Keskuskauppakamari: Suomen oltava hereillä EU:n lämmittäessä USA-suhdettaan

Euroopan komission tuore linjaus toimista transatlanttisten suhteiden vahvistamiseksi on askel oikeaan suuntaan turhien kiistojen karsimiseksi maailman isoimpien kauppakumppanien kesken, mutta voi sisältää myös riskejä Suomen kannalta.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Suomen on oltava nyt hereillä, kun EU alkaa rakentamaan uudestaan presidentti Trumpin jälkeen kauppasuhteitaan presidentti Bidenin Yhdysvaltoihin, korostaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

”USA on Suomen tärkein tavara- ja palveluviennin kohdemaa, joten turhat kauppakiistat kuten auto- ja terästullit on saatava nopeasti ratkaistua sekä löydettävä yhteinen näkemys digitalisaation sääntelystä digiverot mukaan lukien”, sanoo Vuori.

Vuoren mukaan olisi Suomen kannalta erittäin haasteellista, jos EU:n kaavailemat hiilitullit iskivät USA:n kauppaa.

”Ilmastotoimissa EU:n ja USA:n on löydettävä yhteinen linja, mutta se voi viedä tovin aikaaSiksi EU:n ei ole syytä puskea hiilitullia eteenpäin arvioimatta sen vaikutuksia EU:n kauppasuhteisiin”, Vuori sanoo.

Vuori muistuttaa, että EU ja USA ovat maailman tiiviimmin keskenään integroituneet taloudet, joten tavaroiden, palveluiden ja investointien sääntelyssä niiden olisi löydettävä yhä useammin yhteinen sävel, mikäli ne haluavat säilyttää edelläkävijyyden maailmantalouden pelisääntöjen muokkaajana.

Vuoren mukaan presidentti Bidenin tuleva hallinto on jo korostanut myös monenkeskisen yhteistyön ja Maailman kauppajärjestö WTO:n merkitystä esimerkiksi Kiinan epäterveiden kauppatapojen kitkemiseksi.

”Suomen ulkomaankaupan kannalta olisi kohtalosta, jos EU:n tiivistyvä yhteistyö USA:n kanssa pakottaisi suomalaisyrityksiä kääntämään täysin selkänsä Kiinalle, joka on USA:n ohella Suomen merkittävin yksittäinen kauppakumppani tällä hetkellä”, muistuttaa Vuori.

”Kiinan epäterveet kauppatavat on saavat kuriin WTO:n sääntöjen puitteissa”, korostaa Vuori.

Keskuskauppakamarin Vuori toimii tällä hetkellä myös Euroopan talous- ja sosiaalikomitean Transatlanttisen ryhmän jäsenenä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.