Keskuskauppakamari: Polttoaineverotuksen vaihtoehtoja tarkasteltava

Hallituksen budjettiehdotuksen mukainen fossiilisten polttoaineiden veronkiristys heikentäisi suomalaisyritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä. Näin ollen se vesittäisi osaltaan myös hallituksen työllisyystavoitteen toteutumista, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari toivoo hallitukselta malttia liikenteen verotuksen uudistamisessa. Kujanpää muistuttaa, että raskaalla liikenteellä ei ole tällä hetkellä muita realistisia vaihtoehtoja kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö.

"Polttoaineverotusta olisi syytä tarkastella uudelleen vasta, kun vaihtoehtoja aidosti on”, Kujanpää sanoo.

Antti Rinteen hallitusohjelmaan kirjattiin fossiilisille polttoaineille 250 miljoonan euron veronkorotus kuluvalle vaalikaudelle. Vuoden 2020 budjettiehdotuksen mukaan fossiilisten polttoaineiden veronkiristykset tulisivat voimaan jo ensi kesän aikana.

Kujanpää muistuttaa, että veronkiristykset siirtyvät kuljetusten hintoihin ja nostavat esimerkiksi kaupan ja teollisuuden kustannuksia.

"Monille yrityksille tavaroiden liikkuminen Suomen maanteillä on elinehto. Pitkien etäisyyksien Suomessa valtaosa yritysten tavaravirroista kulkee kumipyörillä”, Kujanpää sanoo.

Tilastokeskuksen ympäristöverotilaston mukaan esimerkiksi kuljetus- ja varastointialan yritykset maksoivat ympäristöveroja jo vuonna 2016 lähes miljardi euroa, eli kahdeksankertaisesti näiden yritysten tuloksesta maksettujen yhteisöverojen verran.

”Liikennepolttoaineiden verotus on Suomessa jo nyt kansainvälisesti korkeaa, vaikka maantieteellisesti Suomi on syrjässä. Jotta yritykset voivat työllistää ja maksaa veroja Suomessa, niiden tulee pystyä toimimaan Suomessa”, Kujanpää sanoo.

Työntekijän verotukseen keppiä ja vähän porkkanaa18.9.2019 15:57:34 EESTTiedote

Hallitusohjelmassa sovitun mukaisesti ansiotuloverotusta kevennetään 200 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistetaan pieni- ja keskituloisille palkansaajille, eläketulon saajille sekä etuustulojen saajille. Toisaalta työntekijöiden osuus työn sivukulujen kustannuksista kasvaa ensi vuonna edellisen hallituksen tekemän kilpailukykysopimuksen takia, mikä käytännössä kiristää työn verotusta. Myös suurimmista ansiotuloista perittävän solidaarisuusveron voimassaoloa jatketaan hallituskauden loppuun saakka.

Väyläverkosto on Suomen vientiteollisuuden selkäranka18.9.2019 10:54:52 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood kiittää hallitusta siitä, että budjettiriihessä on suhtauduttu vakavasti liikenteen infran korjausvelan pysäyttämiseen ja tilanteen korjaamiseen on osoitettu määrärahaa aiemmin sovitun mukaisesti. Infrahankkeiden perusväylänpidon rahoituksen 300 miljoonan euron vuosittainen tasokorotus on välttämätön toimenpide korjausvelan pysäyttämiseksi.

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantaminen vaatii merkittäviä lisätoimia18.9.2019 10:12:07 EESTTiedote

Hallituksen kaavailema listaamattomien kasvuyritysten henkilöstön palkitsemista koskeva lainsäädäntöuudistus on tärkeä hanke startup-yritysten osaamisen vahvistamiseksi. Hallituksen panostukset ulkomaisten osaajien houkuttelemiseksi Suomeen ovat oikeasuuntaisia myös kasvuyritysten näkökulmasta. Startup-yritysten toimintaedellytysten parantaminen vaatii kuitenkin vielä merkittäviä lisätoimia.