Keskuskauppakamari: Sekä avoimien työpaikkojen että työttömien määrä kasvussa – ”Merkittävä kohtaanto-ongelma”

Tilastokeskuksen mukaan sekä avoimien työpaikkojen että työttömien määrä on kasvussa. Keskuskauppakamari penää toimia yritysten ja työvoiman saattamiseksi yhteen muun muassa helpottamalla työn perässä muuttamista ja panostamalla koulutukseen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Tilastokeskuksen tuoreiden tilastojen mukaan avoimien työpaikkojen määrä on noussut yli kolmanneksella viime vuoteen verrattuna, jopa hieman koronaa edeltävää aikaa korkeammalle tasolle. Avoimia työpaikkoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä oli 51 100. Heinäkuussa julkaistun Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömien määrä kasvoi kesäkuussa 7 000 työttömällä vuoden takaisesta, ollen merkittävästi koronaa edeltävää tasoa korkeammalla.

”Suomen työmarkkinoilla vallitsee merkittävä kohtaanto-ongelma. Tämä tarkoittaa sitä, että työnhakijat ja työpaikat ovat monesti eri paikkakunnilla ja eri toimialoilla. Työtön sahuri Itä-Suomessa ei auta ravintola-alan työvoimapulaan Helsingissä – ja toistepäin”, selventää Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Valtosen mukaan työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttamista tulisi helpottaa.

”Työn perässä muuttaminen voi maksaa jopa kymmeniä tuhansia euroja muuttokustannusten ja esimerkiksi varainsiirtoveron muodossa. Lisäksi päivähoito- ja koulupaikkojen järjestäminen on oma haasteensa. Muuttamisen kynnystä on madallettava”, Valtonen sanoo.

Keskuskauppakamari on aikaisemmin esittänyt muun muassa liikkuvuusavustuksen laajentamista siten, että se tukisi erityisesti työn perässä muuttamista nykyistä paremmin.

”Työn perässä muuttamisen helpottamisen lisäksi tulisi panostaa koulutukseen erityisesti yritysten tarpeet huomioiden. Korkeakoulujen muunto- ja täydennyskoulutukset sekä TE-toimistojen ja yritysten yhteiset RekryKoulutukset tarvitsevat riittävät resurssit. Lisäksi tarvitsemme lyhyitä työvoimakoulutuksia aloille, joilla varsinainen tutkinto ei ole välttämätön”, sanoo Valtonen.

Tilastokeskuksen mukaan avoimien osa-aikaisten työpaikkojen määrä on kasvanut huomattavasti. Tähän Keskuskauppakamari tarttuisi korottamalla opintotuen tulorajoja, joka helpottaisi opiskelijoiden osa-aikaista työskentelyä opintojen ohella.

Keskuskauppakamari julkaisi viime viikolla kymmenen kohdan listan konkreettisista toimista osaavan työvoiman turvaamiseksi.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Matkustamisen avautuminen on nyt tarpeen – uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen yritysten haasteena13.9.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusien kauppojen ja asiakkuuksien solmiminen ovat tällä hetkellä kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten suurimpia haasteita. Matkustamisen palautuminen normaaliksi on kansainvälisen kaupankäynnin ja kasvun edellytys. Suomi ei saa pudota kasvun vauhdista, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Suomi ei tarvitse kahta päästökauppajärjestelmää - Miten liikenteen verotus ratkaistaan?10.9.2021 10:52:00 EEST | Tiedote

Päätöksiä liikenteen päästövähennystoimista lykättiin budjettiriihessä eteenpäin. Tämä tarkoittaa epävarmuutta tulevista käytännön toimista, heikentää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia ennakoida investointeja ja asettaa veitsenterälle ilmastotavoitteiden saavuttamisen. Nyt on myös aika nostaa keskusteluun se, miten liikenteen verotus tullaan ratkaisemaan.

Keskuskauppakamari: Hallituksen nopeista toimista vain laiha lohtu osaajapulaan9.9.2021 17:02:26 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on harmissaan, että hallituksen nopeat toimet osaajapulan helpottamiseksi jäivät budjettiriihessä laihoiksi. Kauppakamareiden vastaikään jäsenyrityksille tekemään kyselyyn vastanneista 75 prosenttia ilmoitti kärsivänsä osaavan työvoiman pulasta. Jopa 68 prosenttia vastaajista ilmoitti, että osaajapula rajoittaa yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Kun ongelmat ovat mittaluokaltaan näin suuria, pitäisi ratkaisuidenkin olla riittävän kunnianhimoisia.