Keskuskauppakamari: Suomen vienti piristyy vauhdilla - ja se kaipaa uskottavaa exit-suunnitelmaa ripeästi

Suomen vienti jatkaa vilkastumistaan. Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä on kasvanut Suomessa peräti 11 prosenttia, käy ilmi uunituoreista vientiasiakirjatilastoista vuoden 2021 maaliskuulta. Arvio tukee myös tullin eilen julkaisemia tilastoja, joiden mukaan tavaraviennin arvo nousi helmikuussa 8 prosenttia.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

”Suomen vienti on kovassa kasvussa koronapandemian helpottaessa maailmalla. Se voi kuitenkin vielä kärsiä, jos Suomi ei saa ripeästi kuntoon uskottavaa exit-suunnitelmaansa”, pelkää Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Vientiyritykset odottavat nyt tehokasta rokottamista ja testaamista rajoilla sekä uskottavaa rokotetodistusta, jotta ulkomaankaupan kannalta elintärkeä lento- ja laivaliikenne saadaan toimimaan. Vientiyritysten edustajien on päästävä paikan päälle tekemään uusia kauppoja elvytyspakettien piristämiltä markkinoilta, kuten kilpailijamaidenkin yritykset tekevät.

Jopa 11 prosentin kasvulla vienti nousee koronakuopasta vauhdilla

Kauppakamarin vientiasiakirjatilastojen mukaan vienti on laskenut viime vuoden viimeisellä neljänneksellä peräti 7 prosenttia. Käänne ei ollut nähtävissä vielä vuoden 2021 tammikuussa, sillä vientiasiakirjojen kysyntä oli silloin 18 prosenttia jäljessä edellisvuodesta. Maaliskuussa 2021 kolmansien maiden viennissä tarvittavien alkuperätodistusten kysyntä oli jo 11 prosentin kasvussa.

Tullin eilisten tilastojen mukaan Suomen tavaraviennin arvo kasvoi helmikuussa jo 8 prosenttia ja vienti EU-maihin jopa 10,6 prosenttia. Viime vuoden osalta viennin arvon pudotus oli 12 prosenttia. Kauppakamarin tilastot vahvistavat viennin vahvan kasvun jatkumisen myös maaliskuussa.

Vuoren mukaan vienti Kiinaan on jatkanut vahvaa kasvua myös maaliskuussa. Kauppakamarien alkuperätodistusten kysyntä kasvoi peräti 70 prosenttia helmikuuhun verrattuna.

”Kiina saa nyt jopa kohtuutonta etumatkaa maansa talouden toipumisessa, kun Eurooppa ja Yhdysvallat painivat vielä tovin koronarajoitusten kanssa,” sanoo Vuori.

Vuori uskoo tehokkaan rokottamisen ja massiivisen elvytyksen piristävän vauhdilla Atlantin markkinoita molemmin puolin. Ulkomaankauppaa jarruttavat akuutit logistiikkahaasteet ja konttipula ratkeavat kyllä lähikuukausina markkinoiden normalisoituessa.

Suomen pääseminen takaisin maailmantalouden kasvuun sekä pärjääminen markkinoiden kiristyvässä kilpailussa on lopulta meidän omissa käsissämme, muistuttaa Vuori.

”Menestys rakennetaan aina kotimaassa. Lyhyellä aikavälillä se vaatii fiksua tiekarttaa ulos koronasta ja pitkällä aikavälillä määrätietoisia toimia yritysten kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi”, sanoo Vuori.

Liite:

Kauppakamarin vientiasiakirjat / Q1

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: Konkurssien määrä väheni, mutta työttömiksi konkurssien takia jääneiden määrä kasvoi21.4.2021 09:30:30 EEST | Tiedote

Toisin kuin pelättiin, konkurssien määrä ei kasvanut vaan väheni ensimmäisellä vuosineljänneksellä reilu kymmenen prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Konkurssit aiheuttivat kuitenkin aiempaa enemmän tuhoa: konkurssiin menneistä yrityksistä jäi työttömiksi yli 20 prosenttia enemmän ihmisiä edellisvuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki pitää asiaa huolestuttavana signaalina.

Keskuskauppakamari: Osaamisperusteisen maahanmuuton tavoitteeksi välittömästi 30 000 vuosittaista tulijaa19.4.2021 13:09:51 EEST | Tiedote

Työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto tarvitsee konkreettisen määrällisen tavoitteen. Tavoite voisi jo ensi vuonna olla 30 000:n työn tai opiskelun perusteella Suomeen muuttavan vastaanottaminen. Tavoitetta tulee kuitenkin nostaa jo lähivuosina ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoite pitäisi tuplata, vaatii Keskuskauppakamari. Päätösten aika on puoliväliriihessä.

Keskuskauppakamari: Hallituksen arvioitava uudelleen kansallisen koronatodistuksen tarve16.4.2021 15:54:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin mielestä hallituksen pitäisi alkaa välittömästi valmistella kansallisen, digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa. Koronatodistus olisi tarpeellinen palveluiden ja tapahtumien suunniteltua nopeampaan avaamiseen turvallisesti sekä välttämättömään työmatkailun. Toistaiseksi hallitus on katsonut tarpeelliseksi vain EU:n yhteisen digitaalisen koronatodistuksen käyttöönoton.