Keskuskauppakamari: Sisämarkkinat ja Brexit unohtuivat pääministerin linjapuheesta

Hallitus tasapainoilee tyydyttävästi ja yllätyksettömästi EU-asioissa, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori pääministeri Juha Sipilän eduskunnassa antamasta EU-linjapuheesta. Puolustus- ja talousyhteistyö tuntuvat olevan hallitukselle tärkeimmät hankkeet. ”Suomen talouskasvun kannalta elintärkeä vapaakauppa huomioidaan, mutta sisämarkkinoiden tehostaminen ja onnistunut Brexit-ratkaisu ovat unohtuneet hallitukselta”, arvioi Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

EU:n turvallisuus- ja puolustusyhteistyön kehittäminen on nostettu ykkösteemaksi pääministerin puheessa.

”Suomi laittaa kovasti odotuksia EU-yhteistyöhön, vaikka todellisuudessa Nato-yhteistyö, jopa Nato-jäsenyys, taitaa olla useimmille EU-jäsenmaille yhä tärkein turvallisuustae”, toteaa Vuori.

Maahanmuuttopolitiikassa hallitus selvästi tasapainoilee, mutta talous- ja rahaliitosta se ampuu rohkeasti alas automaattisen yhteisvastuun sekä Ranskan presidentti Macronin institutionaaliset ehdotukset euroalueen yhteisestä budjetista ja ministeristä.

”Hallitukselle pitää antaa tästä täysi tunnustus. Suomen on parempi olla pragmaattinen kuin idealistinen EU:n uudistaja”, arvioi Vuori.

Timo Vuoren mukaan on yllättävää, että avoimesta taloudesta ja vapaakaupasta riippuvainen Suomi ei ota nyt voimakkaampaa kantaa EU:n sisämarkkinoiden tehostamiseen.

”Erityisesti hämmästyttää Brexitin unohtaminen. EU:n ja Britannian toimivien kauppasuhteiden varmistaminen pitäisi nyt olla EU:n ja Suomen tärkein ja kiireellisin kauppapoliittinen toimi. Onnistunut ja nopea Brexit-sopu olisi kaikkien etu. Kun Brexit-tiestä on selvyys, se vapauttaa EU:n keskittymään seuraaviin uudistuksiin”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.