Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

Tšekin johdolla EU:n toimet Ukrainan itsenäisyyden ja alueellisen koskemattomuuden puolustamisen osalta jatkuvat. Isossa osassa puheenjohtajuuskaudella tulee Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Päivi Woodin mukaan olemaan myös valtavan pakolaiskriisin hallinta.

”Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama pakolaiskriisi on Euroopassa suurin toisen maailmansodan jälkeen. Rahoituksen ja keinojen yhteensovittaminen tilanteen helpottamiseksi on ensiarvioisen tärkeää, myös EU-rahoitusta pyritään kohdentamaan niille jäsenmaille, jotka ovat vastaanottaneet sotapakolaisia”, sanoo Wood.

Vaikka sota ei ole ohi, yksi Tšekin puheenjohtajuuskauden tehtävä on käynnistää massiivisista tuhoista kärsineen Ukrainan jälleenrakennustyön suunnittelu.

”Yhteiskunnan kriittisten toimintojen jälleenrakentamisen lisäksi edessä on myös monien toimintojen modernisointi. Euroopan komissio on valmistellut uuden 9 miljardin makrotaloudellisen tuen Ukrainalle. Puolustusmateriaaliavun ja humanitäärisen tuen antamisen ohella myös Ukrainan EU-jäsenyyttä edistetään, komissio on suositellut ehdokasmaa-asemastatuksen antamista Ukrainalle”, Wood sanoo.

Hiipuva talouskasvu haastaa EU:ta – toimivat sisämarkkinat yritysten kannalta tärkeitä

Koronapandemia ja Venäjän käynnistämä hyökkäyssota ovat lisänneet epävarmuutta markkinoilla, inflaatio kasvanut ja globaalit toimitusketjut ovat osoittaneet haavoittuvuutensa. EU:n haasteena on taklata hiipuva talouskasvu.  Suurta huomiota tullaan kohdistamaan riippuvuuksien katkaisemiseen Venäjästä ja energianhinnan nousuun, Tšekin kaudella halutaan edistää vähähiilisyyttä ja vaihtoehtoisten energiamuotojen monipuolistamista. RePowerEU-suunnitelmaa viedään eteenpäin.

“RePowerEU- suunnitelmaa rahoitetaan RRF-välineen kautta, rahoituksen allokaatiot ovat keskustelujen ytimessä. Myös huolet kotitalouksien taloudellisesta kestävyydestä kohoavien hintojen myötä tulevat värittämään Tšekin puheenjohtajuuskaudella tehtävää työtä ”, Wood sanoo.

Wood korostaa, että EU:n sisämarkkinoiden toimivuus on erittäin tärkeää suomalaisille yrityksille. Eurooppalaisen kilpailukyvyn ja resilienssin parantaminen sekä strategisten raaka-aineiden, osien ja tuotteiden saatavuuden takaaminen ovat keskiössä Tšekin puheenjohtajuuskaudella.

Eurooppalaisen teollisuuden digitalisaation ja automaation kiihdyttäminen samoin kuin kilpailukykyisen tuotannon laajentaminen Euroopassa on tärkeää talouden kestävyyden näkökulmasta. Riippuvuuden vähentäminen tuontiraaka-aineista linkittyy vahvasti myös kiertotalouden edistämiseen EU:ssa”, Wood sanoo.

Keskuskauppakamarin puolivuosittain julkaistavassa EU-katsauksessa keskitytään ajankohtaisiin EU-aiheisiin. Uusimmassa katsauksessa käsitellään Suomen ja suomalaisten yritysten näkökulmasta merkittävien asioiden etenemistä Tšekin uudella EU-puheenjohtajuuskaudella.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatio ei päästä pihdeistään, mutta helpotusta on luvassa15.8.2022 11:09:05 EEST | Tiedote

Inflaatio on kiristänyt kotitalouksien ja yritysten taloudellista tilannetta, eikä bensiinin hinnan alentuminen heinäkuussa tuonut helpotusta hintojen nousupaineisiin. Sähkön ja elintarvikkeiden hintojen rajun nousun myötä inflaatiota on lähes mahdotonta paeta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan helpotusta pidemmän päälle on kuitenkin luvassa ja inflaation huippu on jo lähellä.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.