Keskuskauppakamari: Sisämarkkinat ja Brexit unohtuivat pääministerin linjapuheesta

Hallitus tasapainoilee tyydyttävästi ja yllätyksettömästi EU-asioissa, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori pääministeri Juha Sipilän eduskunnassa antamasta EU-linjapuheesta. Puolustus- ja talousyhteistyö tuntuvat olevan hallitukselle tärkeimmät hankkeet. ”Suomen talouskasvun kannalta elintärkeä vapaakauppa huomioidaan, mutta sisämarkkinoiden tehostaminen ja onnistunut Brexit-ratkaisu ovat unohtuneet hallitukselta”, arvioi Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

EU:n turvallisuus- ja puolustusyhteistyön kehittäminen on nostettu ykkösteemaksi pääministerin puheessa.

”Suomi laittaa kovasti odotuksia EU-yhteistyöhön, vaikka todellisuudessa Nato-yhteistyö, jopa Nato-jäsenyys, taitaa olla useimmille EU-jäsenmaille yhä tärkein turvallisuustae”, toteaa Vuori.

Maahanmuuttopolitiikassa hallitus selvästi tasapainoilee, mutta talous- ja rahaliitosta se ampuu rohkeasti alas automaattisen yhteisvastuun sekä Ranskan presidentti Macronin institutionaaliset ehdotukset euroalueen yhteisestä budjetista ja ministeristä.

”Hallitukselle pitää antaa tästä täysi tunnustus. Suomen on parempi olla pragmaattinen kuin idealistinen EU:n uudistaja”, arvioi Vuori.

Timo Vuoren mukaan on yllättävää, että avoimesta taloudesta ja vapaakaupasta riippuvainen Suomi ei ota nyt voimakkaampaa kantaa EU:n sisämarkkinoiden tehostamiseen.

”Erityisesti hämmästyttää Brexitin unohtaminen. EU:n ja Britannian toimivien kauppasuhteiden varmistaminen pitäisi nyt olla EU:n ja Suomen tärkein ja kiireellisin kauppapoliittinen toimi. Onnistunut ja nopea Brexit-sopu olisi kaikkien etu. Kun Brexit-tiestä on selvyys, se vapauttaa EU:n keskittymään seuraaviin uudistuksiin”, toteaa Vuori.

Timo Vuori / Kuva: Pasi Murto

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.