Keskuskauppakamari tarjoaa tietosuojaoppaan ja tietoturvaoppaan yritysten tueksi

Yritysten on huolehdittava erityisen tarkasti sekä tietosuojasta että tietoturvastaan, jotta tietomurtoja ei enää tapahdu, korostaa Keskuskauppakamari. Keskuskauppakamari tarjoaa yrityksille apua laatimassaan Tietosuoja pähkinänkuoressa -oppaassa.

”Viime viikolla julki tullut Vastaamon tietojen vuotaminen verkkoon on karmiva teko, joka aiheuttaa valtavasti inhimillistä kärsimystä uhreille. Tapaus osoittaa, että jokaisen yrityksen on suhtauduttava tietosuojaan kuten myös tietoturvaan erityisen vakavasti ja erityisesti varmistettava, että yrityksen käsittelemät henkilötiedot ovat asianmukaisella tavalla suojattu. Vastaamon kaltaisia tapauksia ei saa enää tapahtua”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä.

Tietosuoja pähkinänkuoressa -opas on tarkoitettu yrityksille selventämään ja auttamaan keskeisten tietosuojaan liittyvien käsitteiden ja periaatteiden ymmärtämisessä. Oppaassa kerrotaan esimerkkien avulla, mitkä ovat yrityksen velvollisuudet ja vastuut tietosuoja-asioissa.

“Tulevaisuudessa parhaiten menestyvät ne yritykset ja organisaatiot, jotka toiminnallaan onnistuvat saavuttamaan maineen tietosuojasta ja -turvasta hyvin huolehtivina toimijoina”, Aalto-Setälä sanoo.

Kyberturvallisuuteen liittyvät uhat ovat voimakkaassa kasvussa nopeasti digitalisoituvassa maailmassa. Keskuskauppakamarin tekemä Tietoturvaopas yrityksille tukee puolestaan yrityksiä tietoturva-asioissa. Opas on suunnattu yritysten omistajille, henkilöstölle ja johtajille, ei ainoastaan IT-tiimeille. Lisäksi opas sisältää itsearviointikyselyn, jonka avulla yritykset voivat valmistautua tietoturvauhkiin.

“Liiketoiminnan kannalta on elintärkeää, että yritys – olipa se sitten suuri tai pieni – kykenee tunnistamaan omat tietoturvariskinsä ja hallitsemaan tehokkaasti tietojärjestelmiinsä kohdistuvia uhkia. Samanaikaisesti koko yritysjohdon, johtoryhmää ja hallitusta myöten, on tiedostettava, että tietoturvariskien hallinta on jatkuva prosessi”, Aalto-Setälä sanoo.

Tietoturvaoppaan kuusi keskeistä turvatoimenpidettä ovat:

1. Yritysten tietojen varmuuskopiointi ja palautusprosessien varmistaminen
2. Tietoteknisten järjestelmien päivittäminen
3. Koulutukseen panostaminen
4. Tietoympäristön valvonta
5. Riskien vähentämien monikerroksisella suojauksella
6. Tietoturvaloukkauksiin varautuminen

Liitteet:

Tietoturvaopas yrityksille

Tietosuoja pähkinänkuoressa

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.152.12.2020 09:44:11 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote