Keskuskauppakamari: OECD:n digiveromalli vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta

OECD julkaisi digiveroehdotuksensa tänään. Ehdotuksella pyritään vastaamaan digitalouden verohaasteisiin. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää pitää ehdotusta lähtökohtaisesti toteuttamiskelpoisena.

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Teollisuusmaiden yhteistyöjärjestö OECD:n ehdotuksessa yritykset maksaisivat veroja aikaisempaa enemmän sinne, missä niiden palveluita käytetään. Tällä hetkellä digitaalisia palveluita tuottavia yrityksiä verotetaan pääsääntöisesti yrityksen sijaintivaltiossa. Kujanpää pitää OECD:n tänään julkaisemaa digiveroehdotusta odotettua maltillisempana kuin aikaisempaa komission digiveromallia.

”On hyvä, että OECD: painottaa yksinkertaisuutta ja oikeusvarmuutta. Pidän sitä positiivisena, jos nykyisiä sääntöjä muutetaan vain siltä osin, kuin se on välttämätöntä”, Kujanpää sanoo.

OECD:n vero-osaston varajohtaja Grace Perez-Navarro esitteli OECD:n uunituoreen digiveroehdotuksen keskiviikkona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuressa Veropäivässä. Perez-Navarron mukaan Suomi ei lähtökohtaisesti menettäisi verotuloja.

”OECD:n mallissa on avoimia kysymyksiä, joita pyritään täsmentämään lausuntokierroksella. Jos tätä mallia sovelletaan vain suuriin yrityksiin, ei se lähtökohtaisesti vaikuttaisi suomalaisten pk-yritysten verotuksee. OECD työstää digiveron soveltamisalaa edelleen. Jatkotyössä selviää, mitä malli suomalaisten yritysten ja Suomen kansantalouden kannalta tarkoittaa”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamarin järjestämän Suuren Veropäivän avauspuheenvuoron piti pääministeri Antti Rinne. Rinne puolusti puheenvuorossa hallituksen verolinjaa ja sanoi hallituksen keskittyvän siihen, mitä verorahoilla saa. Rinteen puhe löytyy täältä: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/paaministeri-antti-rinteen-puhe-suuri-veropaiva-tilaisuudessa-9-10-

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk