Keskuskauppakamari: Suomen talouden tilanne ei kestäisi uutta lamaa

Keskuskauppakamarin neljännesvuosittain julkaistavassa ekonomistikatsauksessa käydään läpi ajankohtaista taloustilannetta Suomessa ja ulkomailla. Järjestyksessään toinen Kauppakamarin talouskatsaus keskittyy työttömyyteen ja keinoihin sen alentamiseksi.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki arvioi, että Suomella on lähitulevaisuudessa edessään mielenkiintoiset, mutta haastavat ajat.

”Viime aikoina Suomen talouden kehitys on ollut suotuisaa, mutta se on johtunut merkittävissä määrin maailmantalouden hyvästä vedosta. Nyt taivaanrantaan on kerääntynyt tummia pilviä. Globaali talouspoliittinen epävarmuus on suurta ja kaikki ennustelaitokset ovat madaltaneet lähiaikojen talousennusteitaan”, Kotamäki sanoo.

Suomen vienti vetää edelleen suhteellisen hyvin, eikä viennin kehitystä ennakoiva Kauppakamarien myöntämien viennin alkuperätodistusten määräkään viittaa erityisen kielteiseen kehitykseen lähikuukausien aikana. Hyvän talouskehityksen takia myös työttömyys on laskenut tavallista alemmaksi, joskin kansainvälisesti vertaillen Suomen työttömyysaste on edelleen korkea.

”Suomen keskimääräinen työttömyysaste viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana on ollut reilusti yli yhdeksän prosenttia – siis tavattoman korkea kansainvälisesti vertaillen. Tämä tilastollinen fakta heijastaa sitä, että Suomen työmarkkina ei yksinkertaisesti toimi riittävän hyvin”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että EMU:un liityttäessä tiedettiin, että on erityisen tärkeää pitää huolta maan kilpailukyvystä ja muista talouden syvistä rakenteista, kuten työmarkkinoiden toimintakyvystä, koska oma valuutta ei enää anna vetoapua samalla tavalla kuin ennen.

“Valitettavasti on todettava, etteivät työmarkkinoiden instituutioita ja sosiaaliturvaa pitkälti hallitsevat työmarkkinajärjestöt ole pystyneet lunastamaan odotuksia – tulosvastuu on puuttunut ja tulokset ovat sen mukaisia. Mikäli Suomi kohtaisi nyt uuden laman, olisimme pulassa. Julkisen talouden liikkumatila ei ole suuri ja monet rakenteelliset uudistukset ovat tekemättä”, Kotamäki jyrähtää.

Kauppakamarin talouskatsauksessa linjataan monia toimenpiteitä, jotka parantaisivat työmarkkinoiden toimintaa ja siten auttaisivat työttömyyden alentamisessa erityisesti nuorten, ikääntyvien, pitkäaikaistyöttömien ja maahanmuuttajien kohdalla.

”Paikallinen sopiminen, yleissitovuuden ja irtisanomissuojan lieventäminen, verokiilan alentaminen ja sosiaaliturvan uudistaminen, aktiivinen työvoimapolitiikka, ja maassa muuttamisen hidasteiden purkaminen ovat niitä mausteita, joita työmarkkinakeittoon pitäisi lisätä”, Kotamäki listaa.

”Keinot työllisyyden lisäämiseksi eivät ole pelkästään helppoja ja kivoja, vaan myös poliittisesti raskaita. Odotan ja toivon sellaisen valtiomiehen tai -naisen nousua, joka pystyisi sulattamaan suomalaisen työttömyyden samalla tavalla kuin Saksassa tai Tanskassa on tehty jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten”, hän lisää.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Roni Rekomaa.

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua25.5.2019 07:55:00 EESTTiedote

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).