Keskuskauppakamari: Sisämarkkinat ja Brexit unohtuivat pääministerin linjapuheesta

Hallitus tasapainoilee tyydyttävästi ja yllätyksettömästi EU-asioissa, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori pääministeri Juha Sipilän eduskunnassa antamasta EU-linjapuheesta. Puolustus- ja talousyhteistyö tuntuvat olevan hallitukselle tärkeimmät hankkeet. ”Suomen talouskasvun kannalta elintärkeä vapaakauppa huomioidaan, mutta sisämarkkinoiden tehostaminen ja onnistunut Brexit-ratkaisu ovat unohtuneet hallitukselta”, arvioi Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

EU:n turvallisuus- ja puolustusyhteistyön kehittäminen on nostettu ykkösteemaksi pääministerin puheessa.

”Suomi laittaa kovasti odotuksia EU-yhteistyöhön, vaikka todellisuudessa Nato-yhteistyö, jopa Nato-jäsenyys, taitaa olla useimmille EU-jäsenmaille yhä tärkein turvallisuustae”, toteaa Vuori.

Maahanmuuttopolitiikassa hallitus selvästi tasapainoilee, mutta talous- ja rahaliitosta se ampuu rohkeasti alas automaattisen yhteisvastuun sekä Ranskan presidentti Macronin institutionaaliset ehdotukset euroalueen yhteisestä budjetista ja ministeristä.

”Hallitukselle pitää antaa tästä täysi tunnustus. Suomen on parempi olla pragmaattinen kuin idealistinen EU:n uudistaja”, arvioi Vuori.

Timo Vuoren mukaan on yllättävää, että avoimesta taloudesta ja vapaakaupasta riippuvainen Suomi ei ota nyt voimakkaampaa kantaa EU:n sisämarkkinoiden tehostamiseen.

”Erityisesti hämmästyttää Brexitin unohtaminen. EU:n ja Britannian toimivien kauppasuhteiden varmistaminen pitäisi nyt olla EU:n ja Suomen tärkein ja kiireellisin kauppapoliittinen toimi. Onnistunut ja nopea Brexit-sopu olisi kaikkien etu. Kun Brexit-tiestä on selvyys, se vapauttaa EU:n keskittymään seuraaviin uudistuksiin”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin Linnainmaa: Kaavoitus sujuvoitettava seuraavalla hallituskaudella2.1.2019 00:30Tiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa vaatii tulevaan hallitusohjelmaan konkreettiset kirjaukset kaavoituksen sujuvoittamiseksi, jotta investoinnit eivät hidastu tarpeettomasti. Kaavoitettavaa maata on saatava riittävästi, mikä edellyttää myös maanomistajalle oikeutta käynnistää kaavoitusprosessi. Kaavoitusprosessin kestolle tulisi säätää enimmäisaika. Lisäksi liian yksityiskohtaisista rakentamista koskevista määräyksistä ja materiaalipakoista on luovuttava, ja kaavoihin liittyviä valitusoikeuksia tulee rajata.