Keskuskauppakamari: Viennin menestys ei ole itsestäänselvyys vaan se vaatii jatkuvaa työtä

Suomen pitää olla hereillä, kun maailman markkinat pikkuhiljaa avautuvat ja eri maiden talouden elvytystoimet käynnistyvät. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että Suomi ei saa jäädä jälkeen akuuteissa vientiponnisteluissa, mutta ei myöskään pidemmän aikavälin toimissa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Näillä toimilla edistetään Suomessa toimivien vientiyritysten kansainvälistä kilpailukykyä ja toisaalta kannustetaan yrityksiä investoimaan Suomeen”, Keskuskauppakamarin Suuressa Vientipäivässä puhuva Romakkaniemi sanoo.

Suuressa Vientipäivässä tiistaina puhuvat viennin ja kansainvälisen kaupan vaikuttajat ja asiantuntijat korostavat jatkuvaa tarvetta uskaltaa tehdä toimia, jotka varmistavat viennissä pärjäämisen muuttuvilla kansainvälisillä markkinoilla. Tämä haaste koskee niin yrityksiä kuin valtioita koronapandemian väistämättä muokatessa markkinoita.

Tilaisuudessa puhuva Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja, UPM Kymmene Oyj:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen korostaa, että jotta vientiyritykset suuntaisivat investointejaan Suomeen, on valtiovallan kiinnitettävä vahvaa huomiota asioihin, joissa Suomen suhteellinen kilpailukyky on heikko.

Esimerkiksi kaikki ratkaisut, jotka vahvistavat logistiikkaa ja vähentävät logistisia kustannuksia, esimerkiksi polttoainekustannuksia, olisivat tulevaisuusinvestointeja kilpailukykyiseen toimintaympäristöön”, Pesonen sanoo.

Pesonen muistuttaa, että vientiyritysten toimintaympäristö on monitahoinen yhtälö.

Tämän vuoksi olen peräänkuuluttanut jo pidempään pitkäjänteistä ja ennakoitavaa teollisuuspolitiikkaa, tarvetta katsoa isoa kuvaa ja linjata asioita yli hallituskausien.  Se parantaisi vientiyritysten toimintaedellytyksiä”, Pesonen sanoo.

Koronarajoitusten salliessa vientiponnisteluita on syytä viritellä yrityksissä ja valtiovallan taholla, sillä virtuaalisuus ei jatkossakaan pysty korvaamaan kaikkia aikaisempia vientitoimia.

”Kun koronapandemiassa siirrytään elpymisvaiheeseen, jaetaan maailman vientimarkkinoita uudelleen. Suomen vientikone on viritettävä entistä parempaan suorituskuntoon, jotta olemme mukana uudessa kasvussa. Suomalaisten veturiyritysten onnistuminen maailmalla luo mahdollisuuden myös pk-yritysten kasvulle,” sanoo tilaisuudessa puhuva kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari.

Kauppakamarit ovat seuranneet korona-aikana vientiyritysten tilannetta yrityskyselyjen avulla.

“Yritykset odottavat nyt nopeita toimia valtiolta yritysten vientiponnisteluiden ja matkustamisen helpottamiseksi heti kun se on käytännössä mahdollista. Suomen kilpailukyvyn pitkän aikavälin haasteisiin vastaaminen on vain korostunut koronan kiristäessä kilpailua viennissä ja investoinneissa”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin Suuressa Vientipäivässä 9.2.2021 puhuvat myös EU:n talous- ja kauppasuhteista vastaava komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis, Venäjällä hyvin pärjäävän Tikkurilan toimitusjohtaja Elisa MarkulaKiinassa menestyvän saksalaisen BASF-konsernin maajohtaja ja EU-Kiina kauppakamarin puheenjohtaja Jörg Wuttke, Kalifornian Piilaakson teknologiayhtiöissä uraa tehnyt Risto Lähdesmäki sekä Suomen Los Angelesin pääkonsuli Stefan Lindström ja Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Rajoitustoimet eivät saa viedä yrityksiä konkurssiin6.3.2021 08:00:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tietojen mukaan vireille pantuja konkursseja oli viime viikolla yhteensä 68 kappaletta, mikä näyttää voimakasta kasvua tammikuuhun verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki arvioi vuotuisten konkurssimäärien kasvavan 300–600 konkurssilla verrattuna normaaliin aikaan. Kotamäki painottaa, että tarpeettomia konkursseja ei saisi päästää syntymään, edes poikkeuksellisen koronakriisin yhteydessä.

Keskuskauppakamari: Yritykset uskovat EU:n elpymistoimien virkistävän vientiä5.3.2021 07:00:00 EETTiedote

Vientiyrityksistä peräti 48 prosenttia uskoo EU:n elpymispaketin ja eri EU-maiden kansallisten elvytystoimien avaavan niille uusia vientimahdollisuuksia. Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattuun kyselyyn vastanneista yrityksistä 20 prosenttia pelkää elvytystoimien suosivan yksinomaan paikallisia yrityksiä ja 28 prosenttia ei usko toimien vaikuttavan niiden markkina-asemaan eri EU-maissa.

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este27.2.2021 07:00:00 EETTiedote

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.