Keskuskauppakamari: Työllisyysvaikutukset sivuutettiin perhevapaauudistuksessa

Keskuskauppakamarin pääekonomistin Mauri Kotamäen mukaan hallituksen esittelemässä perhevapaauudistusmallissa on kokonaan unohdettu työllisyysvaikutukset. Lisäksi malli tarkoittaa kustannusten kasvua eikä tasa-arvotavoitteen toteutumisestakaan ole varmuutta. Hyvää mallissa on joustoelementtien lisääminen sekä ainakin pyrkimys tasa-arvoon.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Kotamäki on erityisen huolissaan siitä, että uudistuksen vaikutus työllisyyteen on negatiivinen.

“Toteutuessaan uudistus ei lisää työllisyyttä vaan vähentää sitä. Hallitusohjelmassa hallitus on sitoutunut nostamaan työllisten määrää, mutta perhevapaauudistuksella olisi päinvastainen vaikutus siihen. Lisäksi uudistus lisää kustannuksia. Tämä on poliittinen valinta eikä näin olisi välttämättä tarvinnut olla”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan uudistuksen tavoite tasa-arvosta on hyvä, mutta esitetyillä toimilla sen saavuttaminen on hyvin epävarmaa.

”Mallissa perhevapaita on mahdollista jakaa vanhempien välillä. Tämä on ymmärrettävää sekä perheen että joustavuuden näkökulmasta. Valitettavasti sukupuolten tasa-arvo ei etene ilman vapaiden jakamisen kiintiöittämistä. Tässä kohtaa pyrkimys tasa-arvoon taitaa olla enemmän puheen kuin konkretian tasolla”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan paras tapa edistää tasa-arvoa ja ennen kaikkea nostaa työllisyysastetta on kotihoidontuen muuttaminen.

Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa kotihoidontuesta on ajat sitten luovuttu. Tähän suuntaan soisi Suomessakin liikuttavan, mutta tänään esitellyssä mallissa tätä ei tehty vaan kotihoidontuki jätettiin koskematta”, Kotamäki sanoo.

Kotamäki löytää uudistuksesta myös hyvää.

”Joustoelementtien tuominen järjestelmään on selkeästi hyvä asia. Ei ole valtion tehtävä sanella sellaisia yksityiskohtia, jotka parhaiten tiedetään ruohonjuuritasolla”, Kotamäki sanoo.

Kotamäen mukaan erityistä kiitosta ansaitsee myös nykyisen äitiysrahan joustavamman käytön mahdollisuus. Myös mahdollisten vanhempainvapaajaksojen määrän kasvu on selkeästi askel oikeaan suuntaan.

“Mallissa on elementtejä oikeaan suuntaan, mutta uudistus potentiaali erityisesti työllisyyden ja tasa-arvon suhteen olisi pitänyt käyttää paremmin”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Rajoitustoimet eivät saa viedä yrityksiä konkurssiin6.3.2021 08:00:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vireille pantuja konkursseja oli viime viikolla yhteensä 68 kappaletta, mikä näyttää voimakasta kasvua tammikuuhun verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki arvioi vuotuisten konkurssimäärien kasvavan 300–600 konkurssilla verrattuna normaaliin aikaan. Kotamäki painottaa, että tarpeettomia konkursseja ei saisi päästää syntymään, edes poikkeuksellisen koronakriisin yhteydessä.

Keskuskauppakamari: Yritykset uskovat EU:n elpymistoimien virkistävän vientiä5.3.2021 07:00:00 EETTiedote

Vientiyrityksistä peräti 48 prosenttia uskoo EU:n elpymispaketin ja eri EU-maiden kansallisten elvytystoimien avaavan niille uusia vientimahdollisuuksia. Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattuun kyselyyn vastanneista yrityksistä 20 prosenttia pelkää elvytystoimien suosivan yksinomaan paikallisia yrityksiä ja 28 prosenttia ei usko toimien vaikuttavan niiden markkina-asemaan eri EU-maissa.

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.