Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatiohuippu todennäköisesti käsillä – pääekonomisti suosittelee palkkamalttia

Hintapaineiden laaja-alaistuminen taloudessa jatkuu ja hintatason nousu oli joulukuussa 9,1 prosenttia. Keskuskauppakamarin pääekonomisti suosittelee palkkamalttia, sillä ostovoimaan syntynyt kuoppa on kirittävä umpeen pikkuhiljaa usean vuoden aikana, jotta hinnat ja palkat eivät lähtisi kirittämään toisiaan kroonisesti. Valoa on tunnelin päässä ja pääekonomisti arvioi ostovoiman kohoavan aiempaa huippuaan korkeammalle jo muutamassa vuodessa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Kuluttajahintojen nousu jatkui rajuna joulukuussa, eikä polttoaineiden hintojen aleneminen riittänyt painamaan inflaatiota laskuun. Hintatason nousu oli joulukuussa 9,1 prosenttia eli yhtä paljon kuin marraskuussa. Koko viime vuoden keskimääräinen inflaatio oli 7,1 prosenttia. Edellisen kerran kuluttajahinnat ovat vuositasolla nousseet yhtä paljon vuonna 1984.

”Odotuksissa oli, että polttoaineiden halpeneminen olisi jo kääntänyt inflaation joulukuussa edes pieneen laskuun, mutta nyt niin ei käynyt. Hintapaineet jatkuvat taloudessa harvinaisen laaja-alaisina. Erityisen huolestuttavaa on ruoan ja energian hinnoista putsatun niin sanotun pohjainflaation äkkijyrkkä kiihtyminen joulukuussa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Jatkossa bensan hinta tulee omalta osaltaan hidastaan keskimääräistä inflaatiota jonkin verran. Polttoaineiden hintavaikutus on pian kääntymässä negatiiviseksi, kun vertailutaso viime vuodelta alkaa olla jatkossa korkea.

Appelqvist arvioi, että monet muut tekijät pitävät silti korkeaa inflaatiota yllä ainakin kesään saakka, vaikka nykytasoilta tuskin enää noustaan korkeammalle. Pidemmän päälle taantuma ja raaka-aineiden halpeneminen kansainvälisillä markkinoilla poistavat hintapaineita, mutta prosessi tulee olemaan hidas.

”Vaikka raaka-aineet ovat halventuneet ennätystasoilta, ovat lähes kaikki yritysten tuotantopanokset historiallisesti ajatellen kalliita, eikä kaikki tuotantokustannusten nousu ole vielä täysimääräisesti välittynyt kuluttajahintoihin”, sanoo Appelqvist.

Ostovoimaan syntynyt kuoppa kurottava umpeen pikkuhiljaa

Kovimmat inflaatiolukemat ovat silti jäämässä taakse, kun hintojen vertailutaso viime vuodelta on jatkossa totuttua korkeampi.

Nopeaa käännettä ei Appelqvistin mukaan ole luvassa, mutta siihen voi luottaa, että tänä vuonna on edessä kuluttajahintojen nousun asteittainen hidastuminen. Pidemmän päälle raaka-aineiden tilapäiseen kallistumiseen liittyvät hintapaineet tasaantuvat, ellei niitä lähdetä omatoimisesti ruokkimaan ylimitoitetuilla palkankorotuksilla, jotka johtaisivat hintapaineiden kroonistumiseen.

”Nyt tarvitaan malttia sinänsä harmittavan kotitalouksien ostovoiman alentumisen kanssa. Ostovoimaan syntynyt kohtalaisen syvä kuoppa pitää kuroa umpeen pikkuhiljaa usean vuoden aikana, kun on saatu selkeä näköala siitä, että hintatason kallistuminen laantuu, eikä inflaatio-odotusten ankkuri irtoa siten, että hinnat ja palkat lähtisivät kirittämään toistensa nousua kroonisesti. Valoa on jo näkyvissä tunnelin päässä sikäli, että inflaatiohuippu on todennäköisesti käsillä, ja paluu kohti normaalia voi alkaa. Jo muutamassa vuodessa ostovoima varmasti kohoaa aiempaa huippuaan korkeammalle”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työvoiman kysyntä jäähtymässä ja lomautusten määrässä kasvua – historiallisen korkea työllisyysaste pehmentää iskuja27.1.2023 09:45:08 EET | Tiedote

Tuoreiden työllisyyslukujen mukaan Suomen työllisyysaste on edelleen historiallisen korkealla tasolla, eikä samanlaisia lukemia ole nähty sitten 1990-luvun alun. Lomautuksien määrässä on kuitenkin kasvua, ja työvoiman kysyntä on jäähtymässä. Suomen työmarkkinoiden taantumasignaalit ovat silti toistaiseksi vaimeita. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan ollaan vielä kaukana työllisyysnäkymien romahduksesta tai koronakriisiin verrattavasta lomautusaallosta.

Keskuskauppakamari: Julkinen sektori ei voi tukahduttaa yksityisten yritysten toimintaa ja kilpailua – alkoholilainsäädännön vapauttamista jatkettava25.1.2023 09:16:19 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari jatkaisi alkoholilainsäädännön vapauttamista, jonka seurauksena mahdollistetaan mietojen alkoholijuomien myynti vähittäiskaupoissa, luovutaan alkoholin myynnin kellonaikaa koskevista rajoituksista ja kevennetään anniskeluun liittyvää sääntelyä. Markkinoiden toimivuus, yrittäjyyden edistäminen ja kasvu vaativat, että yksityisten yritysten kilpailua ja toimintaa markkinoilla ei tukahduteta julkisen sektorin toimesta, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarit: Venäjälle myönnettyjen alkuperätodistusten määrä pudonnut rajusti vuodessa – merkittävä pudotus ensimmäisen pakotepaketin jälkeen25.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan EU:n ulkopuolelle suuntautuvassa viennissä tarvittavien alkuperätodistusten määrä vuonna 2022 tippui 17 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Pudotus johtuu pääasiallisesti Venäjän alkuperätodistusten määrän vähenemisestä. Tuoreiden tilastojen mukaan viime vuonna eniten alkuperätodistuksia myönnettiin Turkkiin, Kiinaan ja Saudi-Arabiaan. Vielä vuonna 2021 Venäjä oli vientiasiakirjatilastoissa sijalla kolme Turkin ja Kiinan jälkeen, mutta viime vuonna Venäjä tippui kuudennelle sijalle. Myös Kiinaan viime vuonna myönnettyjen alkuperätodistusten määrä oli kokonaisuudessaan laskusuuntainen.

Keskuskauppakamari: Osaamistason nosto seuraavan hallitusohjelman ytimeen – Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa24.1.2023 06:52:00 EET | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää korjaussarjaa osaamistason laskuun ja vaatii, että seuraavan hallituksen ohjelman yhtenä kärkenä pitää olla osaamistason kääntäminen takaisin nousu-uralle. Suomessa tarvitaan suunnanmuutos, joka saadaan aikaan vahvistamalla perustaitojen opetusta, panostamalla oppimiseen tukeen, kehittämällä yksilöllisempää koulutuspolkua ja varmistamalla perusopetuksen riittävät resurssit. Keskuskauppakamari haluaa Suomen takaisin koulutuksen kärkimaaksi.