Keskuskauppakamarin hallinnoimat välittäjäkokeet muuttuvat sähköiseksi

Keskuskauppakamarissa on käynnissä välittäjäkokeiden (LKV ja LVV) sähköistämisprojekti, jonka tavoitteena on, että välittäjäkokeet on mahdollista suorittaa tulevaisuudessa sähköisesti. Projekti toteutetaan yhteistyössä ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation kanssa. Sähköisesti suoritettaviksi kokeet muuttuvat vuoden 2021 aikana.

Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari järjestää vähintään kaksi kertaa vuodessa kiinteistönvälittäjäkokeen ja vuokrahuoneiston välittäjäkokeen. Kokeiden hyväksytty suorittaminen antaa oikeuden käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä (LKV) tai vuokrahuoneiston välittäjä (LVV).

Välittäjäkokeet on tarkoitus järjestää ensimmäistä kertaa sähköisesti vuoden 2021 aikana.

”Sähköinen koe mahdollistaa välittäjäkokeiden suorittamisen useamman kerran vuodessa joustavasti eri ajankohtina. Tämä palvelee ennen kaikkea kiinteistöalan toimijoita”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri.

Luotettavuus ja helppokäyttöisyys avainasemassa

Sähköisen kokeen suorittaminen on tarkoitus tehdä mahdollisimman helpoksi ja osallistumismahdollisuuksia on aikaisempaa enemmän. Välittäjäkoelautakunta onkin jo pitkään halunnut löytää vaihtoehtoisia malleja välittäjäkokeen suorittamiseen.

”Kaksi koekertaa vuodessa on ilman muuta liian vähän. Nyt pitkäaikainen toiveemme on toteutumassa ja kaikki lautakunnan jäsenet odottavat innostuneina uutta järjestelmää”, Keskuskauppakamarin välittäjäkoelautakunnan puheenjohtaja Tapio Nevala sanoo.

Nevalan mukaan haasteita tuo se, että jokainen koe täytyy saada vaativuudeltaan samantasoiseksi. Kokeen pitää myös oikealla tavalla mitata käytännön työssä tarvittavaa ammattitaitoa ja osaamista.

Sähköiseen kokeeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä tiedotetaan hyvissä ajoin ennen ensimmäisiä suorituskertoja.

Seuraavat välittäjäkokeet järjestetään 21.11.2020 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Kyseinen koekierros toteutetaan vielä perinteisessä muodossa.

Lue lisää välittäjäkokeista: https://kauppakamari.fi/palvelut/tutkinnotjakokeet/

Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Nyt kaivataan ennakkoluulottomia, uusia ja nopeita toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille28.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronan runtelemat USA:n markkinat ovat yhä Suomen tärkeimpiä päävientimarkkinoita, joiden uskotaan taas kohta kasvavan vauhdilla. Tuleva presidentti Joe Biden käynnistää maassa merkittäviä yhteiskunnan infrastruktuuriuudistuksia ja vauhdittaa vihreää taloutta, mikä avaa Suomen viennille aivan uusia markkinoita, muistuttaa USA:n elvytystoimiin perehtynyt Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Hänen mukaansa nyt kaivataan ennakkoluulottomia, nopeita ja uusiakin toimia viennin vauhdittamiseksi USA:n uudistuville markkinoille.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.1527.11.2020 08:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.

Keskuskauppakamari: Työllisyyden kokonaistilanne huolestuttava - “Maailma näyttää hiukan mukavammalta paikalta, jahka rokoterumba saadaan pyörimään”24.11.2020 09:13:39 EETTiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on huolissaan työllisyyden kokonaistilanteesta, mutta muistuttaa, että talouden tila on monen muuhun maahan verrattuna siedettävä. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuodessa on tullut melkein 30 000 uutta työtöntä ja määrä saattaa olla edelleen kasvussa.