Keskuskauppakamari: Suomen viennin turha odottaa pikavoittoja Bidenin USA:lta

Maailmantalous ja Suomen vienti hyötyvät USA:n vallanvaihdoksesta presidentti Joe Bidenin ennakoitavamman politiikan kautta, mutta suurvaltajännitteet ja kauppakiistat eivät häviä mihinkään, muistuttaa Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Euroopassa ja Suomessa on syytä iloita, kun Valkoisessa talossa aloittaa meidät tunteva ja meistä poliittista ja taloudellista kumppania hakeva presidentti, mutta mitään nopeita ratkaisuja terästulleihin ja muihin kauppakiistoihin EU:n kanssa tuskin on odotettavissa, puhumattakaan pikavoitoista Suomen viennille”, toteaa Vuori.

Amerikkalaisia tuotteita amerikkalaisella työllä on demokraattienkin johtava periaate, jonka varaan myös presidentti Biden rakentaa USA:n talouden elvytystoimet sekä talous- ja kauppapolitiikkansa. Täten ne yli 250 suomalaisyritystä, jotka jo nyt luovat työpaikkoja ja tuovat tuotantoa maahan, ovat ensisijaiset hyötyjät maan tulevista elvytystoimista.

”Toki uutta vientikauppaa voi löytyä Bidenin hallinnon uusista infra- ja ilmastoinvestoinneista, mutta mitään helppoja mahdollisuuksia ei ole tarjolla, varsinkin kun maan julkiset hankinnat eivät suosi ulkomaisia toimijoita”, sanoo Vuori.

Suomen on Vuoren mielestä syytä jatkaa määrätietoisia toimia EU:n ja Suomen kauppasuhteiden vahvistamiseksi USA:n kanssa, sillä Britannian eron jälkeen USA kaipaa vapaakaupan, terveen kilpailun ja markkinatalouden puolestapuhujia kumppanikseen Euroopasta.

Jännitteet kolmiodraamassa EU-USA-Kiina haaste Suomen taloudelle

Euroopassa Suomi on yksi eniten USA:n ja Kiinan talouksista riippuvaisimpia maita. Vaikka Suomen ulkomaankaupasta EU:n sisämarkkinoiden merkitys on yli 50 prosenttia, on Suomen talouskasvu vahvasti riippuvainen USA:n ja Kiinan markkinoiden loppukysynnästä. Tämä johtuu suorasta ja epäsuorasta viennistä sekä investoinneista. USA:n kauppa vastaa noin 3 prosenttia Suomen BKT:sta.

”Kolmiodraamassa EU-USA-Kiina kaikki keskinäisten suhteiden jännitteet voivat vaikuttaa negatiivisesti Suomen talouteen. Jos EU tiivistää kauppapoliittista yhteistyötään USA:n kanssa, saattaa se joutua tekemään kompromisseja Kiinan kauppasuhteissa”, sanoo Vuori.

Huawei ja 5G -keskustelu ovat vain jäävuoren huippu, sillä muualla taloudessa ja teknologiassa voi syntyä selvemmin kuilua läntisten teollisuusmaiden ja Kiinan kesken, muistuttaa Vuori. Tämä väistämättä vaikuttaa Suomeen ja suomalaisyritysten toimintaan niin lännessä kuin idässä.

Suomen pitää olla valpas ja aktiivinen

Vuoren mukaan Suomen on syytä olla nyt erityisen valpas ja aktiivinen, kun EU päivittää kauppasuhteitaan niin Kiinan kuin USA:n kanssa.

”Kaikki tervettä kilpailua edistäviin sopimuksiin ja yhteisiin pelisääntöihin perustuvat kauppatoimet ovat Suomen pienen ja avoimen talouden kaltaisen maan etu jatkossakin. Meidän on myös vahvistettava omia kahdenvälisiä kauppasuhteita USA:n ja Kiinan kanssa, eikä jäätävä vain EU:n toimien armoille”, muistuttaa Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Keskuskauppakamari: Hallituksen sulkupäätös on raju isku yrityksille – menetykset korvattava25.2.2021 14:18:13 EETTiedote

Erityisen vakava tilanne on hotelli- ja ravintola-alalla sekä tapahtuma-alalla, joita pitkittynyt kriisi on kohdellut raskaasti. Hallituksen päätös sulkea ravintolat 8.-28.3. on viimeinen isku monelle ravintola-alan yrittäjälle. Hallituksen on välittömästi tehtävä päätös sulun aiheuttamien menetysten korvaamisesta ravintoloille, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamari: Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tehtävien toimien sovittava yhteen19.2.2021 15:13:17 EETTiedote

Liikenteen päästövähennystavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä tulee vaatimaan paljon toimia niin kansalaisilta kuin yrityksiltäkin erittäin nopeassa aikataulussa. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, miten useiden eri toimien viidakko, liikenteen vero- ja maksu-uudistus, fossiilittoman liikenteen tiekartta, valtioneuvoston periaatepäätökset meri- ja ilmaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma saadaan toimimaan yhteen niin että kansalaiset ja yritykset uskaltavat investoida.