Keskuskauppakamari: Ukrainalaisille on saatava työluvat päivissä, ei viikoissa

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta toimia, joiden turvin tilapäistä suojelua saaville ukrainalaisille saadaan työluvat huomattavasti nykyistä nopeammin. Suomessa työluvan saa noin kuukaudessa, kun monissa muissa Euroopan maissa sama onnistuu päivissä. Jo nyt ympäri Suomea kantautuu paljon viestiä siitä, että töihin haluttaisiin mennä nopeammin, mutta byrokratia ei tähän taivu.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Maahanmuuttoviraston mukaan tilapäisen suojelun päätökset tehdään noin kahdessa viikossa ja oleskelulupakortin toimittaminen kestää toiset kaksi viikkoa. Moni Suomeen sotaa paenneista tilapäistä suojelua saavista ukrainalaisista haluaisi ja pystyisi aloittamaan työt paljon nopeammin. Tämä myös olisi sekä yksilön että yhteiskunnan etu.

”On hyvin erikoista, että Suomessa on taas onnistuttu rakentamaan uusi hidas prosessi, jonka seurauksena monien ukrainalaisten töiden aloittaminen viivästyy ja kotoutuminen ei pääse nopeasti käyntiin”, toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

”Pitää muistaa, että työskentely on monelle sotaa paenneelle ukrainalaiselle tapa turvata perheen toimeentulo, koska Maahanmuuttoviraston myöntämä vastaanottoraha ei käytännössä riitä elämäiseen vastaanottokeskuksen ulkopuolella”, sanoo Valtonen.

Onnistunut viranomaisyhteistyö ja -toiminta on avainasemassa, jotta tilapäisen suojelun päätökset saadaan tehtyä nopeasti ja tehokkaasti. Esimerkiksi Poliisin tulee huolehtia siitä, että tilapäistä suojelua hakevilta pyydetään kerralla kaikki tarvittavat tiedot, jotta Maahanmuuttovirasto voi tehdä päätöksensä nopeasti ilman lisäselvityksiä.

”Tiedon pitää liikkua kitkatta viranomaisten välillä ja ohjeiden pitää olla selkeät sekä viranomaisille että tilapäistä suojelua hakeville ukrainalaisille. Kunnollisella ohjeistuksella ja loppuun asti mietityllä prosessilla vältetään monet sudenkuopat”, muistuttaa Valtonen.

Keskuskauppakamari esittää väliaikaisen oleskelulupakortin toimittamista tilapäistä suojelua hakeneille samalla, kun myönteinen päätös tilapäisestä suojelusta toimitetaan heille tiedoksi. Väliaikainen oleskelulupakortti voisi olla esimerkiksi Maahanmuuttoviraston myöntämä paperinen todistus, josta ilmenee oikeus työntekoon.

Maahanmuuton ja kotoutumisen resurssit on turvattava

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta turvaamaan maahanmuuton ja kotoutumisen resurssit. Esimerkiksi Maahanmuuttoviraston toimintakyvystä ja nopeasta lupakäsittelystä on huolehdittava turvaamalla riittävät resurssit tilanteessa, jossa odottamattomasti ja nopeasti käsiteltävien hakemusten määrä kasvaa. Samalla on pystyttävä panostamaan kotoutumiseen, jotta esimerkiksi nopea työllistyminen olisi mahdollista.

Keskuskauppakamari painottaa, että Maahanmuuttovirastolla pitää pysyä koko ajan kyky käsitellä muun muassa työn ja opiskelun perusteella haettuja oleskelulupia ja pyrkiä kohti hallituksen asettamaa tavoitetta yhden kuukauden käsittelyajasta.Tilapäisen suojelun päätösten tekeminen ei saa ruuhkauttaa koko virastoa ja haitata esimerkiksi yritysten osaavan työvoiman saantia.

”Tuleva kehysriihi on hallitukselle oiva paikka tehdä päätöksiä maahanmuuttoon liittyvien resurssien turvaamisesta pitkällä aikajänteellä. On kuitenkin varmaa, että lisäresursseja tarvitaan jo tälle vuodelle ja ne pitää hoitaa lisätalousarvion kautta mahdollisimman pian”, toteaa Valtonen.

Valtonen muistuttaa, että Suomessa yritykset kärsivät edelleen vakavasta osaajapulasta.

“Olisi kestämätöntä, jos oleskelulupaprosessien ruuhkautuminen aiheuttaisi takapakkia työhön ja opiskeluun perustuvalle maahanmuutolle, jota tarvitsemme entistä enemmän ratkaistaksemme osaajapulan”, painottaa Valtonen.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.