Keskuskauppakamari: Teknologiateollisuuden ratkaisu vie kohti aitoa sopimisen vapautta

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää Teknologiateollisuuden uutta sopimisen mallia erinomaisena uutisena Suomen työllisyyden ja tuottavuuden kasvulle. Mallissa yritykset ja toimialat saavat jatkossa joustavasti punnita palveleeko niiden kasvua ja menestystä paremmin nykyisen kaltaiset valtakunnallisesti kattavat työehtosopimukset vai esimerkiksi yrityskohtainen sopiminen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

”Tämä on pieni askel Teknologiateollisuudelle, mutta suuri loikka kohti vapaampaa sopimista työpaikoilla sekä työntekijöiden aitoa oikeutta järjestäytyä paikallisesti ja sopia kaikkia paremmin palvelevista työehdoista”, Romakkaniemi iloitsee.

Keskuskauppakamari on aiemmin esittänyt Suomeen uutta työmarkkinamallia, joka vaatii työlainsäädännön uudistamista. Siinä yleissitovat työehtosopimukset ovat sopimusjärjestelmän runko jatkossakin. Ne pätisivät siellä, missä paikallisesti ei ole löydetty osapuolten mielestä yrityksen, työntekijöiden ja työpaikan kokonaisedun kannalta parempia tapoja toimia. Toisaalta toisin sopiminen olisi paikallisesti sallittua, jos työntekijät haluavat järjestäytyä ja sopia niin.

”Kattavat työehtosopimukset ovat monella tavalla hyvä asiaNiiden ja työlainsäädännön kehittäminen on valitettavasti vain jäänyt vuosikymmeniä jälkeen maailman muutoksesta. Siksi kokonaisuus on muuttunut nettopositiivisesta nettonegatiiviseksi, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi näkee, että työmarkkinoilla siirrytään uuteen aikaan Metsäteollisuuden aiemman ratkaisun ja tämän Teknologiateollisuuden tuoreen uudistuksen myötä. Sen seurauksena työlainsäädännöstä on myös poistettava nykyisiä paikallisen sopimisen kieltoja työpaikkakohtaisen sopimisen mahdollistamiseksi. Erityisesti työmarkkinoiden muuttuessa tämänkin ratkaisun seurauksena on myös muutettava kokonaisuudessaan vaatimus valtakunnallisesti kattavasta työehtosopimuksesta, jotta monia asioita voidaan sopia paikallisesti.

Työlainsäädännössä tämä eri asioista toisin sopimisen oikeus pitää muuttaa käsittämään myös pienemmän kattavuuden ja yrityskohtaiset työehtosopimukset”, Romakkaniemi vaatii.

Keskuskauppakamari näkee, että sopimusjärjestelmän asteittaisella vapauttamisella on merkittäviä etuja paitsi työntekijöille ja yrityksille, myös laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Tuottavuuden ja työllisyysasteen kasvu heijastuisi suurempiin verotuloihin ja vahvempaan julkiseen talouteen.

Liite: Keskuskauppakamarin esitys lakimuutokseksi sopimisen vapaudesta

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Rokotusjärjestystä muutettava pikaisesti ja rokotukset painotettava pahimmille epidemia-alueille – hyödyt suuret sekä terveydelle että taloudelle13.4.2021 10:50:00 EEST | Tiedote

Rokotusjärjestystä tulisi muuttaa pikaisesti niin, että rokotukset painotettaisiin pahimmille epidemia-alueille. Rokotusjärjestystä muuttamalla säästyisi ihmishenkiä, mutta rokotusten tehokkaassa painottamisessa on kyse myös työpaikoista, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Keskuskauppakamari puoliväliriihestä: Tarvitaan työllisyyspaketti vahvistamaan koronan kolhimaa julkista taloutta sekä selkeät nuotit kohti uutta kasvua13.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta työllisyyttä lisääviä päätöksiä ensi viikon puoliväliriihessä ja esittää työllisyyspaketissaan toimenpiteitä, jotka toteuttamalla voidaan saavuttaa 100 000 lisätyöllisen vaikutus. Lisäksi hallituksen odotetaan palaavan elvytyksen jälkeen takaisin aiempaan valtiontalouden menokehykseen.

Keskuskauppakamari ja Satamaliitto: Epätasapaino konttimarkkinoilla jatkuu jopa syksyyn3.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Suezin kanavan tukkiutuminen, koronaviruspandemia ja brexit vaikuttavat konttimarkkinoiden epätasapainoon jopa syksyyn asti. Suezin haverin vaikutukset näkyvät Euroopan suurissa satamissa viiveellä, kun alusruuhka Suezilta purkautuu. Suomalaisten vienti- ja tuontiyritysten on varauduttava siihen, että merikuljetusten palautuminen vie aikaa. Tämä näkyy konttipulan lisäksi komponenttien saatavuudessa ja mahdollisesti hintojen nousussa. Erityisesti vaikeuksissa on sesonkiherkkä tavara.

Keskuskauppakamari: Ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisella jopa 9000 uutta työllistä1.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitukselta odotetaan uusia työllisyystoimenpiteitä huhtikuun puoliväliriihen lähestyessä. Paljon on puhuttu ansiosidonnaisen työttömyysturvan uudistamisesta. Nykyinen järjestelmä ei ole paras kannustimien ja rakenteellisen työttömyyden näkökulmasta. Ansiosidonnaista porrastamalla ja sen enimmäiskestoa leikkaamalla Suomi voi saada jopa 9000 uutta työllistä.