Keskuskauppakamari: Työllisten määrä kasvanut hieman – työttömien määrä huomattavasti enemmän

Tänään julkaistut työllisyysluvut osoittavat, että työllisten määrä Suomessa on kasvanut hieman vuoden takaiseen verrattuna. Samassa ajassa työttömien määrä on kasvanut huomattavasti enemmän. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että tarve uskottaville työllisyystoimille on edelleen kova.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

”Tilanne on edelleen valoton, vaikkakin parempaan päin mennään. Työttömyyden ja työllisyyden vähäiset heilahtelut selittyvät osin Suomessa keskimääräistä jäykemmillä työmarkkinoilla. Sama pätee niin nousu- kuin laskusuhdanteessakin”, Kotamäki sanoo.

Työllisyysasteen trendi oli 72,2 prosenttia vuoden 2020 marraskuussa. Työttömyysasteen trendi oli 8,1 prosenttia. Työttömiä oli marraskuussa 27 000 enemmän kuin viime vuonna. Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan työttömien määrä on kasvanut 86 000 verrattuna vuoden takaiseen. Lomautuksia on edelleen reilusti yli 40 000 enemmän kuin vuosi sitten.

”Yhteenvetona todettakoon, että pitkäaikaistyöttömyys on ollut nousussa jo pidempään. Työttömien ja lomautettujen määrä on edelleen koholla. Ensi vuosi on lähes varmasti tätä vuotta parempi, mutta epävarmuutta on silti ilmassa”, Kotamäki sanoo.

“Koronaviruksen väistyminen ei paranna Suomen pitempiaikaisia rakenteellisia ongelmia. Hallituksen ensimmäinen merkittävä työllisyyspäätös työttömyysputken asteittaisesta poistosta viime viikolla oli erittäin tervetullut, mutta toimia tarvitaan vielä huomattavasti enemmän”, Kotamäki sanoo.

Myös kysymyksiä työllisyyden parantamiseksi riittää.

“Ensinnäkin, onko hallitus halukas tekemään työllisyyspäätöksiä, vaikka ne olisivat poliittisesti vaikeita. Työttömyysputken poistaminen osoitti, että tarvittiin aikamoinen show ennen kuin se kuudennes alkuperäisestä työllisyystavoitteesta saatiin kasaan,” Kotamäki sanoo.

“Toiseksi, onko hallitus asian suhteen toimintakykyinen. Hallituskauden alussa päätettiin jo suuresta osasta menonlisäyksistä. Mistä löydetään paine ja halu tehdä seuraava kipeä kompromissi, edes teoriassa. Kolmas kysymys on, kuinka hallitus aikoo koronakriisin hellittäessä puuttua julkisen sektorin alijäämään”, Kotamäki päättää.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.

Keskuskauppakamari: Lopputulos ratkaisee, mikä maa selviää koronasta voittajana – rokotusjärjestys ei saa olla hidaste12.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vaikka Suomi on pärjännyt maailmanlaajuisesti tarkasteltuna covid-19:n kanssa hyvin, lopputulos eli yhteiskunnan avautuminen ja normaalin elämän jatkuminen on se, mikä lopulta ratkaisee. Jos Suomi tulee koronasta ulos muita maita myöhemmin, ei alun hyvällä menestyksellä koronan hoidossa ole mitään merkitystä, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen.

Tavarantarkastuksia kysyttiin aiempaa enemmän koronavuonna 2020 - etenkin sisäremontit työllistivät tavarantarkastajia31.12.2020 08:50:00 EETTiedote

Noin kolmannes Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista hyväksytyistä tavarantarkastajista (HTT) kertoo tarkastuskyselyiden lisääntyneen koronavuonna. Kuluneen vuoden aikana tarkastuksia tehtiin erityisesti kodissa tehtyihin remonttityösuorituksiin. Myös ajoneuvoissa ja koneissa olleita vikoja ja niiden aiheuttajia selviteltiin tavarantarkastajan avulla.

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja30.12.2020 07:00:00 EETTiedote

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.