Keskuskauppakamari: OECD:n digiveromalli vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta

OECD julkaisi digiveroehdotuksensa tänään. Ehdotuksella pyritään vastaamaan digitalouden verohaasteisiin. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää pitää ehdotusta lähtökohtaisesti toteuttamiskelpoisena.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n ehdotuksessa yritykset maksaisivat veroja aikaisempaa enemmän sinne, missä niiden palveluita käytetään. Tällä hetkellä digitaalisia palveluita tuottavia yrityksiä verotetaan pääsääntöisesti yrityksen sijaintivaltiossa. Kujanpää pitää OECD:n tänään julkaisemaa digiveroehdotusta odotettua maltillisempana kuin aikaisempaa komission digiveromallia.

”On hyvä, että OECD: painottaa yksinkertaisuutta ja oikeusvarmuutta. Pidän sitä positiivisena, jos nykyisiä sääntöjä muutetaan vain siltä osin, kuin se on välttämätöntä”, Kujanpää sanoo.

OECD:n vero-osaston varajohtaja Grace Perez-Navarro esitteli OECD:n uunituoreen digiveroehdotuksen keskiviikkona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa Veropäivässä. Perez-Navarron mukaan Suomi ei lähtökohtaisesti menettäisi verotuloja.

”OECD:n mallissa on avoimia kysymyksiä, joita pyritään täsmentämään lausuntokierroksella. Jos tätä mallia sovelletaan vain suuriin yrityksiin, ei se lähtökohtaisesti vaikuttaisi suomalaisten pk-yritysten verotuksee. OECD työstää digiveron soveltamisalaa edelleen. Jatkotyössä selviää, mitä malli suomalaisten yritysten ja Suomen kansantalouden kannalta tarkoittaa”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamarin järjestämän Suuren Veropäivän avauspuheenvuoron piti pääministeri Antti Rinne. Rinne puolusti puheenvuorossa hallituksen verolinjaa ja sanoi hallituksen keskittyvän siihen, mitä verorahoilla saa. Rinteen puhe löytyy täältä: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/paaministeri-antti-rinteen-puhe-suuri-veropaiva-tilaisuudessa-9-10-

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.

Työperäisellä maahanmuutolla korjausliike väestöennusteeseen30.9.2019 16:13:41 EESTTiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta nopeita toimia työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Vaatimusta tukee tänään julkaistu Tilastokeskuksen uusi väestöennuste, jonka sanoma on karu. Syntyvyys laskee entisestään ja Suomen väkiluku kääntyy laskuun jo vuonna 2031. Hallituksen on syytä tarttua toimeen, jotta joskus tulevaisuudessa voidaan osoittaa ennusteen olleen väärä.