Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Hintojen nousu siivitti teollisuuden tilaukset kasvuun – tilausten arvo kulkenut kuitenkin jo useita kuukausia sivusuunnassa

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli lokakuussa 16,0 prosenttia viime vuotta suurempi. Lukemaa voi pitää siedettävänä, mutta ei parhaalla tahdollakaan kiitettävänä. Teollisuuden tuottajahinnat ovat nousseet syksyllä vauhdilla, joten tilausten kasvu kertoo pelkästä hintojen noususta, ei tilattujen tuotteiden määrien kasvusta, huomauttaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Hintojen nousu siivitti tilaukset varsin vauhdikkaaseen kasvuun paperi- ja kemianteollisuudessa. Metalliteollisuuden tilauskertymä jäi sen sijaan lokakuussa laihemmaksi.

”Pelkkään hintojen nousuun nojaava kasvu ei kuitenkaan tule heijastumaan myöhemmin Suomen bruttokansantuotteessa tai teollisuuden tuotannon volyymissa. Hintojen kallistuminen koskee myös välituotepanoksia, eikä se siksi kerro suoraan odotettavissa olevasta kotimaisen arvonlisäyksen kasvusta”, Appelqvist sanoo.

Ehkä vielä huolestuttavampaa Appelqvistin mielestä on se, että tilausten kausitasoitettu arvo laski taas suhteessa edelliseen kuukauteen.

”Liian pienelle huomiolle on jäänyt se, että tilausten arvo on itse asiassa kulkenut jo useita kuukausia sivusuunnassa tai jopa laskussa, vaikka vuosimuutokset pysyvätkin edelleen plussalla alhaisen vertailutason takia”, sanoo Appelqvist.

Huoli teollisuuden nousutahdin hiipumisesta kasvaa

Appelqvistin mukaan lokakuun tilauskertymä kasvattaa huolta teollisuuden nousutahdin hiipumisesta. Uusien tilausten kasvu tyssäsi jo keväällä ja sen jälkeen on poljettu paikallaan.

”Jos haluaa ajatella myönteisesti, voi keskittyä siihen, että tilauskannat ovat edelleen hyvällä tasolla. Voidaan olla melko luottavaisia sen suhteen, että töitä riittää talvella tehtaille. Silti harmittaa, että uusissa tilauksissa ei kuukausitasolla ole nähty kasvua enää pitkään aikaan. Se tarkoittaa, että tuotannon ja tavaraviennin kasvutahti on jatkossa väistämättä hiipumassa”, Appelqvist sanoo.

Pandemian pahentuminen heikentää suhdannekehitystä talvella

Teollisuustuotannon kehityksen osalta lokakuu sujui kohtalaisen hyvin, ja tuotanto pysyi toistaiseksi kasvussa. Näiltä osin lukemat vastasivat odotuksia. Aikaisempina kuukausina saadut tilaukset purkautuvat tuotannon puolella asteittain. Kuukausitasolla teollisuustuotanto kasvoi lokakuussa 0,2 prosenttia edellisestä kuukaudesta. Suhteessa viime vuoden lokakuuhun teollisuuden työpäiväkorjattu tuotanto oli 5,5 prosentin kasvussa.

Kokonaisuudessaan teollisuuden suhdannetilanne jatkuu edelleen kohtalaisen hyvänä, vaikka monet riskimittarit ovat kohonneet.

”Koronaepidemian pahentuminen tulee heikentämään suhdannekehitystä talvella. Toistaiseksi on epäselvää, kuinka merkittävästi. Se riippuu paljolti maailmanlaajuisesti leviävän omikronmuunnoksen käyttäytymisestä”, Appelqvist sanoo.

Jos epidemiatilanne entisestään pahenee, kohdistuu isku ensimmäisessä vaiheessa palvelualoille, ei teollisuuteen. Kulutuksen rakenteen painottuminen tavaroihin voi jopa tukea tehdasteollisuutta. Suomen teollisuus ei kuitenkaan ole ensisijaisesti keskittynyt sellaisten kulutustavaroiden valmistamiseen, joihin lisäkysyntä pääosin kohdistuu.

”Todennäköisempää on, että suhdanteen heikkeneminen vaikuttaa keskimäärin negatiivisesti teollisuuden tuotannon ja tilausten kehitykseen talvella. Jos pahimmat karikot vältetään, jatkuu tuotannon kasvu vielä talvella, mutta uusien tilausten kasvun lässähtäminen tarkoittaa sitä, että nousutahti tulee optimistisessakin skenaariossa hidastumaan”, Appelqvist sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Täsmätyökykyisten työllistymistä voidaan edistää tukahduttamatta yrityksiä sääntelyllä10.8.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen (vas.) ehdottaa yrityksille kiintiötä vammaisten ja osatyökykyisten palkkaamiseksi. Työnantaja joutuisi maksamaan sakkomaksun, mikäli lakisääteinen velvoite kiintiöstä työpaikalla ei toteudu. Keskuskauppakamarin mukaan velvoitteiden ja sääntelyn lisäämisen on oltava viimesijaisin keino, jota ennen tulisi hyödyntää täysimääräisesti kaikki muut olemassa olevat kannustimet ja mahdollisuudet osatyökykyisten työllistämiseksi.

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.