Keskuskauppakamari: Työterveys mukaan kolmannelle rokotuskierrokselle

Pandemiatilanteen jyllätessä on otettava kaikki keinot käyttöön ihmisten terveyden turvaamiseksi. Työterveyshuollon avulla voidaan varmistaa riittävä rokotuskattavuus myös jatkossa ja tukea jo valmiiksi kuormittunutta julkista terveydenhuoltoa. Työterveys on otettava mukaan kolmannelle rokotuskierrokselle, vaatii Keskuskauppakamari.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee kolmansia rokoteannoksia yli 18 vuotta täyttäneille. Nyt on otettava kaikki olemassa olevat keinot käyttöön, jotta rokotuskattavuus saadaan riittäväksi ja rokotustaso pysyy yllä myös jatkossa. Keskuskauppakamari vaatii, että työterveys otetaan mukaan kolmannelle rokotuskierrokselle.

”On tehotonta, että ihmiset matkustavat rokotuksiin toiselle puolelle kaupunkia kesken työpäivän, kun rokotuksen voisi hoitaa työpaikalla tai työterveyshuollon pisteessä. Tehotonta on myöskin se, että tällä hetkellä rokotteita ei voida hakea ilta-aikaan tai viikonloppuisin. On kuitenkin tärkeää, että rokotteita haetaan myös jatkossa”, Horttanainen sanoo.

Yritykset pystyisivät rokottamaan joustavammin ja tukemaan jo valmiiksi kuormittunutta julkista terveydenhuoltoa, korostaa Horttanainen. Yksityisellä sektorilla on jo valmiiksi olemassa ne resurssit, joilla rokotuskierroksia voidaan tehostaa.

Myöskin työterveyshuollon ammattilaisten osaaminen on hyödynnettävä täysimääräisesti.

”Yksityisellä sektorilla tuhansia terveydenhuollon ammattilaisia, joiden osaamisen voisimme ottaa käyttöön. Yrityksillä on myös kyky ja halu olla mukana rokotuksissa. En keksi yhtäkään perusteltua syytä sille, miksi työterveyshuoltoa ei voisi ottaa mukaan”, Horttanainen sanoo.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.