Keskuskauppakamari: Yritysten syytä säilyttää Brexit-kriisivalmius

Euroopan unioni teki järkevän päätöksen antaessaan Britannialle jatkoaikaa lokakuun loppuun asti hyväksyä Brexit-erosopimus. Viime öinen päätös ei kuitenkaan poistanut kovan Brexitin riskiä, joten yritysten on syytä yhä säilyttää Brexit-kriisivalmius, korostaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Vuoren mukaan yritysten on syytä edelleen varautua kaikkiin mahdollisiin Brexit-vaihtoehtoihin ja suunnitella liiketoimintaansa sen mukaisesti.

”Kova Brexit voi edelleenkin tapahtua lähikuukausina ja hyvinkin lyhyellä varoitusajalla”, muistuttaa Vuori.

”Britannia voi halutessaan jo vaikka huomenna ilmoittaa jättävänsä EU:n ilman erosopimista, jolloin kova Brexit toteutuisi jo 1.5.2019”, tulkitsee EU-tiedonantoa johtaja Vuori. ”Toki Britannia tuskin niin tekee, sillä senkään talouden etu ei missään nimessä ole kova Brexit.”

Avoin Brexit-tilanne luo toki edelleen epävarmuutta Euroopan talouteen ja yksittäisten yritysten arkeen.

”Koko yhtenäisen Euroopan tulevaisuuden ja toimivien EU-UK-suhteiden rakentamiseksi kaikissa olosuhteissa ja ratkaisuissa tähän on nyt vain syytä uhrata asian vaatima lisäaika”, korostaa Vuori. ”Kovan Brexitin hinta voisi nousta vieläkin korkeammaksi.”

Suomen pääministerille Brexit-solmu avattavaksi?

Seuraava koetinkivi Britannialle on eurovaalit, sillä jos Britannia ei pysty hyväksymään erosopimusta 22.5.2019 mennessä, joutuu se järjestämään pikaisesti eurovaalitkin. Muutoin EU-ero eli kova Brexit uhkaa jo 1.6.2019 alkaen.

Vuoren mukaan on hyvin todennäköistä, että Britannia käyttää koko lokakuulle jatketun ajan.

”EU:n puheenjohtajamaan Suomen uusi pääministeri saattaakin saada Brexit-umpisolmun avattavaksi lokakuisena Halloween-iltana 31.10.2019 muiden EU-johtajien kanssa”.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua25.5.2019 07:55:00 EESTTiedote

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).