Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Hintojen nousu siivitti teollisuuden tilaukset kasvuun – tilausten arvo kulkenut kuitenkin jo useita kuukausia sivusuunnassa

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli lokakuussa 16,0 prosenttia viime vuotta suurempi. Lukemaa voi pitää siedettävänä, mutta ei parhaalla tahdollakaan kiitettävänä. Teollisuuden tuottajahinnat ovat nousseet syksyllä vauhdilla, joten tilausten kasvu kertoo pelkästä hintojen noususta, ei tilattujen tuotteiden määrien kasvusta, huomauttaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Hintojen nousu siivitti tilaukset varsin vauhdikkaaseen kasvuun paperi- ja kemianteollisuudessa. Metalliteollisuuden tilauskertymä jäi sen sijaan lokakuussa laihemmaksi.

”Pelkkään hintojen nousuun nojaava kasvu ei kuitenkaan tule heijastumaan myöhemmin Suomen bruttokansantuotteessa tai teollisuuden tuotannon volyymissa. Hintojen kallistuminen koskee myös välituotepanoksia, eikä se siksi kerro suoraan odotettavissa olevasta kotimaisen arvonlisäyksen kasvusta”, Appelqvist sanoo.

Ehkä vielä huolestuttavampaa Appelqvistin mielestä on se, että tilausten kausitasoitettu arvo laski taas suhteessa edelliseen kuukauteen.

”Liian pienelle huomiolle on jäänyt se, että tilausten arvo on itse asiassa kulkenut jo useita kuukausia sivusuunnassa tai jopa laskussa, vaikka vuosimuutokset pysyvätkin edelleen plussalla alhaisen vertailutason takia”, sanoo Appelqvist.

Huoli teollisuuden nousutahdin hiipumisesta kasvaa

Appelqvistin mukaan lokakuun tilauskertymä kasvattaa huolta teollisuuden nousutahdin hiipumisesta. Uusien tilausten kasvu tyssäsi jo keväällä ja sen jälkeen on poljettu paikallaan.

”Jos haluaa ajatella myönteisesti, voi keskittyä siihen, että tilauskannat ovat edelleen hyvällä tasolla. Voidaan olla melko luottavaisia sen suhteen, että töitä riittää talvella tehtaille. Silti harmittaa, että uusissa tilauksissa ei kuukausitasolla ole nähty kasvua enää pitkään aikaan. Se tarkoittaa, että tuotannon ja tavaraviennin kasvutahti on jatkossa väistämättä hiipumassa”, Appelqvist sanoo.

Pandemian pahentuminen heikentää suhdannekehitystä talvella

Teollisuustuotannon kehityksen osalta lokakuu sujui kohtalaisen hyvin, ja tuotanto pysyi toistaiseksi kasvussa. Näiltä osin lukemat vastasivat odotuksia. Aikaisempina kuukausina saadut tilaukset purkautuvat tuotannon puolella asteittain. Kuukausitasolla teollisuustuotanto kasvoi lokakuussa 0,2 prosenttia edellisestä kuukaudesta. Suhteessa viime vuoden lokakuuhun teollisuuden työpäiväkorjattu tuotanto oli 5,5 prosentin kasvussa.

Kokonaisuudessaan teollisuuden suhdannetilanne jatkuu edelleen kohtalaisen hyvänä, vaikka monet riskimittarit ovat kohonneet.

”Koronaepidemian pahentuminen tulee heikentämään suhdannekehitystä talvella. Toistaiseksi on epäselvää, kuinka merkittävästi. Se riippuu paljolti maailmanlaajuisesti leviävän omikronmuunnoksen käyttäytymisestä”, Appelqvist sanoo.

Jos epidemiatilanne entisestään pahenee, kohdistuu isku ensimmäisessä vaiheessa palvelualoille, ei teollisuuteen. Kulutuksen rakenteen painottuminen tavaroihin voi jopa tukea tehdasteollisuutta. Suomen teollisuus ei kuitenkaan ole ensisijaisesti keskittynyt sellaisten kulutustavaroiden valmistamiseen, joihin lisäkysyntä pääosin kohdistuu.

”Todennäköisempää on, että suhdanteen heikkeneminen vaikuttaa keskimäärin negatiivisesti teollisuuden tuotannon ja tilausten kehitykseen talvella. Jos pahimmat karikot vältetään, jatkuu tuotannon kasvu vielä talvella, mutta uusien tilausten kasvun lässähtäminen tarkoittaa sitä, että nousutahti tulee optimistisessakin skenaariossa hidastumaan”, Appelqvist sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.