Keskuskauppakamari puoliväliriihestä: Kestävän kasvun edellytykset vaativat panostuksia liikenteen infraan

Suomeen tarvitaan toimintaympäristö, joka mahdollistaa vienti- ja tuontiyritysten kansainvälisen kilpailukyvyn. Liikenteen verot ja maksut sekä infran kunto ovat avainasemassa edellytysten luomisessa, toteaa Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala

”Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Suomen on pystyttävä myös investoimaan olemassa olevan infran ylläpitoon ja kehittämiseen niin, että teollisuuden kuljetukset ja ihmisten liikkuminen pystytään turvaamaan”, sanoo Wood.

12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman on oltava riittävän kunnianhimoinen rahoituksen osalta. Valmistautuminen alkavaan EU-rahoituskauteen on aloitettava välittömästi niin, että kesällä aukeavista rahoitushauista pystytään todellisuudessa hyötymään.

Taloudellisesti menestyvät liikennemarkkinat ovat pohja kestäville ratkaisuille

Liikenteestä perittävät verot ja maksut eivät saa muodostua ympäristötoimiksi. Liikenteen päästöjen vähennystoimista tulee päättää vähintään EU-tasolla siten, että suomalaisilla yrityksillä on tasapuolinen ja kilpailukykyinen asema muiden EU-maiden toimijoiden rinnalla.

Kansallisista veroluonteisista toimista, kuten väylämaksusta tulisi luopua kokonaan. Väylämaksu lankeaa erityisesti vientiyrityksille ja lisää yritysten logistisia kustannuksia.

”Nykymuotoisena väylämaksu myös hidastaa meriliikenteen tehostamista ympäristöystävällisempään suuntaan. Jokainen satamakäynti merkitsee uutta väylämaksua myös suomalaisesta satamasta suomalaiseen satamaan”, Wood sanoo.

Digitaaliset liikenteen ratkaisut mahdollistavat liikenteen päästöjen vähentämisen. Liikenteen digitaalisille ratkaisuille on kysyntää myös kansainvälisesti.

”Vauhdittamalla liikenteen ja liikkumisen digitalisaatiota sekä kehittämällä liiketoimintaratkaisuja luomme pohjaa työpaikoille, kasvulle ja viennille. Tämä vaatii vahvaa vaikuttamista EU-tason lainsäädäntöön”, sanoo Wood.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.