Keskuskauppakamari: Päästökaupan heikennys vaikuttaisi hintoihin vain vähän, mutta olisi suuri lommo Euroopan irtautumiselle fossiilista

Keskuskauppakamari ei pidä EU:n päästökaupan keskeyttämistä tai päästöoikeuksien lisäämistä markkinoille järkevänä, sillä vaikutus sähkön hintaan olisi pieni, mutta vahinko toimiville päästömarkkinoille suuri. Keskuskauppakamarin mukaan Suomen ei kannata ajaa EU-toimia, jotka heikentävät markkinaehtoista irtautumista fossiilista. Sähkön hinnan nousu johtuu fossiilisten polttoaineiden kallistumisesta.

Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari ei pidä päästöoikeuksien lisäämistä tai päästökaupan keskeyttämistä järkevänä vastauksena sähkön hintojen nopeaan nousuun. Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkisen mukaan ajatus on huono kolmesta syystä.

”Sähkön hinnan nousu on todellinen ongelma kotitalouksille ja yrityksille. EU:n päästökaupan keskeyttämisen tai päästöoikeuksien lisäämisen vaikutus sähkön hintaan olisi kuitenkin pieni, mutta lommo toimiville päästömarkkinoille suuri. Nopea keskeytys ei myöskään ole käytännössä mahdollista”, sanoo Säkkinen.

Sähkön hinnan nousu johtuu niukkuudesta fossiilissa polttoaineissa, erityisesti kaasussa. Syynä on Venäjän hyökkäyssota, Venäjän kaasutoimitusten ehtyminen Eurooppaan ja sitä seurannut kaasun hinnan moninkertaistuminen.

”Ilman päästökauppaakin sähkön hinta olisi nyt korkealla. Siten myös päästöoikeuksien lisääminen markkinoille vaikuttaisi hintoihin vain vähän”, sanoo Säkkinen. Kaikki lisätyt päästöoikeudet eivät myöskään näkyisi sähkön hinnassa, sillä alennuksesta voitaisiin ostaa päästöoikeuksia varastoon tulevien hinnannousujen varalle.

Päästökaupan vaikutus sähkön hintaan EU:ssa on keskimäärin noin 20 euroa megawattitunnilta, kun päästöoikeuden hinta on 90 euroa ja sähköntuotannon keskipäästöt 229 grammaa hiiltä kilowattitunnilta. Hetkinä, jolloin maakaasu tai kivihiili määrittää hintaa, vaikutus voi olla 30–90 euroa megawattitunnilta. Selvästi suurin osa sähkön hinnasta määräytyy kuitenkin nyt tarjonnan niukkuuden, ei päästökaupan ehdoilla.

Päästökaupan heikennys vaikuttaisi siis vain vähän tulevan talven energianhintoihin. Lommo ilmastotoimille ja Euroopan irtautumiselle fossiilisista olisi suuri, sillä se loisi epävarmuutta päästömarkkinan toimivuudesta.  ”Jos markkinoihin puututaan nyt, miksei toistekin. Energiainvestointeja tehdään kymmenien vuosien aikajänteellä ja tällainen epävarmuus olisi niille myrkyllistä”, Säkkinen sanoo.

Säkkinen korostaa, että toimiva päästömarkkina on Suomen kannalta erityisen tärkeä, sillä se puskee Eurooppaa irti energian hintoja nostavista fossiilisista polttoaineista.

”Vaikka meillä sähkö on jo lähes päästötöntä, suomalaiset kotitaloudet ja yritykset kärsivät nyt Keski-Euroopan kaasuriippuvuudesta. Suomen ei kannata ajaa EU-toimia, jotka heikentävät markkinaehtoista irtautumista fossiilista. Investoinnit puhtaaseen energiaan ovat tärkein lääke tulevien energiakriisien ehkäisemiseksi", Säkkinen sanoo.

EU-komissio on esittänyt päästöoikeuksien vapauttamista päästökaupan markkinavakausvarannosta osana RePowerEU-pakettia. Säkkinen muistuttaa, että esityksen tavoite on kuitenkin rahoittaa energiainvestointeja, ei vaikuttaa sähkön hintaan.

EU:n päästökaupan keskeytys ei ole nyt käytännössä edes mahdollista, koska sille ei ole lainsäädännössä pykäliä. Kokonaan uuden EU-lainsäädännön laatiminen vaatisi komission, jäsenmaiden ja parlamentin yhtenäisyyttä ja veisi aikaa", sanoo Säkkinen.

Keskuskauppakamari: Maahanmuuttoviraston uudistamisen lisäksi saatavuusharkinnasta luovuttava22.9.2022 16:26:51 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari jakaa pääministeri Sanna Marinin ja valtiovarainministeri Annika Saarikon näkemyksen osaamisperusteiseen maahanmuuttoon liittyvän hallinnon uudistamistarpeesta. Keskuskauppakamari kuitenkin katsoo, että hallinnon uudistamisen lisäksi olisi tärkeää luopua työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta ja mahdollistaa sähköinen tunnistautuminen oleskelulupaprosessin alkuvaiheessa.

Kauppakamarikysely: Yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet, mutta eivät romahtaneet21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tekemän kyselyn mukaan yritysten arviot toimialansa tunnelmista ovat heikentyneet kaikilla toimialoilla. Tuoreimmassa kyselyssä 37 prosenttia yrityksistä kuvailee tunnelmia pessimistiseksi, kun vielä kesäkuun aikana luku oli 27 prosenttia. Hyvä työllisyys kannattelee jossain määrin taloutta, mutta kipupisteenä on pitkäaikaistyöttömyyden korkea taso sekä yritysten rekrytointivaikeudet. Kasvavat korkomenot ja kiristynyt rahoituspolitiikka heikentävät investointihaluja, mutta Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan kyselytulokset eivät toistaiseksi tue tulkintaa ainakaan syvemmästä taantumasta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti20.9.2022 09:57:23 EEST | Tiedote

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Väärinkäytöksiä ehkäisevät ilmoituskanavat lakisääteisiksi - suurilla yrityksillä kolmen kuukauden siirtymäaika20.9.2022 09:48:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari suhtautuu pääosin positiivisesti hallituksen eiliseen esitykseen ilmoittajansuojelua koskevaksi lainsäädännöksi (ns. whistleblowing-sääntely). Ilmoittajien suojelua koskeva sääntely velvoittaa yksityisen ja julkisen sektorin yritykset ja julkisyhteisöt perustamaan työntekijöilleen sisäisen ilmoituskanavan epäiltyjen väärinkäytösten ilmoittamiseen. Yritysten kannattaa aloittaa valmistautuminen lainsäädännön vaatimuksiin viimeistään nyt, sillä siirtymäaika on suhteellisen lyhyt, suurilla yrityksillä vain kolme kuukautta lain voimaantulosta.

Keskuskauppakamari: Komissiolta lakiehdotus sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi lisäisi yritysten velvoitteita ja kasvattaisi komission valtaa19.9.2022 14:49:27 EEST | Tiedote

Euroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä sisämarkkinoiden hätäinstrumentiksi. Liikkuvuus ja sisämarkkinoiden toiminta halutaan turvata myös poikkeuksellisina aikoina. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotuksen tavoitteet ovat erittäin tervetulleita, mutta piru piilee yksityiskohdissa. Komissio ehdottaa itselleen laajempaa toimivaltaa puuttua sisämarkkinoiden toimintaan hätätilanteissa. Myös yritysten velvoitteita lisätään ja yrityksille asetettavat sanktiot voivat nousta jopa 200 000 euroon.