Keskuskauppakamari: Suomen löydettävä arktisen alueen markkinat

Keskuskauppakamarin mukaan Suomen on tartuttava arktisen alueen kestävyyden turvaamiseen, jota ilmastonmuutos tällä hetkellä uhkaa. Arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat Suomelle merkityksellisiä, kun kilpailu alueella kovenee. Lisäksi arktisen alueen markkinat tarjoavat useita mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

EU-komissio ja ulkosuhdehallinto julkaisivat eilentiedonannon, jonka mukaan EU pyrkii vahvistamaan sidettään arktiseen alueeseen. Keskuskauppakamarin mukaan ehdotus on tarpeellinen. On hyvä, että EU aktivoituu arktisella alueella myös muulloin kuin ilmastonmuutos- ja turvallisuus asioissa.

”Suomelle arktisen alueen liikenne, infra ja saavutettavuus ovat merkityksellisiä. Eurooppalaisiin liikenneverkkoon (TEN-T) kuuluvat Kemin ja Oulun satamat muodostavat tärkeän linkin merenkulun ja maaliikenteen välille myös suhteessa arktiseen alueeseen. TEN-T käytävien jatkamisella pyrittiin myös vahvistamaan arktisen alueen saavutettavuutta”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Päivi Wood.

Wood myös muistuttaa, että alueen geopoliittinen sijainti ja luonnonvarat nostavat jatkuvasti kiinnostusta.

”Kansainvälinen kilpailu kovenee alueella jatkuvasti. Samoin kasvava meriliikenne ja uudet mahdolliset meriväylät. USA:n, Kiinan ja Venäjän kiinnostus arktiseen alueeseen lisäävät painetta EU:lle”, Wood sanoo.

Komission mukaan öljyn, kaasun ja hiilen keräämistä ei enää saa kasvattaa. Keskuskauppakamari kuitenkin muistuttaa, että EU:n alueelle tuodaan tällä hetkellä Venäjän arktiselta alueelta pumpattua öljyä ja kaasua. Osana Green Dealin ja EU:n ilmastopaketin toteuttamista tavoitellaan myös nopeampaa meriliikenteen päästöjen leikkaamista myös kansainvälisellä tasolla.

”On kuitenkin huomioitava, että keinot nopeuttaa neuvotteluja kansainvälisellä tasolla meriliikenteen päästöjen leikkaamiseksi ei ole ainoastaan EU:n käsissä. Kansainvälisen tason ratkaisut olisivat aina parempia merenkulussa, mutta mikäli hidas eteneminen jatkuu, ratkaisut tulevat jäämään pääasiassa EU-alueella toteutettaviksi”, sanoo Wood.

Arktinen alue tarjoaa uusia markkinoita

EU pyrkii takaamaan vihreää siirtymää tukevia toimia myös arktiselle alueelle. Vihreän siirtymän toteuttamiseen tarvitaankin uusia ratkaisuja ja toimintatapoja.

”Arktisella alueella on tapahtumassa erityisen suurta lämpenemistä. Suomi on arktisen osaamisen maa, ja suomalaisten yritysten osaamista, ratkaisuja ja investointeja tarvitaan arktisen alueen elinkelpoisuuden ja elinkeinojen turvaamiseksi. Esimerkiksi pk-yrityksille arktisen alueen lähimarkkinat ovat turvallinen tapa aloittaa kansainvälinen kauppa”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Innovatiivisten teknologioiden, kiertotalouden, tekoälyn ja satellittiien avulla pystytään tukemaan arktisen alueen elinkeinojen, kuten merenkulun, kalastuksen ja matkailun muutosta kohti kestävää liiketoimintaa.Kaikki ilmastonmuutoksen aiheuttamat vaikeudet heikentävät alueen toimintaedellytyksiä ja elinvoimaa, muistuttaa Toivakka.

”Siirtymä vähäpäästöisiin ratkaisuihin ja panostukset uusiutuvaan energiaan synnyttävät runsaasti liiketoimintamahdollisuuksia. Suomalaisten yritysten osaamista, ratkaisuja ja investointeja tarvitaan alueen alueen elinkelpoisuuden ja elinkeinojen turvaamiseksi”, sanoo Toivakka.

Keskuskauppakamari: Suomi tarvitsee lisää maahanmuuttoa – Hallituksen D-viisumiesitystä korjattava ja työntekijöiden perheenyhdistämistä helpotettava20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta edistämään kaikin käytettävissä olevin keinoin työhön ja koulutukseen perustuvaa maahanmuuttoa. Eduskunnassa käsittelyssä olevaa D-viisumiesitystä tulee korjata siten, että sillä olisi aidosti maahantuloa nopeuttava vaikutus. Myös työn perässä Suomeen muuttaneiden perheenyhdistämistä pitää helpottaa, jotta osaajat eivät karkaa pois Suomesta.

Keskuskauppakamari: Rahtiongelmat ovat nyt yritysten riesana, ja siksi kustannustaakka on saatava kuriin18.10.2021 09:51:08 EEST | Tiedote

Yritysten logistiikkaongelmat sekä vaikeudet tuotanto- ja hankintaketjussa ovat kasvaneet viime keväästä. Perimmäinen syy on globaalin pandemian aiheuttama tavaravirtojen seisokki, kun kysyntä hiipui ja satamia suljettiin. Siitä seurannut kysynnän nopea käynnistyminen on vaikuttanut siihen, että laivat seisovat nyt satamissa ja hinnatkin ovat räjähtäneet. Yritysten kustannustaakkaa ei pidä enää kasvattaa, toteaa Keskuskauppakamari.

Muistutuskutsu 14.10: Keskuskauppakamarin Suuri Kiinteistönarviointipäivä13.10.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Tervetuloa Keskuskauppakamarin Suureen Kiinteistönarviointipäivään, joka järjestetään 14.10.2021 Clarion Hotel Jätkäsaaressa (Tyynenmerenkatu 2). Puhujina muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, NREP Oy:n Jan Vapaavuori, Suomen Pankin Meri Obstbaum ja KTI:n Hanna Kaleva. Seminaarin juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa joko paikan päälle tai etäyhteyden kautta.