Keskuskauppakamari: Yritykset odottavat ennakoitavuutta USA:lta

Selkeä vaalitulos ja ennakoitava politiikka ovat suomalaisyritysten tärkeimmät odotukset Yhdysvaltojen presidentin vaalille, arvioi tilannetta Yhdysvaltain vaalipäivänä Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Maailman talouden veturina USA ei saa nyt joutua useamman kuukauden kestävään poliittiseen umpikujaan, sillä se haittaisi maan selviytymistä koronapandemiastavaikeuttaisi maan talouden toipumista ja jarruttaisi Suomenkin vientiä, muistuttaa Vuori.

Vuoren mukaan molemmat presidenttiehdokkaat – Trump ja Biden – tarjoavat Suomen talouden ja viennin kannalta mahdollisuuksia, mutta myös uhkakuvia. Presidentti Trumpin kautta on leimannut kauppapoliittiset kiistat kuten terästullit, mutta toisaalta Suomen vienti on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana jopa 4-6 prosenttia vuosittain. Viime vuonna Suomen tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi peräti yli 11 prosenttia eli nopeammin kuin vienti EU-maihin. Suomalaisyritysten investoinnit USA:han ovat kasvaneet 15 prosenttia parin vuoden aikana.

Presidenttinä Biden toisi ennakoitavuutta politiikkaan sekä toivottavasti rauhoittaisi samalla markkinoita ja kauppapoliittisia jännitteitä Euroopan kanssa.

Tosin vientiyrityksistä vain osa on kärsinyt Trumpin kauppatoimista, mutta politiikan arvaamattomuus huolestuttaa useita yrityksiä, toteaa Vuori.

Olipa presidenttiä Trump tai Biden, Suomen on osattava hoitaa kahdenvälisen kauppasuhteensa taitavasti sekä toimia EU:ssa siltojenrakentajana myös Atlantin ylitse, Vuori muistuttaa.

Keskuskauppakamari kokosi tiiviin paketin yrityksille presidenttiehdokkaiden eroista. Opas löytyy täältä

Keskuskauppakamari seuraa tiiviisti vaaleja ja niiden tuloksen vaikutusta Suomeen. Amerikassa suomalaisyrityksiä edustava Suomalais-amerikkalainen kauppakamari seuraa myös tiiviisti vaaleja ja arvioi vaikutuksia. Autamme mielellämme mediaa ja yrityksiä.

Liite: USA-vaaliopas yrityksille

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamarikysely: Yritysten tyytyväisyys hallituksen koronatoimia kohtaan kasvanut alkusyksystä – silti yli puolet yrityksistä antaa huonon arvosanan hallitukselle talouskriisin hoidosta3.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Kauppakamarien jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Yhä edelleen suurin osa yrityksistä (52 prosenttia) kuitenkin katsoo, että hallituksen toimet koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa ovat joko erittäin tai melko huonot. Tyytyväisiä hallituksen toimiin talouskriisin suhteen on kolmannes (33 prosenttia) kyselyyn vastanneista yrityksistä, kun tyytyväisiä niihin oli lokakuussa vain 22 prosenttia.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.152.12.2020 09:44:11 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.