Keskuskauppakamari tukee EU:n tavoitetta pääomamarkkinoiden kehittämisestä – myös kansallisia toimenpiteitä tarvitaan

Keskuskauppakamari tukee komission tavoitetta kehittää EU:n pääomamarkkinoita. Nykyistä paremmin toimivia pääomamarkkinoita tarvitaan kanavoimaan yksityisiä pääomia ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtääviin investointeihin ja uudelle kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä. EU-tason toimenpiteiden lisäksi tarvitaan kansallisia toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Euroopan komissio on esitellyt tänään toimintasuunnitelmansa eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kehittämiseksi. Toimintasuunnitelman tavoitteena on tukea kestävää kasvua helpottamalla yritysten pääomanhankintaa, edistää yksityissijoittajien pitkäjänteistä säästämistä ja sijoittamista sekä edistää jäsenvaltioiden rajat ylittävää sijoitustoimintaa. Keskuskauppakamari pitää komission aloitetta tärkeänä ja sisällöltään tasapainoisena.

”Brexitin jäljiltä EU:n pääomamarkkinat ovat muihin suuriin talouksiin verrattuna selvästi alikehittyneet ja eurooppalaisten yritysten rahoitus on suurelta osin pankkiriippuvaista. Komission esittämä laaja-alainen toimintasuunnitelma eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kehittämiseksi on siksi tervetullut. Yritykset ja julkisyhteisöt tarvitsevat pääomamarkkinoiden vetoapua ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvittaviin investointeihin ja kasvu-uralle pääsemiseen koronakriisin jäljiltä”, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala sanoo.

Yritysten pääomahankinnan helpottaminen edellyttää Kajalan mukaan toimenpiteitä, joilla tehdään pörssilistautuminen houkuttelevammaksi sekä turvataan pankkien kyky rahoittaa niitä PK-yrityksiä, jotka ovat liian pieniä hakemaan rahoitusta pääomamarkkinoiltaEU-lainsäädännön yleisen selkeyttämisen sekä yksittäisiin vaatimuksiin kohdennettujen helpotusten lisäksi Kajala korostaa toimintasuunnitelmassakin esiin nostettua one in one out -periaatetta, jonka mukaan uutta sääntelyä annettaessa myös kumotaan vanhaa sääntelyäKaikkia ongelmia ei tule ratkoa lisäsääntelyllä, vaan myös voimassa olevan EU-sääntelyn yhdenmukaista ja käytännönläheis soveltamista tulee edistää. Tarve vahvistaa eurooppalaisten pääomamarkkinoiden kilpailukykyä tulee pitää kirkkaana mielessä myös toimintasuunnitelman rinnalla valmisteilla olevien yhtiöoikeuteen ja yritysvastuuseen liittyvien sääntelyhankkeiden osalta.

EU-tason toimintasuunnitelman rinnalle tarvitaan Kajalan mukaan myös kansallisia toimia houkuttelevan, kasvuhakuisen ja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseksi. Yritystoiminnan edellytyksiä tulisi parantaa sääntelyä sujuvoittamalla ja pörssilistautumisen kustannuksia tulisi keventää mahdollisuudella tiedottaa vain englanniksi. Lisäksi säätiöiden ja kokeneiden yksityissijoittajien osallistumista pääomasijoituksiin tulisi helpottaa ja kotitalouksien rahoitusvarallisuutta tulisi houkutella pääomamarkkinoille.

Kansalaisia tulisi kannustaa omaehtoiseen arvopaperisäästämiseen lakisääteisen eläketurvan rinnalla. Kotitaloudet makuuttavat lähes 90 miljardia euroa nollakorkoisilla käyttelytileillä. Osa tästä varallisuusmassasta on pystyttävä kanavoimaan kasvun ja kestävien investointien rahoittamiseen. Osakesäästötilin alkumenestys on ollut rohkaiseva merkki siitä, että kansalaisten kiinnostus arvopaperisäästämiseen on kasvussa”, Kajala sanoo.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Missä viipyy hallituksen uusi periaatepäätös matkustusrajoituksista?27.10.2020 11:39:18 EETTiedote

Keskuskauppakamari kummastelee hallituksen hitautta reagoida matkailusektorin ahdinkoon. Perustuslakivaliokunta tyrmäsi hallituksen alkuperäisen testaa ja tule -mallin, eikä uutta periaatepäätöstä matkustusrajoituksista ole vieläkään tehty. Mitä kauemmin valmistelussa ja päätöksenteossa kestää, sitä todennäköisemmäksi konkurssit ja irtisanomiset tulevat matkailusektorilla.

Tullilta tunnustus kauppakamarille työstä viennin hyväksi23.10.2020 13:53:59 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin johtajalle, Kansainvälisen kauppakamarin maajohtajalle Timo Vuorelle on myönnetty Tullin ansiomitali tunnustuksena vuosien työstä Suomen ulkomaakaupan sujuvuuden eteen ja yhteistyöstä tulliasioissa. Tullin pääjohtajan Hannu Mäkisen mukaan Vuori ymmärtää laajasti Tullin merkityksen ulkomaankaupan sujuvuuden edistäjänä ja on ansiokkaasti viestinyt näistä asioista niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Vuori toimii tällä hetkellä Tullin neuvottelukunnan jäsenenä.