Keskuskauppakamari: Sisämarkkinat ja Brexit unohtuivat pääministerin linjapuheesta

Hallitus tasapainoilee tyydyttävästi ja yllätyksettömästi EU-asioissa, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori pääministeri Juha Sipilän eduskunnassa antamasta EU-linjapuheesta. Puolustus- ja talousyhteistyö tuntuvat olevan hallitukselle tärkeimmät hankkeet. ”Suomen talouskasvun kannalta elintärkeä vapaakauppa huomioidaan, mutta sisämarkkinoiden tehostaminen ja onnistunut Brexit-ratkaisu ovat unohtuneet hallitukselta”, arvioi Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

EU:n turvallisuus- ja puolustusyhteistyön kehittäminen on nostettu ykkösteemaksi pääministerin puheessa.

”Suomi laittaa kovasti odotuksia EU-yhteistyöhön, vaikka todellisuudessa Nato-yhteistyö, jopa Nato-jäsenyys, taitaa olla useimmille EU-jäsenmaille yhä tärkein turvallisuustae”, toteaa Vuori.

Maahanmuuttopolitiikassa hallitus selvästi tasapainoilee, mutta talous- ja rahaliitosta se ampuu rohkeasti alas automaattisen yhteisvastuun sekä Ranskan presidentti Macronin institutionaaliset ehdotukset euroalueen yhteisestä budjetista ja ministeristä.

”Hallitukselle pitää antaa tästä täysi tunnustus. Suomen on parempi olla pragmaattinen kuin idealistinen EU:n uudistaja”, arvioi Vuori.

Timo Vuoren mukaan on yllättävää, että avoimesta taloudesta ja vapaakaupasta riippuvainen Suomi ei ota nyt voimakkaampaa kantaa EU:n sisämarkkinoiden tehostamiseen.

”Erityisesti hämmästyttää Brexitin unohtaminen. EU:n ja Britannian toimivien kauppasuhteiden varmistaminen pitäisi nyt olla EU:n ja Suomen tärkein ja kiireellisin kauppapoliittinen toimi. Onnistunut ja nopea Brexit-sopu olisi kaikkien etu. Kun Brexit-tiestä on selvyys, se vapauttaa EU:n keskittymään seuraaviin uudistuksiin”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

Muistutuskutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari 8.10. - Tähtivieraana Jyrki Katainen8.10.2018 10:40Tiedote

Keskuskauppakamari järjestää luottamushenkilöilleen syksyn kick off -seminaarin maanantaina 8.10.2018 ravintola Palacessa (Eteläranta 10). Seminaarissa vierailee puhumassa EU-komission työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava varapuheenjohtaja Jyrki Katainen. Kataisen aihe on kauppapolitiikka muuttuvassa maailmassa. Kataisen puheenvuoro kuullaan klo 15:30-16:30. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineiden edustajille. Pyydämme ennakkoilmoittautumista maanantaihin 8.10. klo 12 mennessä: viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg (jenny.thuneberg@chamber.fi, 050-5911499).

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin syysseminaari - Tähtivieraana Jyrki Katainen5.10.2018 15:30Tiedote