Keskuskauppakamari: Yritysten syytä säilyttää Brexit-kriisivalmius

Euroopan unioni teki järkevän päätöksen antaessaan Britannialle jatkoaikaa lokakuun loppuun asti hyväksyä Brexit-erosopimus. Viime öinen päätös ei kuitenkaan poistanut kovan Brexitin riskiä, joten yritysten on syytä yhä säilyttää Brexit-kriisivalmius, korostaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Vuoren mukaan yritysten on syytä edelleen varautua kaikkiin mahdollisiin Brexit-vaihtoehtoihin ja suunnitella liiketoimintaansa sen mukaisesti.

”Kova Brexit voi edelleenkin tapahtua lähikuukausina ja hyvinkin lyhyellä varoitusajalla”, muistuttaa Vuori.

”Britannia voi halutessaan jo vaikka huomenna ilmoittaa jättävänsä EU:n ilman erosopimista, jolloin kova Brexit toteutuisi jo 1.5.2019”, tulkitsee EU-tiedonantoa johtaja Vuori. ”Toki Britannia tuskin niin tekee, sillä senkään talouden etu ei missään nimessä ole kova Brexit.”

Avoin Brexit-tilanne luo toki edelleen epävarmuutta Euroopan talouteen ja yksittäisten yritysten arkeen.

”Koko yhtenäisen Euroopan tulevaisuuden ja toimivien EU-UK-suhteiden rakentamiseksi kaikissa olosuhteissa ja ratkaisuissa tähän on nyt vain syytä uhrata asian vaatima lisäaika”, korostaa Vuori. ”Kovan Brexitin hinta voisi nousta vieläkin korkeammaksi.”

Suomen pääministerille Brexit-solmu avattavaksi?

Seuraava koetinkivi Britannialle on eurovaalit, sillä jos Britannia ei pysty hyväksymään erosopimusta 22.5.2019 mennessä, joutuu se järjestämään pikaisesti eurovaalitkin. Muutoin EU-ero eli kova Brexit uhkaa jo 1.6.2019 alkaen.

Vuoren mukaan on hyvin todennäköistä, että Britannia käyttää koko lokakuulle jatketun ajan.

”EU:n puheenjohtajamaan Suomen uusi pääministeri saattaakin saada Brexit-umpisolmun avattavaksi lokakuisena Halloween-iltana 31.10.2019 muiden EU-johtajien kanssa”.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Työllisyyden kasvu vähäistä – hallitukselta odotetaan rohkeita päätöksiä20.8.2019 08:36:17 EESTTiedote

Työllisyysaste on 78 tuhannen työllisen päässä Antti Rinteen hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin julkaisemasta työllisyystavoitelaskurista, jossa tarkastellaan työllisyyden kehittymistä. Tulevan hallituskauden ajan Keskuskauppakamari päivittää kerran kuukaudessa työllisyystavoitteen nykytilan, jonka voi helposti käydä katsomassa tyollisyystavoite.fi -sivustolta.

Työllisyysasteen nostaminen on otettava tosissaan - Keskuskauppakamari julkaisee työllisyystavoitelaskurin19.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskustelut työllisyydestä ja työllisyysasteen nostamisesta ovat käyneet viime aikoina vilkkaina. Myös pääministeri Antti Rinteen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa 75 prosentin työllisyystavoitteeseen. Keskuskauppakamarin julkaisema työllisyystavoitelaskuri tarkastelee kuukausittain sitä, kuinka hallituksen työllisyystavoite on tähän mennessä toteutunut.