odottaa tilanteensa heikentyvän.

Kauppakamari: Työvoimapula ja talousnäkymien epävarmuus riivaa suomalaisyrityksiä1.11.2019 00:00:00 EETTiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan jopa kaksi kolmesta yrityksestä ilmoittaa, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yrityksen liiketoiminnassa. Samassa kyselyssä puolet yrityksistä ilmoittaa, että työvoimakustannusten alentaminen lisäisi työvoiman kysyntää vuonna 2020. Noin puolilla yrityksistä talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen saisi investoinnit kasvuun tulevana vuonna.