Keskuskauppakamari: Polttoaineverotuksen vaihtoehtoja tarkasteltava

Hallituksen budjettiehdotuksen mukainen fossiilisten polttoaineiden veronkiristys heikentäisi suomalaisyritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä. Näin ollen se vesittäisi osaltaan myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari toivoo hallitukselta malttia liikenteen verotuksen uudistamisessa. Kujanpää muistuttaa, että raskaalla liikenteellä ei ole tällä hetkellä muita realistisia vaihtoehtoja kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö.

"Polttoaineverotusta olisi syytä tarkastella uudelleen vasta, kun vaihtoehtoja aidosti on”, Kujanpää sanoo.

Antti Rinteen hallitusohjelmaan kirjattiin fossiilisille polttoaineille 250 miljoonan euron veronkorotus kuluvalle vaalikaudelle. Vuoden 2020 budjettiehdotuksen mukaan fossiilisten polttoaineiden veronkiristykset tulisivat voimaan jo ensi kesän aikana.

Kujanpää muistuttaa, että veronkiristykset siirtyvät kuljetusten hintoihin ja nostavat esimerkiksi kaupan ja teollisuuden kustannuksia.

"Monille yrityksille tavaroiden liikkuminen Suomen maanteillä on elinehto. Pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee kumipyörillä”, Kujanpää sanoo.

Tilastokeskuksen ympäristöverotilaston mukaan esimerkiksi kuljetus- ja varastointialan yritykset maksoivat ympäristöveroja jo vuonna 2016 lähes miljardi euroa, eli kahdeksankertaisesti näiden yritysten tuloksesta maksettujen yhteisöverojen verran.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa, vaikka maantieteellisesti Suomi on syrjässä. Jotta yritykset voivat työllistää ja maksaa veroja Suomessa, niiden tulee pystyä toimimaan Suomessa”, Kujanpää sanoo.

Kauppakamarin juridiikkakatsaus: EU:n alueella annettu jo lähes sata GDPR-sakkoa29.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus, GDPR, on ollut voimassa puolitoista vuotta. Lokakuuhun 2019 mennessä unionin alueella on annettu jo 82 tiedossa olevaa sakkoa asetuksen vastaisista toimista. Esimerkiksi Unkarissa yritykselle määrättiin yli 15 000 euron sakko, kun henkilötietoja sisältänyt yrityksen työntekijän muistitikku oli kadonnut, eikä yritys ollut täyttänyt ilmoitusvelvollisuuttaan.

Yksituumainen ja käytännönläheinen EU on paras lääke murroksessa27.11.2019 14:08:51 EETTiedote

Uuden EU-komission valinnan varmistuminen on odotettu uutinen yritysten keskuudessa. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori iloitsee, että uusi komissio pääsee vihdoin jatkamaan työtä kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kauppapolitiikan kehittämiseksi. Euroopan unionilta ja sen jäsenmailta kaivataan nyt entistä vahvempaa yhteistyötä, jotta EU pärjää maailman talouden murroksessa myös jatkossa.