Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kotitaloudet yhä sokissa sodan takia – arviot osin liian synkkiä

Kotitalouksien odotukset talouskehityksestä synkkenivät edelleen huhtikuussa maaliskuun ennätysalhaisiin lukuihin nähden. Ukrainan sota näkyy sokkina kotitalouksien luottamuksessa. Uskoa omaan talouteen heikentävät myös kuumentuneet inflaatio-odotukset. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että taloudesta löytyy myös myötätuulitekijöitä: koronarajoitukset poistuivat ja työttömyyden riski on alhainen.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Tilastokeskuksen luottamusindikaattori sai huhtikuussa arvon -11,7, eli kuluttajaluottamus laski edelleen suhteessa maaliskuussa nähtyyn Ukrainan sodan alkua seuranneeseen ennätykselliseen romahdukseen. Huhtikuun mittaustulos on yksi historian alimmista, vaikka aivan yhtä alhaalla ei vielä olla kuin pahimmillaan finanssikriisin yhteydessä 2008 ja koronakriisin alettua huhtikuussa 2020.

Erityisesti kotitalouksien odotukset Suomen makrotalouden kehityksestä ovat vaisuja. Vain 10 prosenttia vastaajista arveli Suomen taloustilanteen paranevan seuraavan vuoden aikana. Myös näkemykset oman henkilökohtaisen talouden nykytilasta heikkenivät. Uskoa omaan talouteen heikentävät kuumentuneet inflaatio-odotukset: keskimäärin kotitaloudet ennakoivat kuluttajahintojen nousevan seuraavan vuoden aikana lähes 6 prosenttia.

”Kotitaloudet ovat yhä sokissa sodan alkamisen seurauksena. Luottamus Suomen kansantalouden kehitykseen on lähes historiallisen alhaalla, ja kuluttajahintojen nousu syö uskoa omaan talouteen, kun ostovoima supistuu”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kotitalouksien näkemykset heijastelevat aivan oikein sitä näköalaa, että Suomen suhdannekehitys heikkenee selvästi Ukrainan sodan seurauksena. Appelqvistin mukaan tilannetta arvioidaan silti nyt varsin synkkien silmälasien läpi.

”Väittäisin, että kotitalouksien arviot ovat joiltakin osin jopa liian synkkiä. Täytyy muistaa, että taloudesta löytyy myös myötätuulitekijöitä. Koronarajoitukset ovat poistuneet, ja talouden avautuminen tasapainottaa heikkenevää vientiä. Lisäksi työvoiman kysyntä on yhä vahvaa ja työttömyyden riski alhainen”, Appelqvist sanoo.

Yritysten arviot heikentyneet mutta eivät romahtaneet

Yritysten arviot suhdannetilanteesta ovat nekin heikentyneet, mutta eivät romahtaneet. Elinkeinoelämän keskusliiton julkistamassa kyselyssä yritysten luottamus oli laskussa useimmilla päätoimialoilla, mutta suhdannetilanne oli yhä lähellä keskimääräistä tasoa, ei katastrofaalinen. Teollisuusyrityksille suhdannetilanne oli edelleen jopa erinomainen ja tilauskannat vahvalla tasolla.

Kotitalouksien tunnelmia seurataan nyt tarkasti, koska kotimaisen kysynnän toivotaan tukevan Suomen taloutta, kun vientinäkymät todennäköisesti jatkossa heikkenevät sodan seurauksena. Lisäksi ollaan kiinnostuneita siitä, miten kotitaloudet reagoivat kuluttajahintojen nousuun.

”Kuluttajaluottamusmittaukset ovat osin itseään toteuttavia ennustuksia. Kun luottamus talouden kehitykseen on vahvaa, johtaa se taloudellisen aktiivisuuden nousuun, mikä osaltaan vauhdittaa suhdannenousua. Nyt riskinä on se, että kotitalouksien käyttäytymien muuttuu liiankin varovaiseksi”, sanoo Appelqvist.

Appelqvist muistuttaa, että vaikka suhdannetilanne kiistatta heikkenee, ovat kotitalouksien keskimääräiset taloudelliset puskurit hyvällä tasolla, mikä helpottaa.

”Myös työllisyyden näkymät ovat yhä vahvat, eikä työttömyyden uhassa ole tapahtunut heikkenemistä. Siten kotitalouksien oman talouden tukipilarit ovat yhä kohtalaiset, vaikka inflaation kiihtyminen ja sodan luoma epävarmuus ruokkivat epäluottamusta”, Appelqvist sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.